NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Drugie życie dla parowozowni w Pile? PKP współpracuje z samorządem

| inf. pras. 07.09.2016 290

Drugie życie dla parowozowni w Pile? PKP współpracuje z samorządem
Fot. strona Stowarzyszenia Parowozownia Pilska Okrąglak
Gmina Piła, w porozumieniu z PKP SA zgłosiła do Kontraktu Terytorialnego utworzenie muzeum kolejnictwa na terenie zabytkowego zespołu stacji kolejowej w Pile. Orientacyjny koszt to 9 milionów złotych. Jeżeli wniosek zyska akceptację strony rządowej, będzie można rozpocząć procedurę przekazania parowozowni przez PKP SA na rzecz Gminy Piła. Kolejnym krokiem byłoby utworzenie muzeum, co spoczywałoby w gestii Fundacji Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska z Wrocławia – informuje PKP SA.
Od kilku lat Gmina Piła oraz Prezydent Miasta Piotr Głowski zabiegają o uratowanie zespołu obiektów parowozowni w Pile. Dzięki dotychczasowym działaniom parowozownia została wpisana na listę zabytków. Trwały też intensywne poszukiwania inwestorów oraz zewnętrznych źródeł finansowania.

Gmina Piła, w porozumieniu z PKP SA oraz Fundacją Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska z Wrocławia, zgłosiła na początku sierpnia b.r. do Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Wielkopolskiego – jako zadanie priorytetowe w sektorze kultury – przedsięwzięcie o nazwie „Muzeum Historii Kolejnictwa w Pile, na terenie zabytkowego Zespołu Stacji Kolejowej w Pile”. Wniosek ten został przygotowany w bardzo krótkim czasie i złożony do Marszałka Województwa Wielkopolskiego.

Projekt oznacza szansę na uratowanie przed zniszczeniem unikatowych w skali kraju i Europy zabytków techniki kolejowej. Może także istotnie wpłynąć na rozwój turystyki w regionie. Zgodnie z planami Gminy i Fundacji, po wyremontowaniu parowozowni, mogłoby tam powstać – Muzeum Historii Kolejnictwa w Pile. Podmiotem odpowiedzialnym za realizację przedsięwzięcia byłaby Fundacja Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska z Wrocławia.

Orientacyjny całkowity koszt inwestycji to 9 milionów złotych – z czego 85% miałoby zostać sfinansowane z dotacji EFRR w ramach POIiŚ, a 15% w z wkładu własnego Fundacji. Projekt przewiduje ścisłą współpracę Muzeum Historii Kolejnictwa w Pile z Muzeum w Jaworzynie Śląskiej.

Uchwałą nr 2525/2016 Zarządu Województwa Wielkopolskiego z 25 sierpnia 2016 roku w sprawie ustalenia wykazu projektów w ramach VIII osi priorytetowej „Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 pilski projekt został zarekomendowany do realizacji w ramach Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Wielkopolskiego. Łącznie w ramach Kontraktu zgłoszonych zostało 25 projektów. 15 z nich – w tym projekt z Piły – zostało przekazanych do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kolejnym etapem będzie weryfikacja projektów przez stronę rządową.

– Liczymy bardzo na PKP, że będzie dalej lobbować, aby ten wniosek – jeden z piętnastu, został zaakceptowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego – powiedział na konferencji prasowej prezydent Piotr Głowski.

W konferencji prasowej uczestniczył również Michał Beim, członek zarządu PKP SA. – Bardzo nas cieszy możliwość współpracy z samorządami na rzecz dziedzictwa kulturowego kolei. Pilska parowozownia jest jedną z nielicznych w Europie parowozowni okrągłych, zachowanych w oryginalnym kształci. Od połowy lat 90. Obiekt był nieużytkowy i niszczał. Wpisanie do Kontraktu Terytorialnego Województwa Wielkopolskiego projektu stworzenia Muzeum Historii Kolejnictwa na terenie parowozowni otwiera jej możliwość na drugie życie – mówi Michał Beim. – Muzeum wpisuje się też w strategię turystyczną subregionu pilskiego. W gminie Białośliwie ba trasie wąskotorowej Wyrzyskiej Kolei Dojazdowej odbywają się weekendowe kursy pociągów turystyczny – dodaje.

Jeżeli wniosek zyska akceptację strony rządowej, będzie można rozpocząć procedurę przekazania parowozowni przez PKP SA na rzecz Gminy Piła. Kolejnym krokiem byłoby utworzenie muzeum, co spoczywałoby w gestii Fundacji Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska z Wrocławia – informuje PKP SA.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Piła (75)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Piła (75)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5