Urząd Transportu Kolejowego wydał z dniem 30 grudnia firmie ZNLE Gliwice "Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji pojazdu kolejowego" dla lokomotywy elektrycznej E6ACT-001 Dragon przeznaczonej do prowadzenia pociągów towarowych.
- To oznacza, że teraz może się rozpocząć eksploatacja próbna lokomotywy, która będzie przeprowadzona przez Lotos Kolej i STK Wrocław – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Wojciech Kochanowski, koordynator ds. projektu E6ACT z Zakładów Naprawczych Lokomotyw Elektrycznych w Gliwicach.
Dragon został stworzony przez ZNLE przy współudziale EC Engineering z Krakowa oraz Instytutu Elektrotechniki z Warszawy. Jak podaje producent, jest to pojazd dedykowany dla rynku polskiego i prowadzenia ciężkich składów towarowych, przede wszystkim z węglem, kruszywem, piaskiem czy stalą, z prędkością maksymalną do 120 km/h.
Dragon wyposażony jest w napęd asynchroniczny, mikroprocesorowy układ sterowania, system diagnostyki pokładowej z pełną informacją wizualną i modułem rejestracji danych, zasilanie przez przekształtniki zbudowane z wykorzystaniem technologii IGBT, wektorową kontrolę pracy silników i system zarządzania energią. Cechuje się także dużą siłą pociągową i budową modułową. Jak informuje producent, Dragon może prowadzić pociągi również po torach niższych kategorii. Pojazd wykazuje nacisk na oś mniejszy niż 20 ton.
Jak podaje ZNLE, na życzenie użytkownika może powstać lokomotywa dwusystemowa. Pojazd jest przystosowany do zabudowy urządzeń ERTMS i GSM-R.
Jak zapewnia producent, pojazd jest pierwszą od wielu lat polską lokomotywą, co zapewnia jej atrakcyjną cenę. Jednocześnie cechuje się wysokim współczynnikiem gotowości technicznej (0,95) oraz bogatym opcjonalnym wyposażeniem socjalnym.