NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Największa umowa na modernizację Krakowskiego Węzła Kolejowego

| inf. prasowa PKP PLK 18.04.2017 187

Największa umowa na modernizację Krakowskiego Węzła Kolejowego
fot. Martyn Janduła
Kraków zyskuje wygodniejszą obsługę codziennych przejazdów w obszarze miasta i sprawniejsze podróże międzyregionalne. Będą dwa nowe i cztery przebudowane przystanki, nowe mosty i dodatkowe tory m.in. na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę za blisko miliard złotych.
Dziś (18 kwietnia) PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę za 966 mln złotych (netto) na modernizację linii Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów dla połączeń aglomeracyjnych. Kolejowy projekt poprawi transport w Krakowie, Małopolsce i w całym kraju. Nowe przystanki i zmodernizowane stacje zapewnią wygodną obsługę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych. Dodatkowe tory, obiekty i nowoczesne urządzenia pozwolą skrócić czas przejazdu i zwiększyć liczbę pociągów.

– Podpisana dziś umowa potwierdza coraz lepszą realizację Krajowego Programu Kolejowego oraz otwiera nowe możliwości szybszych i bezpiecznych podróży w Krakowie, województwie i w Polsce. Inwestycje kolejowe PLK znacznie przyśpieszyły. Obecne tempo ogłaszania przetargów i podpisywania umów gwarantuje, że projekty z KPK za ponad 66 mld zł w pełni zostaną zrealizowane i zdecydowanie zmienią polską kolej. Do końca 2018 r. postępowaniami będą objęte działania w wysokości 75 proc. KPK. Podpisane w kwietniu przez PLK umowy gwarantują oczekiwaną poprawę podróży m.in. na trasach Grodzisk – Warszawa, Radom – Warszawa i Poznań – Warszawa – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Nowe przystanki

Kolejowe podróże przez Kraków ułatwią 2 nowe przystanki: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień oraz 4 przebudowane Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie. Przebudowane będą także 4 stacje: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów.

Efekty prac PLK znacznie zwiększą dostępność i atrakcyjność kolei w obrębie miasta. Powstaną dogodne miejsca przesiadkowe, pozwalające na integrację kolei z komunikacją miejską – np. przystanek Kraków Grzegórzki. Przystanki zapewnią pasażerom komfortową obsługę. Będą czytelnie oznakowane i wyposażone w wiaty, siedzenia oraz kompleksowy system informacji głosowej i wizualnej. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania.

Dodatkowy tor i nowe mosty

Wprowadzenie większej liczby pociągów w ruchu aglomeracyjnym i dalekobieżnym będzie możliwe dzięki budowie dodatkowej pary torów na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów oraz dodatkowemu torowi między Krakowem Płaszowem a Krakowem Bieżanowem. Powstanie 850-metrowa estakada na odcinku od ul. Kopernika do ul. Miodowej i 2 dodatkowe, dwustumetrowe mosty na Wiśle. Inwestycja PLK obejmuje ok. 20-kilometrowy odcinek linii kolejowej Kraków Główny Towarowy – Rudzice.

Na tej trasie będzie 56 zmodernizowanych obiektów w tym 22 nowe. Sprawne przejazdy pociągów zapewni m.in. 50 km nowych torów i 200 rozjazdów. Nad bezpieczeństwem i dobrą organizacja ruchu czuwać będą dwa nowoczesne komputerowe lokalne centra sterowania.

Inwestycja dla kolei i dla miasta

Inwestycja PLK na trasie Kraków Główny Towarowy – Rudzice to nie tylko dobre zmiany dla kolei. Przedsięwzięcie w znacznym stopniu poprawi komunikację w mieście. Budowa 850 m estakady od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej to możliwość udostępnienia nowej przestrzeni publicznej w centrum Krakowa i poprawa estetyki.

Modernizacje wiaduktów usprawnią ruch drogowy, np. przebudowa wiaduktu na ul. Łokietka zapewni poszerzenie jezdni, dwukierunkowy ruch drogowy i nowe chodniki. Nowy obiekt na ul. Miodowej zapewni przejścia pod torami, oddzielenie ruchu kołowego od rowerowego i pieszego, poprawę bezpieczeństwa ruchu. Przebudowa mostu nad rzeką Serafa ul. Złocieniowa oznacza poszerzenie jezdni do 5 m i dwukierunkowy ruch drogowy, nowe chodniki, bezkolizyjne dojście na perony nowego przystanku Kraków Złocień. Kolejowe inwestycje w Krakowie uwzględniają także zabytkowy charakter obiektów. Historyczny wiadukt nad ul. Grzegórzecką zyska nowe możliwości techniczne lecz zachowany będzie jego wygląd. Odnowiony, bardziej estetyczny, będzie się dobrze wpisywał w przestrzeń miasta.


Mat. PKP PLK


Inwestycje w regionie

Ponad 4 mld złotych mają projekty Krajowego Programu Kolejowego, które służą aglomeracji krakowskiej. To ,,Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków’’, ,,Budowa połączenia kolejowego MPL „Kraków – Balice” z Krakowem, odcinek Kraków Główny – Mydlniki – Balice’’, ,,Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E 30, odcinek Kraków - Rzeszów, etap III”, ,,Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki”, ,,Zintegrowany System Transportu Zbiorowego w aglomeracji krakowskiej ”.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Kraków (895)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Kraków (895)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5