NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Dodatkowe pieniądze na Fundusz Kolejowy za pomoc Polregio?

| Jakub Madrjas 12.05.2022 3k

Dodatkowe pieniądze na Fundusz Kolejowy za pomoc Polregio?
fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki podał, że rząd zasili Fundusz Kolejowy dodatkowymi środkami w zamian za to, że marszałkowie zrzucą się na podwyżki dla pracowników Polregio. Nie potwierdził tego jednak w sejmie wiceminister Andrzej Bittel.
Jak już informowaliśmy, wypracowano wstępne porozumienie ze związkami zawodowymi w sprawie rozłożenia podwyżek wynagrodzeń w Polregio na dwie tury. Zakłada ono, że podwyżki sfinansują marszałkowie województw – na zatwierdzenie pisma mieli czas dziś (12 maja) do godz. 12. Nie wiadomo jeszcze, w ilu województwach do tego doszło.

Marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz był oburzony żądaniem podpisania wielomilionowych zobowiązań przez samorząd w kilkanaście godzin. Uważa też, że rząd, jako współwłaściciel Polregio, powinien współfinansować podwyżki. Ich koszt bowiem, jak stwierdził zarząd i właściciel (Agencja Rozwoju Przemysłu), przekracza obecne możliwości finansowe Polregio.

Całbecki: Dodatkowe pieniądze z rządu na Fundusz Kolejowy

Wczoraj (11 maja) w sprawie wypowiedział się również Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego i jeden z liderów rozmów w sprawach Polregio ze stroną rządową – mimo że to województwo już wcześniej zgodziło się na pokrycie kosztów podwyżki na poziomie (według informacji “Rynku Kolejowego”) 3,71 mln zł w tym roku i 6,77 mln zł w przyszły roku. – Chcemy nie tyle wesprzeć Polregio, co kupić większą ilość usług, tak aby starczyło pieniędzy na oczekiwania płacowe – wyjaśnił marszałek w TVP, ale raczej odwołując się do przetargu na przewozy w województwie od przyszłego roku.

Czy strajku nie będzie? To zależy od tego, czy pieniądze uda się znaleźć we wszystkich regionach. – Tu nie było jakiegokolwiek pola do negocjacji dla samorządów. Musieliśmy pogodzić się z tym, że zostało wysunięte żądanie. Dlatego jako organizatorzy przewozów zwracamy się z prośbą do strony rządowej o większe zaangażowanie – tak aby nie dochodziło do takich sytuacji wymuszenia czy też groźby strajku – mówił Całbecki.

Dodatkowe pieniądze na Fundusz Kolejowy? Rząd nie potwierdza

W programie marszałek wyraził zadowolenie nie tylko z porozumienia ze związkami zawodowymi, ale też z tego “Fundusz Kolejowy będzie zasilony dodatkowymi środkami z budżetu państwa”. –
Właśnie z takimi postulatami szliśmy na rozmowę – mówił Całbecki.

Informacji o podniesieniu wpływów do Funduszu Kolejowego nie potwierdziło “Rynkowi Kolejowemu” biuro prasowe Ministerstwa Infrastruktury. Co więcej dziś (12 maja), właściwie zaprzeczył im w sejmie wiceminister Andrzej Bittel. – Spotkałem się z zespołem ekspertów samorządowych, ale każdy z nich reprezentował stanowisko własnego województwa, zatem dyskusja była zatomizowana. Opierała się głównie na postulacie “Fundusz Kolejowy, zapłaćcie nawet za organizowanie przewozów w formule rekompensaty”. Sami państwo rozumieją, że w  kilka dni takich decyzji nikt nie podejmie – mówił wiceminister, odpowiadając na pytania posłanki Pauliny Matysiak w sprawie postępów w rozmowach.

Co może właściciel, co może organizator

Minister Bittel przypomniał z mównicy sejmowej, że pomoc publiczna została już udzielona Polregio, a zatwierdzenie jej przez Komisję Europejską było bardzo trudne. W decyzji KE jest karencja na udzielenie kolejnej pomocy w ciągu dziesięciu lat. – Dlatego wszystkie atuty mają w rękach marszałkowie (...) mówił dziś (12 maja) Andrzej Bittel, dodając, że jest “zupełnie nieważne, kto jest właścicielem” spółki, bo właściciel ma tylko określone zadania zarządcze, jak dbanie o rozwój spółki czy regulamin wynagrodzeń. – Zakładam, że sprawa zakończy się porozumieniem i namawiam do tego tych, którzy mają moc to sprawić, a są to marszałkowie województw – podsumował Bittel.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI

Charków równo po trzech miesiącach uruchomi metro 706

Charków równo po trzech miesiącach uruchomi metro

Infrastruktura Metro w Charkowie – drugim największym mieście Ukrainy, znajdującym się na wschodzie kraju, blisko granicy z Rosją – przestało kursować 24 lutego. Lokalne władze przekonują, że konieczne jest rychłe wznowienie kursowania kolei podziemnej, by normalnie mogła funkcjonować gospodarka miasta. Ponowny start zapowiadany jest na 24 maja.


Warszawa: Zmiany na Gagarina z powodu kolektora i tramwaju 2,1k

Warszawa: Zmiany na Gagarina z powodu kolektora i tramwaju

Zintegrowany transport W poniedziałek, 23 maja, rozpoczną się pierwsze roboty budowlane na ul. Gagarina, związane z nową trasą tramwajową oraz kolektorem ściekowym. Ulica zostanie zwężona do dwóch pasów w stronę Wisłostrady i do jednego w kierunku centrum – ruch będzie się odbywać po jednej jezdni. Zmiany będą także wprowadzone na skrzyżowaniu z ul. Czerniakowską.

WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5