NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Dowódca WOT: Niepodległe państwo działa tam, gdzie dociera jego kolej

| Michał Szymajda 25.05.2022 2k

Dowódca WOT: Niepodległe państwo działa tam, gdzie dociera jego kolej
Ukraiński pociąg wyjeżdża z OdessyFot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
Polskie Koleje Państwowe podpisały porozumienie w sprawie współpracy z Wojskami Obrony Terytorialnej. Kolej będzie współpracować z żołnierzami w bardzo wielu obszarach. Przydadzą się doświadczenia kolejarzy ukraińskich i tamtejszej obrony terytorialnej. O tym, w jaki sposób, biorąc pod uwagę doświadczenia Ukraińskie, terytorialsi mogę chronić kolej i czego WOT nauczył konflikt na Ukrainie rozmawiamy z dowódcą formacji, generałem broni Wiesławem Kukułą.
Michał Szymajda, "Rynek Kolejowy": Koleje Ukraińskie podczas wojny cały czas dają dowody wspaniałej pracy. Od pierwszych dni współpracują też z wojskiem nie tylko w zakresie ewakuacji ludności, czy dostaw broni, ale też w zakresie ochrony obiektów kolejowych. Szczególnie w ostatnich dniach rosyjskie rakiety często trafiają w węzły kolejowe, które są kluczowe dla istnienia państwa. Jednym z celów porozumienia podpisanego między terytorialsami a PKP będzie wypracowanie zasad ochrony kluczowych obiektów, takich jak dworce, węzły kolejowe. Skąd potrzeba ściślejszej współpracy z kolejarzami?

Generał broni Wiesław Kukuła: Konflikt na Ukrainie pokazuje, że tam, gdzie dociera kolej i działa poczta, tam możemy mówić o działaniu niezależnego państwa. Tym samym kolej to niezwykle ważny atrybut suwerenności, bez którego suwerenne państwo nie może sobie poradzić. Potrzeba szerszej współpracy administracji cywilnej i wojska jest konieczna, by ten atrybut, w razie konfliktu, zachować.

Jak wygląda ukraińska obrona terytorialna w porównaniu do polskiego WOT-u? Jak działa ukraińskie wojsko obrony terytorialnej na styku z koleją?

Na dziś mamy bardzo tożsame systemy, jeśli chodzi o działanie systemu kolejowego i systemu obrony terytorialnej. Formowanie obrony terytorialnej na Ukrainie zaczęło się 1 stycznia 2022, więc po stronie naszego sąsiada, w stosunku do nas, było pewne opóźnienie. Z drugiej strony działa ona sprawnie, bo w szeregach ukraińskich, dzięki funkcjonowaniu tej formacji, znalazło się w momencie wybuchu wojny sto tysięcy osób.
Ukraińska obrona terytorialna jest wykorzystywana do zabezpieczenia przed akcjami dywersyjnymi (szczególnie dobrze sprawdziła się w Kijowie podczas pierwszych dni wojny, gdy unieszkodliwiła kilka takich rosyjskich grup – dop. red.) i ochrony kluczowej infrastruktury, takiej jak węzły kolejowe, stacje przeładunkowe oraz wsparcie procesu odbudowy zniszczeń.

Jest bardzo wiele tożsamych procesów, które zachodziłyby podczas takiej sytuacji u nas, oczywiście także na obszarze kolejowym. Muszę podkreślić, że na pewne działania musimy patrzeć równolegle. O zdolnościach obronnych państwa, co pokazuje konflikt na Ukrainie, nie decydują tylko siły zbrojne państwa, jak się do tej pory uważało, tylko cały potencjał państwa, a więc także koleje.

Podczas wojny okazało się, że niedoinwestowana ukraińska kolej w sytuacji wojny odgrywa rolę absolutnie kluczową.

To, co obserwujemy na Ukrainie, jeśli chodzi o działanie kolei, to przełom w bardzo wielu kontekstach. W momencie blokady morskiej, stosowanej przez okupanta, linie kolejowe są absolutnie krytycznym zasobem. Dbanie o te zasoby, utrzymywanie jej przy życiu, jest strategiczną potrzebą całej Ukrainy i wiąże się z potrzebą otrzymania jej suwerenności.

Czego polscy terytorialsi mogą uczyć się od swoich ukraińskich kolegów?

Jest nieco za wcześnie na odpowiedzi na to pytanie. Do wszystkiego musimy podejść z pokorą, z dystansem, ale i z mądrością tego, co możemy zastosować u nas. Konflikt bowiem trwa i może potrwać dłużej, choć wszyscy życzymy stronie ukraińskiej szybkiej wygranej. W tej chwili mogę powiedzieć, że kierunek rozwoju Wojsk Obrony Terytorialnej, który przyjęliśmy w Polsce jest takim kierunkiem, który jest właściwy i byłby pożądany także na Ukrainie.

Zdefiniowaliśmy jednak pewne kierunki, w których WOT będzie się rozwijać. Większy nacisk będziemy kładli na szkolenie wysuniętych obserwatorów ognia. Będą to specjaliści na poziomie kompanii lekkiej piechoty, którzy będą potrafili naprowadzić precyzyjnie ogień artylerii. Chcemy takich specjalistów mieć jak najwięcej, żeby poprawić współdziałanie wojsk obrony terytorialnej z artylerią. Chcielibyśmy uruchomić też pododdziały artylerii w każdym województwie, na haubicach 105 mm. W skrócie – chcemy poprawić nasz system rażenia. Całą resztę już mamy, włącznie z systemami Javelin, które są bardzo efektywne, co widzimy na Ukrainie. W tym roku zamierzamy przeszkolić aż 1000 żołnierzy z obsługi tego sprzętu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI

Poznań. Od 1 czerwca remont fragmentu Dąbrowskiego. Tramwaje na objazdach 520

Poznań. Od 1 czerwca remont fragmentu Dąbrowskiego. Tramwaje na objazdach

Zintegrowany transport Od 1 czerwca (środa) rozpoczną się prace torowe na ulicy Dąbrowskiego pomiędzy ulicami Kraszewskiego i Żeromskiego w Poznaniu. Na tym odcinku od 1 do 24 czerwca nie będą kursowały tramwaje, które zastąpi autobus „za tramwaj” na linii T17. Do 24 czerwca tramwaje nr 2 i 17 będą zawieszone, a tramwaj nr 18 pojedzie na Ogrody zmienioną trasą. Na Jeżycach, Dębcu, Żegrzu i Starołęce zostanie uruchomiona dodatkowa linia tramwajowa nr 92, która zastąpi „dwójkę” i „siedemnastkę”. Jednocześnie od 1 czerwca, w związku z zakończeniem robót na ulicy Głogowskiej na swoje stałe trasy wrócą tramwaje linii numer 8 i 14, a linia zastępcza nr T5 przestanie funkcjonować.


Trasa Tysiąclecia przy Warszawie Wschodniej: Porozumienie otwiera drogę do środków UE 1,1k

Trasa Tysiąclecia przy Warszawie Wschodniej: Porozumienie otwiera drogę do środków UE

Infrastruktura W piątek PKP PLK poinformowały niespodziewanie o porozumieniu z miastem ws. powiązania projektu tunelu drogowo-tramwajowego w śladzie Trasy Tysiąclecia z przebudową stacji Warszawa Wschodnia. – Opłacało się czekać – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. Przyjęte rozwiązanie jest znacznie korzystniejsze, niż wcześniejsze propozycje kolei i strony rządowej: uwzględniony został postulat miasta i część tunelowa będzie stanowiła integralną część dokumentacji kolejowej. Dzięki temu Warszawa będzie mogła skorzystać z dofinansowania unijnego przeznaczonego na projekt kolejowy. 

WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5