NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Rozbiórka linii 371 także na odcinku Nowa Sól – Żagań

| Kasper Fiszer 31.08.2018 74

Rozbiórka linii 371 także na odcinku Nowa Sól – Żagań
Przystanek Stara Kopernia na linii 371fot. MOs810, lic. CC BY-SA 4.0
Trwa fizyczna likwidacja linii 371 na odcinku zarządzanym dotychczas przez PKP PLK. Równolegle rozbiórkę swojego fragmentu prowadzi PKP SA. Do historii przechodzi więc cały ciąg od granicy województwa lubuskiego do Żagania. Ruch pasażerski był tam prowadzony do 1993 r.
Przed tygodniem informowaliśmy o prowadzeniu przez Polskie Koleje Państwowe SA prac rozbiórkowych na linii nr 371. Dziś ma zakończyć się fizyczna likwidacja toru pomiędzy granicą województw wielkopolskiego i lubuskiego a Nową Solą. Tam kończy się część linii, która dotychczas pozostawała w zarządzie PKP SA (spółka rozpoczęła już przekazywanie terenów pokolejowych miejscowemu starostwu powiatowemu).

PLK rozbierają swoje 40 kilometrów trasy

Prowadzone prace nie ograniczają się jednak do likwidacji tego fragmentu dawnego ciągu Wolsztyn – Nowa Sól – Żagań. – PKP Polskie Linie Kolejowe zarządzają odcinkiem między Nową Solą a Żaganiem. Nieczynny od 20 lat tor jest rozbierany – powiedział nam Zbigniew Wolny z Zespołu Prasowego PKP PLK. Ten zarządca argumentuje decyzję o ostatecznym demontażu toru tak samo jak PKP SA.

– W związku z brakiem zainteresowania przewoźników prowadzeniem przewozów po linii kolejowej Żagań – Wolsztyn oraz ze złym stanem infrastruktury w 2003 r. podjęto na wniosek samorządów decyzję o jej likwidacji – mówi przedstawiciel PKP PLK. – Zgodnie z przepisami poinformowano [o tym] ówczesne Ministerstwo Infrastruktury, które nie zgłosiło uwag – przypomina. Podobnie jak PKP SA, Polskie Linie Kolejowe nie wykluczają odbudowy trasy w przyszłości, jeśli pojawiłaby się taka potrzeba.

Także tu powstanie droga dla rowerów

– Zgodnie z podpisanym trójstronnym porozumieniem pomiędzy PKP SA, PKP Polskimi Liniami Kolejowymi oraz władzami powiatu nowosolskiego korytarz linii 371 zostanie zachowany oraz niemożliwe będzie zbycie przez samorząd tego terenu – tłumaczy nasz rozmówca. – Możliwy będzie jedynie [jego] powrót pod zarząd polskich kolei – wskazuje. Na razie na pasie ziemi, na którym wciąż leżą resztki toru, powstać ma droga pieszo-rowerowa.

Zbigniew Wolny informuje, że ruch pasażerski na linii nr 371 ustał w 1993 r., zaś pociągi towarowe kursowały jedynie przez cztery lata po likwidacji pociągów osobowych. Rozkład jazdy 1992 – 1993 przewidywał na odcinku Nowa Sól – Żagań dwie pary kursów w relacjach dalekobieżnych – do Poznania Głównego i Jeleniej Góry – a także jeden kurs relacji Żagań – Zielona Góra (tylko w jedną stronę). Czas przejazdu opisywanym 40-kilometrowym fragmentem linii oscylował wokół 70 minut.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5