Spółka Siemens Mobility otrzymała zlecenie na zaprojektowanie i wykonanie 75 sztuk lokomotyw spalinowych typu Charger dla państwowego przewoźnika Amtrak w Stanach Zjednoczonych na blisko 850 milionów dolarów. Dostawa pierwszych lokomotyw jest planowana na lato 2021 r. Pierwsze kursy rozpoczną się kilka miesięcy później – informuje producent.
Wszystkie zakontraktowane lokomotywy wejdą do służby do roku 2024. – Jesteśmy dumni i wdzięczni, że byliśmy w stanie pogłębić naszą współpracę ze spółką Amtrak, wiodącego przewoźnika pasażerskiego w USA, która rozpoczęła się ponad 10 lat temu, kiedy to dostarczyliśmy lokomotywy dla Północno-Wschodniego Korytarza, łączącego dwa największe miasta Ameryki, Waszyngton i Nowy Jork. Jesteśmy przekonani, że nowe lokomotywy pomogą Amtrakowi zapewnić bezpieczne, przyjazne dla środowiska usługi pasażerskie na światowym poziomie – powiedziała Sabrina Soussan, szefowa Siemens Mobility cytowana w komunikacie. – Chargery zwiększają komfort pasażerów, dostępność pociągów oraz polepszają stabilność pracy składów w ciągu całego cyklu życia pojazdów, tym samym ulepszając rentowność operacyjną pociągów na długodystansowych trasach – dodała.
Lokomotywy będą ciągnęły pociągi na liniach północ-południe oraz wschód-zachód:
- Auto Train (Waszyngton DC do Orlando, Floryda),
- California Zephyr (Chicago, Illinois, do San Francisco, Kalifornia),
- Capitol Limited (Waszyngton DC do Chicago, Illinois),
- Cardinal (Nowy Jork do Chicago, Illinois),
- City of New Orleans (Chicago, Illinois do Nowego Orleanu, Luizjana),
- Coast Starlight (Seattle, Waszyngton do Los Angeles, Kalifornia),
- Crescent (Nowy Jork do Nowego Orleanu, Luizjana),
- Empire Builder (Chicago, Illinois do Seattle, Waszyngton),
- Lake Shore Limited (Boston, Massachusetts do Chicago, Illinois),
- Palmetto (Nowy Jork do Savannah, Georgia)
- Silver Star/Silver Meteor (Nowy Jork do Miami, Floryda),
- Southwest Chief (Chicago, Illinois do Los Angeles, Kalifornia),
- Sunset Limited (Nowy Orlean, Luizjana do Los Angeles, Kalifornia)
- Texas Eagle (Chicago, do Los Angeles, Kalifornia przez San Antonio w Teksasie)
Lokomotywy typu Charger są jednymi z najbardziej popularnych lokomotyw dla pociągów pasażerskich w Północnej Ameryce. Obecnie na trasach tego kraju kursuje ponad 70 sztuk tego typu, pokonując prawie 5 milionów kilometrów tras każdego roku. Lokomotywy umożliwiają korzystanie z najnowszych systemów bezpieczeństwa, w tym zarządzanie energią podczas zderzenia (Crash Energy Management) oraz certyfikowany w Stanach Zjednoczonych system sterowania pociągiem PTC, który poprawia wydajność składu. Nowe lokomotywy są w stanie rozpędzić się do 125 mil na godzinę dzięki 16-cylindrowym silnikom QSK95 Cummins o mocy 4400 koni mechanicznych. Chargery są cichsze niż wymieniane standardowe lokomotywy spalinowe. Idealnie pasują do designu wagonów i są łatwiejsze do sterowania. Płynniejsza kontrola i cichsza jazda zwiększają komfort pasażerów, jak i maszynistów – zapewnia Siemens.
Jak zapewnia producent, nowe lokomotywy są również bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego od ich poprzedników. Spełniają normy emisyjne na poziomie 4, co oznacza, że emisja tlenków azotu jest zmniejszona o ponad 89%, a cząstek stałych o 95% w porównaniu do poziomu 0. Lokomotywy są włączone w program mający na celu ożywianie amerykańskiej koniunktury i będą produkowane w zakładach Siemensa w Sacramento w Kalifornii. Fabryka w Sacramento jest zasilana w 80% przez energię słoneczną. Silniki diesla są produkowane przez spółkę Cummins w fabryce w Seymour w stanie Indiana – podsumowuje Siemens.