Jak się dowiedział „Rynek Kolejowy”, ustanowienie Elżbiety Pierzchały rządowym pełnomocnikiem w MIR ma związek nie tylko z faktem dążenia premier Ewy Kopacz do realizacji zapisów expose. Chodzi też o to, że funkcja pełnomocnika to pewien wytrych prawny, który pozwoli Pierzchale piastować funkcję w MIR i jednocześnie zachować mandat poselski. Na identycznych zasadach w MIR funkcjonuje wiceminister Zbigniew Rynasiewicz.
Zgodnie z Ustawą o Radzie Ministrów, każdy minister „wykonuje swoje zadania przy pomocy sekretarza i podsekretarzy stanu, gabinetu politycznego ministra oraz dyrektora generalnego urzędu”. Określenie „wiceminister” jest zwyczajowe – tym mianem definiuje się zarówno sekretarzy, jak i podsekretarzy stanu. Przy czym sekretarz stanu powinien jest de facto pierwszym wiceministrem: zgodnie bowiem z ww. Ustawą, ministra zastępuje sekretarz stanu w zakresie przez niego ustalonym lub podsekretarz stanu, jeżeli sekretarz stanu nie został powołany.
Z zapisów Ustawy wynika, że sekretarz stanu powinien być tylko jeden. Dodatkowo, Konstytucja RP zakazuje łączenia mandatu posła lub senatora z zajmowaniem stanowiska podsekretarza stanu. Można natomiast łączyć mandat poselski lub senatorski ze stanowiskiem ministra lub wiceministra-sekretarza stanu.
W MIR, a także w kilku innych ministerstwach powołano jednak więcej niż jednego sekretarza stanu. Ta sama Ustawa o Radzie Ministrów uchyla bowiem furtkę prawną do powołania, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, „pełnomocnika Rządu do określonych spraw, których przekazanie członkom Rady Ministrów nie jest celowe”. Dlatego też, do tej pory w MIR pracowali „zwykły” sekretarz stanu, senator Adam Zdziebło, a także poseł Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz stanu i Pełnomocnik Rządu do spraw Zarządzania Infrastrukturą Drogową.
W nowym rozdaniu personalnym, sekretarzem-pełnomocnikiem ds. dróg ma pozostać Rynasiewicz, z kolei „zwykłym” sekretarzem stanu (odpowiedzialnym, w miejsce Zdziebły za środki unijne) ma być Waldemar Sługocki (o jego nominacji oficjalnie wiadomo od wczoraj), natomiast Pierzchała będzie prawdopodobnie trzecim sekretarzem stanu – pełnomocnikiem ds. wydatkowania funduszy na kolej. Trzech sekretarzy stanu ma jeszcze także Ministerstwo Gospodarki.
Jak wcześniej podały radio RMF FM i „Fakty” TVN, nominacja Pierzchały ma związek z tym, że premier Ewa Kopacz postanowiła powołać instytucję pełnomocnika ds. realizacji założeń expose, wygłoszonego w październiku (przy czym, zgodnie ze swoją funkcją, Pierzchała ma się w pierwszej kolejności zajmować wydawaniem środków pomocowych na kolej). We wtorek przyjęte zostały rozporządzenia ws. powołania pełnomocników w ministerstwach zdrowia (będzie nim Beata Małecka-Libera) i edukacji (Urszula Augustyn). Oprócz nowego pełnomocnika w MIR, taka osoba ma się również pojawić w resorcie skarbu (Krystyna Skowrońska).
Paweł Olszewski również trafi do MIR?
Według informacji, jakie "Rynek Kolejowy" uzyskał we wtorek pod wieczór, sprawa nominacji Pawła Olszewskiego na stanowisko wiceministra infrastruktury i rozwoju - takie doniesienia pojawiły się po raz pierwszy we wtorek przed południem - jest bardzo poważnie rozpatrywana. Olszewski miałby zastąpić w MIR Marcina Kubiaka, który odpowiadał za część zagranicznych programów pomocowych (m.in. za PO Pomoc Techniczna, Europejską Współpracę Terytorialną oraz Nowerski i Szwajcarski Mechanizm Finansowy), a także za łączność. Gdyby te informacje potwierdziły się, Olszewski - także poseł PO - również musiałby uzyskać status rządowego pełnomocnika.