PKP Polskie Linie Kolejowe donoszą o oddaniu do ruchu drugiego toru kolejowego na modernizowanej linii kolejowej przez centrum stolicy Małopolski. Dzięki temu wzrośnie liczba połączeń kolejowych. Na wielu liniach w regionie okresowo wprowadzana będzie komunikacja autobusowa.
Pierwotnie modernizacja najważniejszej krakowskiej linii kolejowej
miała się zakończyć w 2020 roku. Od niedzieli 12 czerwca pasażerowie wreszcie odetchnęli, bo pociągi mogą już korzystać z dwóch torów na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów. Nowy tor prowadzony jest estakadami w centrum Krakowa i zmodernizowanymi wiaduktami nad ulicami: Lubicz, Kopernika, Grzegórzecką, Miodową, Dekerta, Powstańców Wielkopolskich.
Wisłę pociągi pokonują nowym mostem, który zastąpił wcześniejszą konstrukcję.
Inwestycja ma zakończyć się w ciągu roku
– Dziś otwieramy drugi most kolejowy nad Wisłą. A budowa trzeciej przeprawy, na której znajdzie się miejsce nie tylko dla pociągów, ale również dla pieszych i rowerzystów, jest już bardzo zaawansowana. Przed nami ostatnia prosta tej ważnej inwestycji. W ciągu najbliższego roku skończymy prace, otworzymy nowy przystanek w centrum miasta, a pociągi będą mogły kursować przez Kraków czterema torami z prędkością 100 km/h – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe cytowany w komunikacie.
Modernizacja krakowskiej linii średnicowej zakłada budowę w centrum miasta w sumie czterech torów kolejowych. Tory „boczne” będą dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, a środkiem jeździć będą pociągi dalekobieżne. Takie rozwiązanie ułatwi prowadzenie ruchu i da możliwość przewoźnikom uruchomienia dodatkowych połączeń. – Cieszę się, że Unia Europejska poprzez instrument „Łącząc Europę” wsparła powstanie nowej kolei aglomeracyjnej w Krakowie. Od niedzieli nowa para torów w centrum miasta, nowy most zapewniają mieszkańcom aglomeracji krakowskiej nowoczesny i zielony transport publiczny. Jednak prace na kolei w Krakowie będą kontynuowane. Instrument „Łącząc Europę” nie tylko współfinansuje budowę obwodnicy kolejowej Krakowa, ale także wspiera ważną modernizację całego odcinka Kraków – Katowice. Obie inwestycje położone są w sieci bazowej TEN-T i po ukończeniu usprawnią również ruch transeuropejski wzdłuż korytarza sieci bazowej Bałtyk-Adriatyk. Zwiększenie przepustowości obwodnicy Krakowa ma również znaczenie dla ruchu kolejowego między UE a Ukrainą – mówi w komunikacie Morten Jensen, Head of Unit at CINEA.
Więcej pociągów Kolei Małopolskich
Jak podkreślają Koleje Małopolskie, dzienna przerwa w ruchu, która do tej pory w godzinach 10:00-14:00 wymuszała zawieszenie kursowania pociągów SKA1 i SKA3, będzie dotyczyć wyłącznie jednego toru. W efekcie do Krakowa Głównego dojedzie dużo więcej pociągów niż dotychczas, a ruch będzie mógł być prowadzony w bardziej płynny sposób.
Najistotniejszą zmianą w kursowaniu pociągów KMŁ od 12 czerwca jest wydłużenie relacji pociągów SKA2 obecnie kursujących ze stacji Podbory Skawińskie do stacji Kraków Podgórze. Aż 36 z 38 pociągów dotychczas kursujących w tej relacji dojedzie bezpośrednio do stacji Kraków Główny. Pozwoli to na radykalną poprawę oferty przewozowej na trasie z Podborów Skawińskich i Skawiny do Krakowa.
W dniu 22 VI do godziny 9:00 z przyczyn technicznych pociągi będą wyjątkowo kursować w skróconej relacji do przystanku Kraków Podgórze. Jak co roku na przełomie czerwca i lipca z myślą o turystach odwiedzających atrakcje regionu KMŁ rozszerza ofertę przewozową o dodatkowe pociągi: Muszyna – Poprad-Tatry – kursujący we wszystkie soboty i niedziele od 4 VI do 3 IX, „Luxtorpeda” w relacji Kraków Główny – Zakopane – kursujący w wakacyjne weekendy od 2 VII do 28 VIII oraz 15 VIII, Jasło – Krynica-Zdrój – kursujący w soboty i niedziele w okresie 2 VII-28 VIII. Pociągi wszystkich przewoźników zamiast do Zakopanego
dojadą tylko do Spyrkówki.
Kilka małopolskich linii z komunikacją zastępczą
Dzięki ograniczeniu przerwy w ruchu pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem tylko do jednego toru linii kolejowej nr 91, pociągi mogą przez cały dzień kursować po drugim czynnym torze na linii kolejowej nr 629. Pozwoliło to na przywrócenie kursowania pociągów SKA1 w pełnej relacji Kraków Lotnisko – Wieliczka Rynek-Kopalnia przez cały dzień z częstotliwością co 60 minut - podaje przewoźnik. Z uwagi na wspomniane już wprowadzenie ruchu dwutorowego pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów, a także otwarcie drugiego toru pomiędzy stacjami Kraków Bieżanów i Podłęże zauważalnej poprawie ulegnie oferta przewozowa na trasie SKA3 Kraków – Tarnów.
W województwie wprowadzono jednak wiele zamknięć torowych, które skutkują komunikacją zastępczą. Podobnie jak to miało miejsce we wcześniejszych korektach rozkładu jazdy w związku trwającymi pracami modernizacyjnymi na linii kolejowej nr 93, w tym dzienną przerwą w ruchu w godzinach 10:00–14:00 pomiędzy Trzebinią a Chrzanowem, w dalszym ciągu pasażerowie muszą liczyć się z utrudnieniami w postaci zastępczej komunikacji autobusowej wprowadzonej za część pociągów. Sytuacja poprawi się w sierpniu kiedy to na większości odcinków pomiędzy Trzebinią a Oświęcimiem prace modernizacyjne zostaną sfinalizowane. W trakcie letniej korekty rozkładu jazdy kontynuowane będą prace inwestycyjne na linii kolejowej nr 8 wymuszające konieczność kursowania pociągów po jednym torze:
- Niedźwiedź – Zastów – Kraków Batowice -> kompleksowa przebudowa sieci trakcyjnej,
- Kraków Batowice – Kraków Główny -> przebudowa al. 29 listopada.
Jednocześnie sytuację na linii skomplikują pociągi dalekobieżne z innych części kraju przejeżdżające przez krytyczne elementy infrastruktury takie jak m.in. zamknięcia torowe na Centralnej Magistrali Kolejowej czy przebudowywana stacja Warszawa Zachodnia, które wjadą do Krakowa po linii kolejowej nr 8 w zupełnie innych godzinach niż dotychczas, co wtórnie wpłynie na istotne przesunięcia godzin kursowania pociągów regionalnych i aglomeracyjnych.
W przypadku 2 pociągów konsekwencją będzie wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Kraków Główny – Słomniki. Kolejne 3 pociągi, aby zmieścić się pomiędzy pociągami dalekobieżnymi na przebudowywanym odcinku Zastów – Niedźwiedź pojadą bez zatrzymania na przystankach Baranówka, Łuczyce i Goszcza. Dojazd do pominiętych przystanków będzie realizowany za pomocą zastępczej komunikacji autobusowej – podaje przewoźnik.
Ponadto w dniach 15-29 lipca z uwagi na zamknięcia na stacji Zastów 8 pociągów KMŁ i dwa Polregio przejedzie przez tę stację bez możliwości wsiadania i wysiadania z pociągu.
Szczegóły można sprawdzić na stronie Kolei Małopolskich.
Komunikacja zastępcza pojawi się okresowo również na liniach obsługiwanych przez Polregio. Będą to: Linia 133/93 Kraków Gł. – Krzeszowice – Trzebinia/Oświęcim, Linia 94/97/117 Kraków Gł. – Bielsko-Biała Gł. oraz Linia 94/97/98/104/99 Kraków Gł./Kraków Płaszów – Zakopane/Żywiec. Z uwagi na kontynuowanie prac modernizacyjnych oraz przerwę w ruchu część pociągów odcinek Podłęże – Kraków Główny – Podłęże przejedzie drogą okrężną. Szczegóły
można sprawdzić na stronie Polregio.