Stadler Polska zamówił 11 układów napędowych, które zostaną zainstalowane w pociągach FLIRT dla węgiersko-austriackiego przewoźnika GSEV. Urządzenia, zaprojektowane przez polski zespół inżynierów ABB, wykorzystują nową konstrukcję, dostosowaną do wielosystemowych EZT.
W pierwszej kolejności pociągi mają kursować na trasie z zachodnich Węgier do Budapesztu, jednak docelowo będą mogły pokonywać też granice Austrii. W obu krajach wykorzystywane są jednak różne systemy trakcyjne (odpowiednio 25kV i 25kV), stąd decyzja, aby nowe Flirty wyposażyć w dwusystemowe napędy.
Na potrzeby projektu Stadler Polska zamówił 11 układów napędowych, po 2 przekształtniki i 2 transformatory każdy. Przekształtniki bazują na nowej, kompaktowej konstrukcji, wykorzystującej topologię trójpoziomową. Polskim inżynierom udało się zoptymalizować zużycie energii przy zachowaniu wskaźnika dostępności powyżej 99 proc., w temperaturach od -25 do +45 stopni Celsjusza. Przekształtniki zostaną wyprodukowane w fabryce ABB w Aleksandrowie Łódzkim.
Wprawdzie są 1,5 razy większe niż urządzenia jednosystemowe, ale zyskały na uniwersalności – mogą bowiem płynnie „dopasowywać się” do dwóch różnych systemów zasilania, z których korzysta w sumie ponad 10 krajów Europy. To istotne również z perspektywy producenta taboru.
Składy zamówione przez GYSEV mają w założeniu łączyć wygodę pociągów międzynarodowych z dostępnością zespołów podmiejskich. Projekt nowych Flirtów przewiduje więc z jednej strony niskopodłogowe przedziały i kilkanaście miejsc na rowery, a z drugiej – trzy toalety, automaty z napojami, strefę gastronomiczną i ponad 30 miejsc w pierwszej klasie.
– Kolej pokonuje nowe granice, co pokazuje choćby uruchamiane połączenie z Polski do Chorwacji. Na nieco krótszych, ale również międzynarodowych, turystycznych trasach, wielosystemowe elektryczne zespoły trakcyjne są z perspektywy operatorów i przewoźników wygodniejszą i bardziej ekonomiczną alternatywą wobec pociągów z lokomotywą – mówi Maciej Duczyński z biznesu Trakcji ABB w Polsce.
Jak dodaje, w związku z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, wielosystemowe składy będą odgrywać coraz większą rolę również w Polsce. A same napędy można w stosunkowo prosty sposób przekonfigurować również do wersji 3 kV DC i 25kV AC. W pierwszym systemie zasilana jest obecnie polska sieć trakcyjna, jednak napięciem 25kV elektryfikowane będą linie kolejowego komponentu CPK.
ABB rozpocznie dostawy swoich zespołów napędowych na początku 2026 r. Do końca 2027 r. firma ma dostarczyć Stadlerowi komplet urządzeń.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.