– Od 13 grudnia pociągi ED74 będą jeździły w relacji Kraków - Białystok, Białystok - Katowice, Warszawa - Łódź, Warszawa - Poznań – poinformowała „Rynek Kolejowy” Małgorzata Sitkowska, rzecznik PKP Intercity.
– Na trasie Warszawa-Łódź będą jeździły w tzw. „międzyszczycie” ze względu na niższą frekwencję podróżnych. W szczytowych godzinach będą jeździły tradycyjne składy wagonowe mogące zabrać większą liczbę pasażerów – wyjaśnia Małgorzata Sitkowska.
Decyzja ta ma także związek z rozpoczynającym się drugim etap modernizacji linii na odcinku Warszawa – Skierniewice. W tym czasie z pewnością prace torowe będą oznaczać utrudnienia dla pasażerów.
Umowę na dostawę 11 (później zamówiono dodatkowe 3 sztuki) składów ED74 ówczesne PKP Przewozy Regionalne podpisały w grudniu 2005 roku. Inwestycja została sfinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego TRANSPORT oraz wkładu własnego zapewnionego przez budżet państwa.
Dając pieniądze Unia zastrzegła, że składy przez pięć lat mają obsługiwać wyłącznie trasę Warszawa – Łódź. Mimo że ED74 wyjechały na tory dopiero w sierpniu 2007 roku okres 5-letniej karencji liczony jest od daty zawarcia umowy z Unią Europejską, czyli w maju 2005 roku. Dlatego od maja tego roku składy mogą być wykorzystywane przez PKP Intercity, które przejęło pociągi od Przewozów Regionalnych po usamorządowienie na dowolnych trasach.