Nie milkną echa sprawy planowanej zabudowy linii średnicowej w Warszawie ekranami dźwiękochłonnymi. Korespondent "Rynku Kolejowego" z Niemiec pisze, w jaki sposób kwestie te uregulowane są u naszych zachodnich sąsiadów.
Ochrona przed powodowanym przez ruch kolejowy hałasem w Niemczech ujęta została w znowelizowanej ustawie o ochronie przed emisjami związanymi z eksploatacją urządzeń przemysłowych, uwzględniającej również unijne wskazówki z 24 czerwca 2005 r. Za ich wykonanie i nadzór odpowiada Niemiecki Urząd Kolejnictwa (Eisenbahn-Bundesamt).
Ustawa zobowiązuje do ochrony mieszkańców przed hałasem przy nowo budowanych trasach kolejowych oraz do zapewnienia ochrony przed negatywnym wypływem na środowisko naturalne, przy uwzględnieniu aktualnych możliwości technicznych. Ustawa dopowiada również, iż bilans zysków i strat musi być zrównoważony, a koszty przedsięwzięcia nie mogą przewyższać wynikających z nich korzyści. Ten obowiązek spoczywa nie tylko na przewoźniku, ale i na wspólnotach, które muszą uwzględniać w planach zagospodarowania przestrzennego istniejące i planowane trasy kolejowe.
Ustawa reguluje dokładnie sytuacje, w których mieszkańcy mają prawo żądać wybudowania ekranów akustycznych: dotyczy to nowo budowanych tras kolejowych i tych, które są "znacząco" przebudowywane lub modernizowane - tzn. wzbogacane o kolejne tory. Nastąpić to może również w przypadku wzrostu natężenia akustycznego i przekroczenia ustalonych w ustawie wartości. Do sytuacji tych nie należą jednak takie przedsięwzięcia, jak wymiana podkładów, wymiana zwrotnic, nowa sygnalizacja, jak również wzrost natężenia przewozów bez wzrostu hałasu. Przepis ten funkcjonuje w tej postaci Niemczech już od 1974 roku.
Dla obszarów liczących powyżej 250 tys. mieszkańców oraz dla tras, przez które przejeżdża rocznie ponad 60 tys. pociągów zostały utworzone i opublikowane już w 2008 roku tzw. "mapy hałasu". Do końca tego roku mają one powstać również dla miejscowości powyżej 100 tys. mieszkańców i dla tras, po których porusza się od 30 tys. pociągów rocznie. Bazując na nich, gminy zobowiązane są do przedstawienia planów redukcji hałasu na dotkniętych przez niego obszarów oraz przedstawienia ich Komisji Europejskiej.
Ze swojej strony Koleje Niemieckie (Deutsche Bahn) zobowiązały się redukcji hałasu wynikającego z przewozów kolejowych o połowę (do roku 2020, w odniesieniu do roku 2000).