Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Dolny Śląsk zaczyna starania o przejęcie linii lwóweckiej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
22-02-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Dolny Śląsk zaczyna starania o przejęcie linii lwóweckiej
Fot. Sebastian ŁuczywoMost w Pilchowicach
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego poinformował o rozpoczęciu formalnych starań o przejęcie linii kolejowej nr 283 z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego. Do przekazania jej regionowi pod zarząd jest jeszcze daleka droga.

Choć w komunikacie prasowym rzecznik prasowy Dolnego Śląska zapowiada, że linia 283 „zostanie przejęta przez samorząd Dolnego Śląska”, to nie wiadomo kiedy to się stanie. Uchwałę w sprawie przejęcia szeregu linii kolejowych w województwie z rąk PKP PLK i PKP SA wojewódzcy radni podjęli jesienią 2019. Pierwszą ważna linię do Karpacza samorządowi udało się przejąć na początku lutego 2021. Trzeba jednak oddać samorządowi, że w międzyczasie nie próżnował i przejmował od państwowego zarządcy także inne, mniej istotne odcinki. Na przykład do Świeradowa, gdzie chce reaktywować pociągi.

– Nieczynną obecnie linią nr 283 zarządza PKP PLK, a nieruchomości w jej obrębie są własnością PKP S.A. Jako samorząd województwa złożyliśmy niezbędne do przejęcia linii dokumenty w obu państwowych instytucjach kolejowych. Aby linia została przekazana samorządowi Dolnego Śląska, PKP PLK i PKP SA muszą wypracować między sobą kwestie formalno-prawne, a następnie zgodę na przekazanie linii na własność samorządowi musi wydać minister infrastruktury – powiedział marszałek Dolnego Śląska Cezary Przybylski. Obecnie na linii PKP PLK ustaliły prędkość 0 km/h. Oznacza to, że po linii nie mogą odbywać się przewozy inne niż za specjalną zgodą zarządcy. Część torowiska uległa już niestety dewastacji.

Marszałek oczekuje, że przejęcie linii przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei będzie miało miejsce "w bliskiej przyszłości". Samorząd przedstawił też alternatywną propozycję przejęcia od PKP PLK zarządzanie linią nr 283, na zasadach podobnych do dzierżawy, aby już w najbliższym czasie rozpocząć przygotowanie jej do rewitalizacji. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że podobne rozwiązanie urząd chce zaproponować dla linii z Kłodzka do Lądka-Zdroju i Stronia, gdzie wydzielenie majątku PKP PLK i PKP SA ciągnie się już drugi rok.

Linia do Lwówka jest jedną z piękniejszych w Polsce. Najpiękniejszym obiektem na linii jest most nad Jeziorem Pilchowickim, o którym bardzo szeroko rozpisywaliśmy się w ubiegłym roku. Zabytkowy obiekt miał być wysadzony na potrzeby kręcenia ujęć do filmu Mission: Impossible z Tomem Cruise'm.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5