NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Czy pociągi PKP Intercity ponownie dojadą do Karpacza i Świeradowa?

| Jakub Rösler 26.01.2023 7k

Czy pociągi PKP Intercity ponownie dojadą do Karpacza i Świeradowa?
Dawny dworzec kolejowy w Świeradowie-Zdrojufot. Jakub Rösler
Pod koniec tego roku pociągi pasażerskie ponownie mają zacząć docierać do Karpacza i Świeradowa-Zdroju. W pierwszej kolejności będą to regionalne pociągi Kolei Dolnośląskich uruchamiane na zlecenie samorządu województwa. Istnieje także możliwość, że za kilka lat na trasach do obu kurortów pojawią się pociągi PKP Intercity, lecz jest to uzależnione od kilku czynników.
Samorząd Dolnego Śląska kilka lat temu przejął nieczynne linie kolejowe do Świeradowa-Zdroju oraz Karpacza w celu ich rewitalizacji i ponownego uruchomienia połączeń pasażerskich zawieszonych wiele lat temu. Zgodnie z zapowiedziami Tymoteusza Myrdy, członka Zarządu Województwa Dolnośląskiego odpowiedzialnego za kolej, pociągi Kolei Dolnośląskich mają dojechać do obu kurortów już w grudniu tego roku.

Prace przy obu liniach już trwają

Inwestycje dotyczące rewitalizacji linii do obu kurortów już trwają, choć są one zdecydowanie bardziej zaawansowane w przypadku Świeradowa. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, zarządzająca szlakami kolejowymi w imieniu województwa, dopiero niedawno ogłosiła bowiem przetarg dotyczący linii z Mysłakowic do Karpacza i to tylko na prace przygotowawcze, obejmujące głównie rozbiórkę starego torowiska czy wycięcie drzew i krzewów wchodzących w skrajnię toru.

Niezbędny zakup pociągów dwutrakcyjnych

Po rewitalizacji szlaków, do obu miejscowości w pierwszej kolejności mają kursować pociągi samorządowego przewoźnika, a więc Kolei Dolnośląskich. Zarówno Karpacz jak i Świeradów są kurortami i celem podróży dla tysięcy osób rocznie, dlatego warto zapytać, czy do obu miast będą też dojeżdżać pociągi dalekobieżne, uruchamiane przez PKP Intercity?

– PKP Intercity prowadziło rozmowy z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei. Miały one charakter konsultacji i dotyczyły możliwości uruchomienia połączeń w dalszej perspektywie czasowej. W przypadku PKP Intercity taka możliwość warunkowana jest zakupem hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz uzgodnień z organizatorem przewozów – przekazała nam Agnieszka Serbeńska, z Zespołu Prasowego PKP Intercity.

O planach przewoźnika dotyczących zakupu pojazdów dwutrakcyjnych pisaliśmy kilka tygodni temu. Do floty PKP Intercity ma dołączyć 35 takich pojazdów, które mają pozwolić na uruchomienie połączeń dalekobieżnych na nowych trasach.

Karpacza i Świeradowa-Zdroju nie ma w Planie transportowym

Przedstawicielka PKP Intercity zwróciła uwagę, że decyzja o uruchomieniu połączeń do Karpacza i Świeradowa-Zdroju będzie również zależała od uzgodnień z organizatorem przewozów, a więc Ministerstwem Infrastruktury. Zapytaliśmy więc resort o jego stanowisko w tej sprawie.

Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury przypomniał, że resort zamawia połączenia międzywojewódzkie na podstawie tzw. Planu transportowego, natomiast ani Karpacz ani Świeradów-Zdrój nie zostały w nim uwzględnione. – Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, czyli tzw. Plan transportowy, określa trasy stanowiące sieć połączeń międzywojewódzkich i międzynarodowych, na których priorytetem jest zapewnienie odpowiedniej dalekobieżnej oferty przewozowej. Zgodnie z powyższymi przepisami stacje Karpacz oraz Świeradów Zdrój nie występują w wykazie zatrzymań połączeń dalekobieżnych – mówi Huptyś.

Pociągi najwcześniej po 2025 roku?

Jednocześnie rzecznik nie wyklucza możliwości kursowania pociągów dalekobieżnych do obu górskich miejscowości.

– Dla uruchomienia pociągów międzywojewódzkich PKP Intercity niezbędne jest, podczas planowanych przez zarządcę infrastruktury prac modernizacyjnych, m.in. dostosowanie linii do obsługi hybrydowym zespołem trakcyjnym, a także możliwość uzyskania odpowiednich nacisków na oś oraz prędkości minimum 80-100 km/h na całej długości linii. Rozważenie przedłużenia trasy pociągów międzywojewódzkich do obsługi wskazanych stacji będzie możliwe po zakończeniu wszystkich prac inwestycyjnych na ww. trasach, nie wcześniej jednak niż po 2025 roku – poinformował nas Szymon Huptyś.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5