Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Dowódca WOT: Niepodległe państwo działa tam, gdzie dociera jego kolej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
25-05-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Dowódca WOT: Niepodległe państwo działa tam, gdzie dociera jego kolej
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)Ukraiński pociąg wyjeżdża z Odessy
Polskie Koleje Państwowe podpisały porozumienie w sprawie współpracy z Wojskami Obrony Terytorialnej. Kolej będzie współpracować z żołnierzami w bardzo wielu obszarach. Przydadzą się doświadczenia kolejarzy ukraińskich i tamtejszej obrony terytorialnej. O tym, w jaki sposób, biorąc pod uwagę doświadczenia Ukraińskie, terytorialsi mogę chronić kolej i czego WOT nauczył konflikt na Ukrainie rozmawiamy z dowódcą formacji, generałem broni Wiesławem Kukułą.

Michał Szymajda, "Rynek Kolejowy": Koleje Ukraińskie podczas wojny cały czas dają dowody wspaniałej pracy. Od pierwszych dni współpracują też z wojskiem nie tylko w zakresie ewakuacji ludności, czy dostaw broni, ale też w zakresie ochrony obiektów kolejowych. Szczególnie w ostatnich dniach rosyjskie rakiety często trafiają w węzły kolejowe, które są kluczowe dla istnienia państwa. Jednym z celów porozumienia podpisanego między terytorialsami a PKP będzie wypracowanie zasad ochrony kluczowych obiektów, takich jak dworce, węzły kolejowe. Skąd potrzeba ściślejszej współpracy z kolejarzami?

Generał broni Wiesław Kukuła: Konflikt na Ukrainie pokazuje, że tam, gdzie dociera kolej i działa poczta, tam możemy mówić o działaniu niezależnego państwa. Tym samym kolej to niezwykle ważny atrybut suwerenności, bez którego suwerenne państwo nie może sobie poradzić. Potrzeba szerszej współpracy administracji cywilnej i wojska jest konieczna, by ten atrybut, w razie konfliktu, zachować.

Jak wygląda ukraińska obrona terytorialna w porównaniu do polskiego WOT-u? Jak działa ukraińskie wojsko obrony terytorialnej na styku z koleją?

Na dziś mamy bardzo tożsame systemy, jeśli chodzi o działanie systemu kolejowego i systemu obrony terytorialnej. Formowanie obrony terytorialnej na Ukrainie zaczęło się 1 stycznia 2022, więc po stronie naszego sąsiada, w stosunku do nas, było pewne opóźnienie. Z drugiej strony działa ona sprawnie, bo w szeregach ukraińskich, dzięki funkcjonowaniu tej formacji, znalazło się w momencie wybuchu wojny sto tysięcy osób.
Ukraińska obrona terytorialna jest wykorzystywana do zabezpieczenia przed akcjami dywersyjnymi (szczególnie dobrze sprawdziła się w Kijowie podczas pierwszych dni wojny, gdy unieszkodliwiła kilka takich rosyjskich grup – dop. red.) i ochrony kluczowej infrastruktury, takiej jak węzły kolejowe, stacje przeładunkowe oraz wsparcie procesu odbudowy zniszczeń.

Jest bardzo wiele tożsamych procesów, które zachodziłyby podczas takiej sytuacji u nas, oczywiście także na obszarze kolejowym. Muszę podkreślić, że na pewne działania musimy patrzeć równolegle. O zdolnościach obronnych państwa, co pokazuje konflikt na Ukrainie, nie decydują tylko siły zbrojne państwa, jak się do tej pory uważało, tylko cały potencjał państwa, a więc także koleje.

Podczas wojny okazało się, że niedoinwestowana ukraińska kolej w sytuacji wojny odgrywa rolę absolutnie kluczową.

To, co obserwujemy na Ukrainie, jeśli chodzi o działanie kolei, to przełom w bardzo wielu kontekstach. W momencie blokady morskiej, stosowanej przez okupanta, linie kolejowe są absolutnie krytycznym zasobem. Dbanie o te zasoby, utrzymywanie jej przy życiu, jest strategiczną potrzebą całej Ukrainy i wiąże się z potrzebą otrzymania jej suwerenności.

Czego polscy terytorialsi mogą uczyć się od swoich ukraińskich kolegów?

Jest nieco za wcześnie na odpowiedzi na to pytanie. Do wszystkiego musimy podejść z pokorą, z dystansem, ale i z mądrością tego, co możemy zastosować u nas. Konflikt bowiem trwa i może potrwać dłużej, choć wszyscy życzymy stronie ukraińskiej szybkiej wygranej. W tej chwili mogę powiedzieć, że kierunek rozwoju Wojsk Obrony Terytorialnej, który przyjęliśmy w Polsce jest takim kierunkiem, który jest właściwy i byłby pożądany także na Ukrainie.

Zdefiniowaliśmy jednak pewne kierunki, w których WOT będzie się rozwijać. Większy nacisk będziemy kładli na szkolenie wysuniętych obserwatorów ognia. Będą to specjaliści na poziomie kompanii lekkiej piechoty, którzy będą potrafili naprowadzić precyzyjnie ogień artylerii. Chcemy takich specjalistów mieć jak najwięcej, żeby poprawić współdziałanie wojsk obrony terytorialnej z artylerią. Chcielibyśmy uruchomić też pododdziały artylerii w każdym województwie, na haubicach 105 mm. W skrócie – chcemy poprawić nasz system rażenia. Całą resztę już mamy, włącznie z systemami Javelin, które są bardzo efektywne, co widzimy na Ukrainie. W tym roku zamierzamy przeszkolić aż 1000 żołnierzy z obsługi tego sprzętu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wojsko: Kolej niezbędna dla obronności, spalinowe lokomotywy niezbędne

Infrastruktura

Koleje Ukraińskie: Wraca pociąg do Mołdawii, będą nowe pociągi do Polski

Tabor i technika

Pociągi wróciły na linię Kijów - Kramatorsk

Infrastruktura

Pociągi wróciły na linię Kijów - Kramatorsk

Michał Szymajda 14 października 2022

Zobacz również:

Wojsko: Kolej niezbędna dla obronności, spalinowe lokomotywy niezbędne

Infrastruktura

Koleje Ukraińskie: Wraca pociąg do Mołdawii, będą nowe pociągi do Polski

Tabor i technika

Pociągi wróciły na linię Kijów - Kramatorsk

Infrastruktura

Pociągi wróciły na linię Kijów - Kramatorsk

Michał Szymajda 14 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5