Podczas ostatniej aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego ograniczono wartość projektu modernizacji linii 202 pomiędzy Gdynią a Słupskiem z 2 mld do 1,3 mld złotych. Jak pisaliśmy, rodzi to obawy o chęć ograniczenia inwestycji. Pod znakiem zapytania cały czas stoi bowiem budowa drugiego toru do Słupska, której domagają się mieszkańcy i samorządowcy.
Wiceminister infrastruktury i rozwoju Andrzej Bittel zapewnia „Rynek Kolejowy” że rząd jest zdeterminowany, by drugi tor zbudować. Jak podaje, wątpliwości w tej sprawie ma jednak inicjatywa JASPERS (porozumienie o udzielaniu wsparcia zawarte pomiędzy trzema partnerami: Komisją Europejską, EBI i EBOR, które zapewnia państwom członkowskim wsparcie w przygotowaniu projektów unijnych – przyp. JM.).
PLK wbrew opinii specjalistów z JASPERS?– Zdaniem JASPERS, pomiędzy Słupskiem a Lęborkiem nie jest zasadna budowa drugiego toru, a wystarczy jeden tor z mijankami. My się z tym nie zgadzamy, ale musimy brać pod uwagę, że realizacja inwestycji wbrew ich opinii może skutkować odmową dofinansowania inwestycji z budżetu Unii Europejskiej – tłumaczy.
Zarząd PLK wyjaśnia, że aby nie zwiększać wartości KPK po wprowadzeniu projektu budowy GSM-R na listę podstawową, trzeba było ograniczyć inny projekt – a projekt modernizacji linii 202 jest najmniej zaawansowany na liście – nie udało się bowiem dotąd wyłonić projektanta modernizacji odcinka z Lęborka do Słupska. Zresztą zdaniem ministra Bittela, nawet zapisane uprzednio dwa miliardy złotych nie starczyłyby na budowę drugiego toru.
– Założenie jest takie, że będziemy prowadzić projektowanie pod dwa tory aż do momentu realizacji prac. Wówczas będzie można podjąć decyzję w zakresie finansowania. Cały czas trzymamy otwartą szufladę z tym projektem – powiedział Bittel.
Budowa drugiego toru możliwa ze środków krajowychCzłonek zarządu PLK Włodzimierz Żmuda zapewnia, że projekt może zostać sfinansowany ze środków unijnych w zakresie jednego toru, a ze środków krajowych zostanie dobudowany drugi tor. Zapewnia, że wszystkie prace projektowe będą wykonane w oparciu o założenie linii dwutorowej. Nawet obiekty inżynieryjne mają być od razu gotowe na dwa tory.
– JASPERS nie neguje tego, że w ciągu 15-20 lat drugi tor będzie potrzebny. Po prostu uważa, że jest za wcześnie na tę inwestycję – podsumowuje.
O zmianach w Krajowym Programie Kolejowym więcej piszemy
tutaj.