NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Dolny Śląsk przejmie linie kolejowe z Gryfowa do Świeradowa

| Michał Szymajda 21.05.2020 6,3k

Dolny Śląsk przejmie linie kolejowe z Gryfowa do Świeradowa
Pozostałości zapory na przejeździe w Mirskufot. M. Szymajda
Jak poinformował Tymoteusz Myrda, wicemarszałek województwa dolnośląskiego, region jest w przededniu przejęcia od PKP PLK dwóch kolejnych linii kolejowych. Chodzi o linię 317 i 336.
– Ministerstwo Infrastruktury zgodziło się, by spółka PKP PLK przekazała województwu dolnośląskiemu linie 317 i 336. Przed nami podpisanie aktów notarialnych, a potem prace nad harmonogramem rewitalizacji – napisał Tymoteusz Myrda.

Studium dla odbudowy linii już powstaje

Linia 317 na odcinku od Gryfowa Śląskiego do Mirska i linia 336 od Mirska do Świeradowa-Zdroju to w zasadzie jeden kolejowy ciąg komunikacyjny. Rozmowy o ich przejęciu przez Dolny Śląsk były prowadzone od wielu miesięcy.

– Linie 317 i 336 są przygotowywane do przekazania na rzecz województwa dolnośląskiego. W związku z posadowieniem na dwóch działkach wchodzących w skład ww. linii dworców kolejowych, zaistniała konieczność procedowania przekazania tej linii w trybie mieszanym, tj. w trybie art. 18a oraz 39 ust. 3 ww. ustawy – wyjaśniał w styczniu 2020 Andrzej Bittel. Teraz prace zmierzają ku końcowi.

Co ciekawe, w wypadku linii z Gryfowa do Świeradowa, od początku roku tworzone jest już studium wykonalności dla ich odbudowy, finansowane z unijnego programu Trans-Borders. Prace nad nim niebawem się zakończą, a wówczas pozostanie znaleźć pieniądze na projekt i odbudowę tego 18-kilometrowego szlaku. Na pewno nie stanie się to jednak do 2023 roku. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że linia wymaga w zasadzie całkowitej odbudowy. Tory prawie na całości obu fragmentów linii nie nadają się do użytku, jeśli w ogóle istnieją. Część przejazdów kolejowych (jak na zdjęciu) zalano asfaltem.

Co jeszcze przejmie Dolny Śląsk?

Jesienią 2019 Dolny Śląsk przejął już z rąk PKP SA sześć odcinków linii kolejowych, o czym piszemy tutaj. Także jesienią udało się reaktywować ruch kolejnej z przejętych linii: do Bielawy

W styczniu Andrzej Bittel mówił także o planach przekazania na rzecz województwa linii z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego – jednej z najpiękniejszych w Polsce. W tej sprawie niewiele się jednak zmieniło, może poza planami wysadzenia na niej mostu kolejowego w Pilchowicach. Wygląda na to, że na razie konserwator zabytków uratował tą konstrukcję, którą w porozumieniu kolejarzami, chciała wysadzić amerykańska ekipa filmowa. Właśnie okazało się, że w sprawę zaangażowane było również Wojsko Polskie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5