Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Dwa warianty torów do elektrowni jądrowej. Jest umowa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Dwa warianty torów do elektrowni jądrowej. Jest umowa
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na wykonanie koncepcji połączenia kolejowego do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Powstanie ona w dwóch, znacząco różnych wariantach. Wciąż możliwe, że inwestycja przyczyni się do rozwoju połączeń pasażerskich. 

W listopadzie ubiegłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały zwycięzcę przetargu na wykonawcę koncepcji dostępu kolejowego do polskiej elektrowni jądrowej na Pomorzu. Wyda na ten dokument ponad 58 mln zł brutto. Dziś (10 marca) podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego z konsorcjum firm Multiconsult Polska i Transprojekt. Wykonawca ma przygotować dokumentację i pozyskać decyzje administracyjne w ciągu 27 miesięcy od podpisania umowy.

Dwa warianty wciąż pozostają

Wykonawca przygotuje dokumentację w bardzo szerokim zakresie. Najpierw będą to koncepcje programowo – przestrzenne dla dwóch wariantów inwestycji, które od początku rozpatrywała PKP PLK. Wariant podstawowy obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków, modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, budowę nowego fragmentu linii kolejowej z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica oraz budowę łącznicy do linii nr 229 w kierunku Łeby.

Drugi wariant wskazano jako opcjonalny - zakłada pn modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Garczegorze, linii nr 229 na odcinku Lębork – Garczegorze, budowę nowej linii z Choczewa do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino oraz łącznicy do linii nr 230 w kierunku Lęborka. 

Następnie konsorcjum przygotuje projekty budowlane i wykonawcze wraz z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych. PKP PLK zastrzegła, że pozwolenie na budowę zostanie wydane dla jednego z dwóch wariantów inwestycji. 

Wysokie naciski i wysoka prędkość


Realizacja inwestycji zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej eksploatacji. - To nie tylko kwestia budowy elektrowni, ale również jej późniejszej eksploatacji, w tym wywozu odpadów - wyjaśniał na konferencji prasowej prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Dlatego możliwy będzie dojazd pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś).

Jak podkreślali decydenci, ewentualne uruchomienie pociągów dla mieszkańców powiatów lęborskiego i wejherowskiego zależy od decyzji organizatorów transportu (urzędu marszałkowskiego i ew. ministerstwa infrastruktury). Przygotowana w tym celu ma zostać nieczynna obecnie linia nr 230 oraz linia nr 229, wykorzystywana na odcinku Lębork – Łeba wyłącznie w sezonie letnim. Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Po realizacji inwestycji pociągi pasażerskie i towarowe mają pojechać z prędkością do 120 km/h, choć wiceminister Andrzej Bittel zapewnił, że zostaną wykonane analizy dla prędkości rzędu 160 km/h, a prezes Merchel podkreślił, że spółka stara się trzymać w nowych inwestycjach standardu 200 km/h.

– Nie tylko prowadzimy rekordowe inwestycje na kolei, ale i planujemy kolejne. Tak odważne inwestycje jak elektrownia jądrowa, która powstanie w Polsce, wymagają dobrego skomunikowania nie tylko drogowego, ale też kolejowego – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – Aby powstała nowa linia kolejowa, należy przeprowadzić żmudny etap przygotowań, w ramach którego powstaje m.in. projekt budowlany i wykonawczy. Tak jest też w tym przypadku. Nasze działania planujemy na wiele lat do przodu, ponieważ poważnie traktujemy rozwój Polski i wiemy, że wybiega on poza horyzont tej czy innej kadencji – dodał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

CPK: Węzeł przesiadkowy będzie wizytówką Sieradza

Infrastruktura

CPK: Węzeł przesiadkowy będzie wizytówką Sieradza

inf. pras. 14 lipca 2023

CPK: Jest decyzja środowiskowa! Zielone światło dla budowy!

Infrastruktura

Ponad 58 mln złotych za koncepcję torów do elektrowni jądrowej

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

CPK: Węzeł przesiadkowy będzie wizytówką Sieradza

Infrastruktura

CPK: Węzeł przesiadkowy będzie wizytówką Sieradza

inf. pras. 14 lipca 2023

CPK: Jest decyzja środowiskowa! Zielone światło dla budowy!

Infrastruktura

Ponad 58 mln złotych za koncepcję torów do elektrowni jądrowej

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5