NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Dolnośląskie przejmuje linię kolejową do Karpacza

| Michał Szymajda 04.02.2021 1285

Dolnośląskie przejmuje linię kolejową do Karpacza
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
4 lutego doszło do formalnego przekazania w ręce samorządu dolnośląskiego, a konkretnie na ręce Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, linii kolejowej z Mysłakowic do Karpacza. To otwiera drogę do rewitalizacji tej trasy.
Samorząd Dolnego Śląska nie ustaje w działaniach na rzecz przejmowania nieeksploatowanych linii kolejowych z rąk spółek z Grupy PKP. W październiku 2018 zarząd województwa wyraził wolę przejęcia ich z rąk PKP, a w następnych miesiącach kierowano do PKP SA wnioski o przejęcie poszczególnych linii. Teraz przyszedł czas na przejęcie linii do Karpacza i Kowar.

Linia do Karpacza w rękach DSDiK

– Proces przejmowania na rzecz samorządu linii kolejowych postępuje stopniowo, stosownie do wydawanych pozytywnych decyzji przez ministra infrastruktury. Obecnie najbardziej zaawansowany jest proces przejęcia linii nr 340 Mysłakowice – Karpacz, której notarialne przekazanie planowane jest jeszcze w lutym 2021 – poinformował 3 lutego "Rynek Kolejowy" Michał Nowakowski, rzecznik prasowy dolnośląskiego samorządu. Tymczasem Dolnośląska Służba Dróg i Kolei poinformowała 4 lutego, o formalnym przejęciu szlaku.

– Leszek Loch, dyrektor DSDiK, reprezentując Zarząd Województwa Dolnośląskiego, przejął od PKP SA linię kolejową nr 308 na odcinku Mysłakowice – Mysłakowice od km 28,607 do km 30,585 oraz linię 340, na odcinku Mysłakowice – Karpacz, od km – 0,197 do km 7,055. – poinformował nowy dolnośląski zarządca linii. – To pierwszy etap do przywrócenia regularnych połączeń na tych liniach. Już niebawem kolejne odcinki łączące Jelenia Góra – Gmina Mysłakowice – Ogorzelec – Kamienna Góra – zapowiedział DSDiK.

Rzecznik prasowy Dolnego Śląska dodaje, że samorząd planuje pozyskać środki na cele inwestycyjne w infrastrukturę kolejową zarządzaną przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei we Wrocławiu w ramach Krajowego Programu Odbudowy. Wraz z linią 340 przejęta ma być również linia 308 Jelenia Góra – Mysłakowice – Kowary – Ogorzelec, która ma być rewitalizowana do Kowar.

W 2020 roku powstało już studium wykonalności dla linii do Kowar i Karpacza. Ich rewitalizacja, w zależności od wybranego wariantu, ma kosztować od 70 do 100 mln zł, przy założeniu jej elektryfikacji.

Obecnie trwają prace przygotowawcze przed rewitalizacją linii kolejowej do Świeradowa-Zdroju, w grudniu 2020 Dolny Śląsk przejął fragment linii 303 od Duninowa do Chocianowa, w czerwcu pozostałości po linii 327 od Ścinawki Średniej do Radkowa. Więcej na temat działań zmierzających do przejmowania linii przez dolnośląski samorząd można przeczytać tutaj

PKP SA: Chcemy przekazać samorządowi 100 kilometrów linii

PKP SA w latach 2018-2020 przekazał na rzecz samorządu województwa dolnośląskiego 12 odcinków nieczynnych linii kolejowych o łącznej długości przeszło 136 km wraz z nieruchomościami, na których są one położone o powierzchni ponad 300 hektarów. Ostatnimi odcinkami przekazanymi na rzecz samorządu województwa były linie nr 372 na odcinku Bojanowo – Góra Śląska oraz linia nr 303 relacji Rokitki – Kożuchów (na odcinku Duninów – Chocianów) – potwierdza Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP SA.

Rzecznik dodaje, że obecnie trwają procedury umożliwiające przekazanie pięciu kolejnych odcinków linii kolejowych zlokalizowanych na terenie województwa dolnośląskiego o łącznej długości blisko 100 km oraz nieruchomości, na której są one położone o powierzchni około 130 hektarów.

Pozostałe linie, które PKP SA przekaże na rzecz samorządu w najbliższym czasie to linia nr 308 i 345 na odcinku Kamienna Góra – Jelenia Góra, linia nr 312 na odcinku Wojcieszów Górny – Nowy Kościół, nr 302 i 331 na odcinku Tomkowice – Marciszów i nr 317 na odcinku w Gryfów Śląski – Ubocze. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Dolnośląskie (758)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Dolnośląskie (758)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5