PKP PLK otworzyły oferty w przetargu na dobudowę drugiego toru od Gdyni do Lęborka oraz budowę dwóch torów aglomeracyjnych od Redy do Wejherowa. Pięć z 7 ofert mieści się w budżecie PLK, co przybliża realizację tego zadania. Po zakończeniu prac na całym ciągu od Gdyni do Słupska pociągi pokonają go w czasie tylko 52 minut.
Po prawie
10 miesiącach od rozpisania postępowania przetargowego w końcu poznaliśmy oferty na modernizację oraz rozbudowę linii kolejowej nr 202 pomiędzy Gdynią a Lęborkiem. Jest to kolejna część projektu skutkującego utworzeniem dwutorowego, zelektryfikowanego odcinka Gdynia – Słupsk, po którym pociągi
pojadą docelowo 200 km/h.
5 ofert w budżecie
W przetargu wpłynęło 7 ofert, z których 5 mieści się w budżecie PKP PLK określonym, w zakresie podstawowym, na 3,736 mld złotych. Najtańszą ofertę, o wartości 3,219 mld złotych, złożyło ZUE. Kolejne oferty należą do Torpolu (3,3 mld złotych), konsorcjum NDI S.A. Track Teck Construction, Intop S.A. oraz Intop Warszawa (3,491 mld złotych), konsorcjum Budimex i Budimex Kolejnictwo (3,631 mld złotych) oraz konsorcjum PORR oraz PPMT (3,652 mld złotych). Budżet przekraczają oferty Strabagu - 4,212 mld złotych oraz Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor - 4,15 mld złotych.
W ramach ciągnącego się postępowania dokonano kolejnych zmian w opisie zamówienia, w tym przede wszystkim ostatecznie określono, że perony na wydłużanej linii SKM - LK250, od Redy do Wejherowa, mają mieć ostateczną wysokość 76 centymetrów od główki szyny. Do budowy konstrukcji peronów na lk 250 wykonawca zastosuje ścianki kątowe o wysokości przewidzianej dla peronów o wysokości krawędzi dostępu o wysokości 960 cm od główki szyny.
Wg. planów PKP PLK, opisywany kontrakt ma
zakończyć się w 2029 lub 2030 roku, choć pierwotne zapowiedzi spółki, a dokładniej jeszcze jej poprzedniego zarządu mówiły, że prace na całym odcinku ze Słupska do Gdyni
uda się zakończyć do końca 2026 roku. Poza dobudową drugiego toru linii nr 202 oraz budowie dwóch torów aglomeracyjnych do Wejherowa inwestycja obejmuje zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich ze 120 km/h do 160 / 200 km/h, choć prędkość docelowa będzie możliwa do osiągnięcia
dopiero po uruchomieniu systemu GSMR, co nie wydarzy się szybciej niż w 2030 roku.
W 50 minut ze Słupska do centrum Gdyni
Przypomnijmy, że pozostałe elementy zadania obejmującego odcinek Słupsk – Gdynia, a więc przebudowa stacji Słupsk i dobudowę drugiego toru od Słupska do
Lęborka trwają w najlepsze i mają się zakończyć w listopadzie 2026 roku.
Po zakończeniu wszystkich trzech zadań najszybsze pociągi pokonają dystans Słupsk – Gdynia w czasie 52 minut, a więc o 15 minut szybciej niż przed przebudową i dobudową drugiego toru, co znacznie skróci czas przejazdu pociągów dalekobieżnych z Pomorza Środkowego do Trójmiasta i Warszawy. Ponadto znacznie poprawi się też przepustowość dla ruchu regionalnego, co będzie zdecydowanie największą korzyścią realizowanej inwestycji, bowiem niektóre pociągi regionalne przyspieszą aż o 30 minut w stosunku do sytuacji sprzed rozpoczęcia prac. Więcej o całej inwestycji
można przeczytać tutaj.