NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Drugi tor na linii Poznań – Piła możliwy, ale niepotrzebny

| Jakub Madrjas 13.12.2017 6

Drugi tor na linii Poznań – Piła możliwy, ale niepotrzebny
Fot. Jakub Sus , SM42.pl
Modernizacja linii nr 354 przewiduje możliwość dobudowania drugiego toru pomiędzy Obornikami a Dziembówkiem. Województwo nie widzi jednak takie potrzeby tym bardziej, że koszty byłyby wysokie.
Po listopadowej prezentacji prac prowadzonych przez firmę Porr na linii kolejowej nr 354 Poznań – Piła rozgorzała dyskusja o dobudowie drugiego toru pomiędzy Obornikami a Dziembówkiem. Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP PLK wyjaśnia „Rynkowi Kolejowemu”, że studium wykonalności wykonane dla modernizacji linii kolejowej Poznań – Piła wykazało, że najlepszym wariantem modernizacji linii jest opcja w ramach, której m.in. pobudowane zostaną 4 nowe przystanki osobowe. – O budowę tych przystanków zabiegały lokalne społeczności oraz władze samorządowe – przypomina.

Jak wyjaśnia, analiza przepustowości linii w perspektywie przewidywanych wielkości przewozów pasażerskich wykazała, że nie ma konieczności budowania drugiego toru lub dodatkowych mijanek. Ten wariant modernizacji został wybrany w porozumieniu z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego – dodaje przedstawiciel PLK. Jak podkreśla, linia Poznań – Piła po prowadzonej aktualnie modernizacji, zgodnej z wybraną opcją będzie przygotowana do ewentualnego dobudowania drugiego toru między Obornikami a Dziembówkiem.

PLK i MIB biorą pod uwagę dobudowę drugiego toru

Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa Szymon Huptyś przypomina z kolei, że PKP PLK SA prowadzi działania mające na celu określenie listy potencjalnych inwestycji, która zostanie wykorzystana do zaplanowania prac inwestycyjnych na sieci kolejowej w perspektywie budżetu unijnego po 2020 r. Pisaliśmy o tym w tym miejscu.

– Po zakończeniu analiz opracowany zostanie katalog projektów oraz zostanie określona waga i znaczenie poszczególnych zadań. W ramach prowadzonych ustaleń został uwzględniony projekt budowy drugiego toru linii kolejowej nr 354 na odcinku Oborniki Wielkopolskie – Dziembówko – informuje. Jak jednak zaznacza, ostateczna lista projektów przewidzianych do realizacji będzie uwarunkowana dostępnością środków finansowych, zatem na obecnym etapie określenie jej kształtu nie jest możliwe.

Jankowiak: Nie ma takiej potrzeby

Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego cytowany przez lokalne media tłumaczy, że dobudowanie drugiego toru podniosłoby przepustowość, ale nie jest inwestycja niezbędna i nie warunkuje sprawnego funkcjonowania tej linii. – Czy kiedyś będą warunki, żeby dobudować drugi tor? Na tym etapie nie odpowiem. Nie wiem – stawia jasno sprawę dodając, że samorządu województwa na pewno na to w najbliższych latach nie stać, tym bardziej że dla ruchu pasażerskiego regionalnego nie ma takiej potrzeby i konieczności.

Jak wyjaśnił, zarząd Województwa Wielkopolskiego przymierzając się do remontu szacował koszty dobudowania drugiego toru na całej linii. Kosztowałoby to miliard dwieście milionów złotych – dwukrotnie więcej, niż obecnie prowadzone prace. Zapewnią one możliwość kursowania pociągów co pół godziny. – Jeśli PKP PLK będzie chciało jednak budować drugi tor, to najwcześniej będzie to możliwe w 2025 roku, o ile będą na ten cel pieniądze – rozwiewa nadzieje Wojciech Jankowiak cytowany przez portal asta24.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5