Partnerzy serwisu:
Pasażer

Dolny Śląsk czeka na radykalną poprawę oferty do Niemiec

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Dolny Śląsk czeka na radykalną poprawę oferty do Niemiec
fot. Krystian Nowek/PKP PLK
Województwo dolnośląskie zakłada, że elektryfikacja niemieckiego odcinka od mostu na Nysie Łużyckiej do stacji w Goerlitz będzie skutkować dużą poprawą jakości połączeń w relacjach transgranicznych. Pasażerowie mają zauważyć pozytywne zmiany już pod koniec przyszłego roku. Wówczas w ofercie powinny pojawić się bezpośrednie kursy m. in. do Wrocławia.

Po elektryfikacji polskiej linii kolejowej 278 Węgliniec – Zgorzelec do drugiego z wymienionych miast docierają pociągi elektryczne z kierunku Wrocławia. To duże ułatwienie dla pasażerów korzystających z połączeń obsługujących zachodnią część magistrali E30, bo do 2019 r. w większości przypadków musieli oni przesiadać się w Węglińcu ze składów spalinowych do jednostek elektrycznych. Tym niemniej ci, którzy chcą przekroczyć w Zgorzelcu graniczną Nysę Łużycką, muszą właśnie tam wysiąść z pociągu z Wrocławia i skorzystać z kursu do Goerlitz realizowanego taborem z silnikiem Diesla.

UMWD: Wydłużymy kursy kończące bieg w Zgorzelcu

Od dłuższego czasu niemiecki zarządca infrastruktury zapowiada zmianę tego stanu rzeczy poprzez przeprowadzenie elektryfikacji krótkiego odcinka od granicy do stacji Goerlitz. Przyjęte standardy mają przy tym umożliwiać bezproblemowy przejazd polskiego taboru. Samorząd województwa dolnośląskiego wiąże z inwestycją duże nadzieje i zapowiada zmiany w ofercie. – Zgodnie z zapewnieniami naszych niemieckich partnerów już w grudniu 2026 r. możliwe będzie wydłużenie pociągów elektrycznych kończących bieg w Zgorzelcu (Ujazd) do stacji Goerlitz – mówi Michał Nowakowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

Przywołał on dawną nazwę stacji Zgorzelec, która do dziś jest używana dla odróżnienia od sąsiedniego Zgorzelca Miasta. – Na dworcu w Goerlitz dostępne będą dwie krawędzie peronowe. Ta inwestycja pozwoli na radykalną poprawę atrakcyjności połączeń polsko-niemieckiego pogranicza, ponieważ stacja Goerlitz oferuje bardziej komfortowe i szybsze przesiadki w relacji do Drezna bez konieczności pokonywania torów w poziomie – ocenia nasz rozmówca.

Dodatkową korzyścią ma być zmniejszenie o jeden liczby przesiadek koniecznych w podróży do dalszych miast niemieckich: Żytawy, Chociebuża czy Berlina. W podobny sposób zyskać mają pasażerowie zmierzający do czeskiego Liberca. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że w przeszłości UMWD współfinansował bezpośrednie pociągi z Wrocławia do Drezna obsługiwane niemieckim taborem spalinowym. Aktualnie w rozkładzie nie ma ani jednego takiego kursu.

Na razie łatwiej do wielkopolskiego Krotoszyna

Plan uruchomienia bezpośrednich pociągów Kolei Dolnośląskich do Niemiec wpisuje się w ogólny trend zapewniania bezprzesiadkowych połączeń z Wrocławia do miast w regionach ościennych. W grudniu zeszłego roku zwiększona została liczba pociągów z Wrocławia do Krotoszyna – wcześniej dojeżdżały one tylko do Milicza, gdzie konieczne było przejście do składu Kolei Wielkopolskich. – Jest zbyt wcześnie, by określać, jaki miało to wpływ na zmianę popytu na tym odcinku i na notowane potoki pasażerskie – stwierdza Michał Nowakowski.

Dodaje jednocześnie, że zwykle poprawa oferty połączeń bezpośrednich do stolicy województwa dolnośląskiego i innych większych ośrodków skutkuje istotnym wzrostem zainteresowania podróżnych. Na atrakcyjność przewozów po przejęciu przez KD z pewnością miał przy tym wpływ dłuższy okres funkcjonowania autobusowej komunikacji zastępczej na wielkopolskiej części trasy, co wynikało z prac infrastrukturalnych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5