NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Dolny Śląsk zaczyna starania o przejęcie linii lwóweckiej

| Michał Szymajda 22.02.2021 244

Dolny Śląsk zaczyna starania o przejęcie linii lwóweckiej
Most w PilchowicachFot. Sebastian Łuczywo
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego poinformował o rozpoczęciu formalnych starań o przejęcie linii kolejowej nr 283 z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego. Do przekazania jej regionowi pod zarząd jest jeszcze daleka droga.
Choć w komunikacie prasowym rzecznik prasowy Dolnego Śląska zapowiada, że linia 283 „zostanie przejęta przez samorząd Dolnego Śląska”, to nie wiadomo kiedy to się stanie. Uchwałę w sprawie przejęcia szeregu linii kolejowych w województwie z rąk PKP PLK i PKP SA wojewódzcy radni podjęli jesienią 2019. Pierwszą ważna linię do Karpacza samorządowi udało się przejąć na początku lutego 2021. Trzeba jednak oddać samorządowi, że w międzyczasie nie próżnował i przejmował od państwowego zarządcy także inne, mniej istotne odcinki. Na przykład do Świeradowa, gdzie chce reaktywować pociągi.

– Nieczynną obecnie linią nr 283 zarządza PKP PLK, a nieruchomości w jej obrębie są własnością PKP S.A. Jako samorząd województwa złożyliśmy niezbędne do przejęcia linii dokumenty w obu państwowych instytucjach kolejowych. Aby linia została przekazana samorządowi Dolnego Śląska, PKP PLK i PKP SA muszą wypracować między sobą kwestie formalno-prawne, a następnie zgodę na przekazanie linii na własność samorządowi musi wydać minister infrastruktury – powiedział marszałek Dolnego Śląska Cezary Przybylski. Obecnie na linii PKP PLK ustaliły prędkość 0 km/h. Oznacza to, że po linii nie mogą odbywać się przewozy inne niż za specjalną zgodą zarządcy. Część torowiska uległa już niestety dewastacji.

Marszałek oczekuje, że przejęcie linii przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei będzie miało miejsce "w bliskiej przyszłości". Samorząd przedstawił też alternatywną propozycję przejęcia od PKP PLK zarządzanie linią nr 283, na zasadach podobnych do dzierżawy, aby już w najbliższym czasie rozpocząć przygotowanie jej do rewitalizacji. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że podobne rozwiązanie urząd chce zaproponować dla linii z Kłodzka do Lądka-Zdroju i Stronia, gdzie wydzielenie majątku PKP PLK i PKP SA ciągnie się już drugi rok.

Linia do Lwówka jest jedną z piękniejszych w Polsce. Najpiękniejszym obiektem na linii jest most nad Jeziorem Pilchowickim, o którym bardzo szeroko rozpisywaliśmy się w ubiegłym roku. Zabytkowy obiekt miał być wysadzony na potrzeby kręcenia ujęć do filmu Mission: Impossible z Tomem Cruise'm.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5