Partnerzy serwisu:
Pasażer

Do Pyrzowic z PKP Intercity? Jest taka szansa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
26-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Do Pyrzowic z PKP Intercity? Jest taka szansa
fot. Adam Okun
W grudniu pociągi pasażerskie znów mają docierać do lotniska Katowice-Pyrzowice. Na zrewitalizowanej linii pojawią się pociągi Kolei Śląskich i (prawdopodobnie) jedna para pociągów PKP Intercity, z Krakowa do Gdyni. Ma to związek z planowaną przebudową katowickiego węzła kolejowego.

Wielkimi krokami zbliża się otwarcie zmodernizowanej linii kolejowej nr 182, łączącej Zawiercie z Tarnowskimi Górami, która przebiega w pobliżu lotniska Katowice Pyrzowice. Dosłownie wczoraj, 25 października, informowaliśmy o tym, że połączenia na nowej trasie mogą obsłużyć tylko Koleje Śląskie. Pociągów przewoźnika nie będzie tam jednak zbyt wiele, o czym szerzej piszemy tutaj. Pociągi na omawianym odcinku mają ruszyć od grudnia bieżącego roku, choć jak wynika z Portalu Pasażera, do Pyrzowic dojedzie także jedna para pociągów dalekobieżnych.

Z Poznania i Opola na lotnisko w Pyrzowicach

Chodzi bowiem o pociąg IC Piast, z Krakowa do Gdyni i z powrotem. Będzie on kursował z Krakowa przez Trzebinię, Jaworzno Szczakową, lotnisko w Pyrzowicach, Tarnowskie Góry a dalej Gliwice, Opole Wrocław, Poznań, Inowrocław i Bydgoszcz do Gdyni. Tę informację potwierdza nam Biuro Prasowe PKP Intercity.

– W rocznym rozkładzie jazdy 2023/2024 przewidziane jest zatrzymanie pociągu IC „Piast” na stacji Pyrzowice Lotnisko. Zmiana trasy składu wynika z zaplanowanych przez zarządcę infrastruktury prac na węźle katowickim i zakładanych w związku z tym ograniczeń przepustowości stacji Katowice i odcinków do niej przylegających. Przejście na trasę objazdową nie nastąpi jednak od początku obowiązywania nowego rozkładu jazdy, ale dopiero po rozpoczęciu prac na węźle katowickim, które są planowane na koniec I kwartału 2024 roku. To oznacza, że w grudniu 2023 roku pociąg będzie się jeszcze zatrzymywał na stacji w Katowicach – napisała Marta Ziemska z Biura Prasowego spółki.

Pociąg “ewentualnie” zmieni trasę

Nieco mniej optymistycznie wypowiada się w tej kwestii zarządca infrastruktury, a więc PKP PLK.

– PLK prowadzą postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy prac na odcinku Katowice Szopienice Płd. – Katowice Piotrowice. Ustalono z PKP Intercity, że do czasu rozpoczęcia prac na węźle katowickim, pociąg IC Piast będzie kursował tak jak dotychczas, przez Katowice. Ewentualne poprowadzenie trasy pociągu przez Pyrzowice, będzie związane z rozpoczęciem prac budowlanych i zmniejszeniem przepustowości torów w Katowicach – mówi nam Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP PLK.

Przypomnijmy jednak, że ciągle mówimy o planach, bowiem wspomniana inwestycja w Katowicach wciąż nie ma wykonawcy. Krajowa Izba Odwoławcza unieważniła ostatnio wyniki postępowania przetargowego na właściwe prace budowlane, które miało wykonać polsko-chińskie konsorcjum.

"Węglówka przejezdna", ale niedostępna dla pasażerów

Kolejną ciekawostką związaną z kursowaniem “Piasta” będzie to, że pociąg pojedzie z Gliwic do Tarnowskich Gór przez Bytom Bobrek, gdzie pociąg skręci na północ, w kierunku posterunku Bytom Karb znajdującego się na linii nr 131. Linia ta od wielu miesięcy jest modernizowana i nie obsługuje ruchu kolejowego, a zgodnie z Portalem Pasażera Piast będzie jedynym pociągiem, który pojedzie nią na pewnym fragmencie. O kwestię przejezdności “węglówki” (potoczna nazwa linii nr 131) również zapytaliśmy zarządcę infrastruktury.

– Po linii kolejowej 131, czyli od Chorzowa przez Bytom do Tarnowskich Gór, przejezdność będzie możliwa od 10 grudnia 2023, bez możliwości zatrzymania na części stacji i przystanków. Zakończenie realizacji zadania „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” planowane jest w 2025 r., jednakże całość zmodernizowanej infrastruktury pasażerskiej zostanie udostępniona w III kwartale 2024 r. – mówi nam Katarzyna Głowacka z PKP PLK.

Wciąż mogą nastąpić zmiany

Jednocześnie Głowacka przypomniała też, że prace nad nowym rozkładem jazdy jeszcze trwają, a sam Portal Pasażera pokazuje tylko jego zarys – Portal Pasażera, do czasu zarządzenia korekty rozkładu jazdy 2.11, pokazuje zarys rocznego rozkładu jazdy 2023/2024, który może jeszcze ulec zmianie – zaznaczyła przedstawicielka PKP PLK.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ekspres Chrobry do Szczecina pojedzie jeszcze wolniej

Pasażer

Ekspres Chrobry do Szczecina pojedzie jeszcze wolniej

Michał Szymajda 21 lutego 2024

GSM-R: Wkrótce nowy harmonogram

Infrastruktura

GSM-R: Wkrótce nowy harmonogram

Roman Czubiński 20 lutego 2024

Przyszłość polskiej infrastruktury kolejowej: inwestycje, wyzwania i finansowanie

Prawo i polityka

Przyszłość polskiej infrastruktury kolejowej: inwestycje, wyzwania i finansowanie

Paweł Rydzyński, Stowarzyszenie Ekonomiki Transportu 21 lutego 2024

Odbudowa linii do Pyrzowic z poślizgiem

Infrastruktura

Odbudowa linii do Pyrzowic z poślizgiem

Łukasz Kuś 22 lutego 2016

Zobacz również:

Ekspres Chrobry do Szczecina pojedzie jeszcze wolniej

Pasażer

Ekspres Chrobry do Szczecina pojedzie jeszcze wolniej

Michał Szymajda 21 lutego 2024

GSM-R: Wkrótce nowy harmonogram

Infrastruktura

GSM-R: Wkrótce nowy harmonogram

Roman Czubiński 20 lutego 2024

Przyszłość polskiej infrastruktury kolejowej: inwestycje, wyzwania i finansowanie

Prawo i polityka

Przyszłość polskiej infrastruktury kolejowej: inwestycje, wyzwania i finansowanie

Paweł Rydzyński, Stowarzyszenie Ekonomiki Transportu 21 lutego 2024

Odbudowa linii do Pyrzowic z poślizgiem

Infrastruktura

Odbudowa linii do Pyrzowic z poślizgiem

Łukasz Kuś 22 lutego 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5