NUMER 05/2019
NUMER 05/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej na giełdzie
szukaj
Śledź nas:

Dolnośląskie: Nie rezygnujemy z nowych pociągów

| Michał Szymajda 30.04.2019 37

Dolnośląskie: Nie rezygnujemy z nowych pociągów
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Rzecznik prasowy dolnośląskiego urzędu marszałkowskiego zapowiedział, że Koleje Dolnośląskie po raz kolejny ogłoszą przetarg na zakup 11 pociągów z opcją na zakup kolejnych. Choć pewności, że będzie taniej, nie ma żadnej.
Po tekście „Nie będzie nowych pojazdów w Kolejach Dolnośląskich. Spółka może stracić dofinansowanie” głos zabrał rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

– Nie rezygnujemy z zakupu nowego taboru. Spółka przygotuje się do nowego przetargu. Obecny przetarg został unieważniony, ponieważ najtańsze oferty na pociągi spalinowe i elektryczne były wyższe od szacowanej wartości zamówienia aż o 40 mln zł (!) – napisał Michał Nowakowski. Taka deklaracja nie padła natomiast ze strony zarządu Kolei Dolnośląskich, który w oświadczeniu poinformował tylko o przyczynach braku wyboru oferty Newagu.

Patryk Wild, dolnośląski radny, ocenił z kolei, że przetarg trzeba powtórzyć, choć „pieniędzy na tak drogi tabor, jeszcze przy tak niskim poziomie dotacji samorząd województwa z całą pewnością nie ma”, sugerując, że do nowych pociągów, ze względu na to, że będą kursować także z aglomeracji wrocławskiej, powinno dorzucić się także miasto Wrocław. Przypomnijmy, że w konkursie CUPT kierowane przez poprzedniego prezesa Koleje Dolnośląskie uzyskały w konkursie 85 mln zł dofinansowania. Newag złożył w przetargu ofertę wartą 250 mln zł, a wraz z unijną dotacją Koleje Dolnośląskie ustaliły swój budżet na inwestycję na poziomie 209,1 mln zł. To dla KD za dużo, podobnie jak za dużo okazała się być warta oferta Newagu w poprzednim przetargu, który poprzedni zarząd ponowił. Warto jednak zwrócić uwagę, że Koleje Dolnośląskie z odrzuceniem oferty Newagu czekały teraz prawie 5 miesięcy.

Teraz najważniejsze pytanie dotyczy tego, czy kolejny przetarg doprowadzi do obniżki cen? Należy bardzo w to wątpić. Przypomnijmy, że już w ostatnim konkursie ofert wydłużono terminy dostaw pociągów i niektóre parametry, które w założeniu miały sprawić, że będzie taniej niż w poprzednim przetargu. Co z tego, skoro wzrosły ceny na rynku producentów części i finalnie Newag przedstawił ofertę… o 4 mln zł droższą?

– Ze względu na koszt zakupu nowych pociągów, w szczególności pojazdów spalinowych, spółka podejmie działania na rzecz zmiany umowy określającej warunki realizacji projektu. Zostanie przygotowane nowe postępowanie przetargowe na realizację powyższego zadania – wyjaśniły Koleje Dolnośląskie. Bardzo prawdopodobne więc, że KD będą starały się zmienić specyfikację zamówienia w taki sposób, aby zakupić wyłącznie zamówione lub dodatkowe pojazdy elektryczne. Ale może z tym być kłopot i trzeba najpierw sprawdzić, czy takie działanie, w świetle unijnych przepisów, jest w ogóle możliwe. Podczas ostatniego Europejskiego Forum Taborowego mówił o tym Przemysław Wróbel, doradca z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Podobny problem jak KD ma województwo małopolskie. Również tam samorząd powtarza trzeci raz przetarg, oczekując dostaw czterech ezt w 22 miesiące. Muszą być też tańsze.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Dolnośląskie (514)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Dolnośląskie (514)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2019
NUMER 05/2019
W numerze 5/2019 miesięcznika "Rynek Kolejowy" analizujemy raporty roczne kolejowych spółek giełdowych (i nie tylko) oraz plan PKP PLK na warszawską "średnicę". Poza tym piszemy o problemie z punktualnością na linii Polska – Ukraina, karach umownych (a raczej ich braku) dla Pesy w Wielkopolsce i rozwoju kolei w Polsce Wschodniej. Polecamy również rozmowy, w tym z Kolejami Rosyjskimi (RŻD) oraz firmą Graw.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5