NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Dolny Śląsk przejmie linie kolejowe z Gryfowa do Świeradowa

| Michał Szymajda 21.05.2020 6,1k

Dolny Śląsk przejmie linie kolejowe z Gryfowa do Świeradowa
Pozostałości zapory na przejeździe w Mirskufot. M. Szymajda
Jak poinformował Tymoteusz Myrda, wicemarszałek województwa dolnośląskiego, region jest w przededniu przejęcia od PKP PLK dwóch kolejnych linii kolejowych. Chodzi o linię 317 i 336.
– Ministerstwo Infrastruktury zgodziło się, by spółka PKP PLK przekazała województwu dolnośląskiemu linie 317 i 336. Przed nami podpisanie aktów notarialnych, a potem prace nad harmonogramem rewitalizacji – napisał Tymoteusz Myrda.

Studium dla odbudowy linii już powstaje

Linia 317 na odcinku od Gryfowa Śląskiego do Mirska i linia 336 od Mirska do Świeradowa-Zdroju to w zasadzie jeden kolejowy ciąg komunikacyjny. Rozmowy o ich przejęciu przez Dolny Śląsk były prowadzone od wielu miesięcy.

– Linie 317 i 336 są przygotowywane do przekazania na rzecz województwa dolnośląskiego. W związku z posadowieniem na dwóch działkach wchodzących w skład ww. linii dworców kolejowych, zaistniała konieczność procedowania przekazania tej linii w trybie mieszanym, tj. w trybie art. 18a oraz 39 ust. 3 ww. ustawy – wyjaśniał w styczniu 2020 Andrzej Bittel. Teraz prace zmierzają ku końcowi.

Co ciekawe, w wypadku linii z Gryfowa do Świeradowa, od początku roku tworzone jest już studium wykonalności dla ich odbudowy, finansowane z unijnego programu Trans-Borders. Prace nad nim niebawem się zakończą, a wówczas pozostanie znaleźć pieniądze na projekt i odbudowę tego 18-kilometrowego szlaku. Na pewno nie stanie się to jednak do 2023 roku. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że linia wymaga w zasadzie całkowitej odbudowy. Tory prawie na całości obu fragmentów linii nie nadają się do użytku, jeśli w ogóle istnieją. Część przejazdów kolejowych (jak na zdjęciu) zalano asfaltem.

Co jeszcze przejmie Dolny Śląsk?

Jesienią 2019 Dolny Śląsk przejął już z rąk PKP SA sześć odcinków linii kolejowych, o czym piszemy tutaj. Także jesienią udało się reaktywować ruch kolejnej z przejętych linii: do Bielawy

W styczniu Andrzej Bittel mówił także o planach przekazania na rzecz województwa linii z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego – jednej z najpiękniejszych w Polsce. W tej sprawie niewiele się jednak zmieniło, może poza planami wysadzenia na niej mostu kolejowego w Pilchowicach. Wygląda na to, że na razie konserwator zabytków uratował tą konstrukcję, którą w porozumieniu kolejarzami, chciała wysadzić amerykańska ekipa filmowa. Właśnie okazało się, że w sprawę zaangażowane było również Wojsko Polskie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5