Ukrzaliznycia i Deutsche Bahn Engineering & Consulting zawarły umowę w zakresie doradztwa. Przedmiotem zmian mają stać się przewozy pasażerskie.
Jak poinformowały Koleje Ukraińskie w komunikacie, Niemcy pomogą w planowaniu i rozwoju pasażerskich przewozów kolejowych, a także przy planowaniu dużych zakupów i modernizacji taboru. Najważniejszym zadaniem Deutsche Bahn Engineering & Consulting będzie jednak oddzieleniu ruchu pasażerskiego od towarowego i efektywne nim zarządzanie. Bardzo istotne będzie wypracowanie mechanizmów, które zapewnią istnienie dotacji od samorządów na działanie przewozów lokalnych.
– W procesie zmian musimy zmienić wieloletnią praktykę, w której przewozy pasażerskie są finansowane z transportu towarowego. Są to odrębne obszary działalności naszej firmy, które muszą być oddzielnie rozliczane i finansowane. Dlatego oczekujemy, że nasz konsultant opracuje skuteczny model finansowy dla ruchu pasażerskiego – powiedział Ołeksandr Kamyszyn, prezes UZ.
Po zrealizowaniu tego planu, od 2022 r. zespół menedżerów Deutsche Bahn będzie... bezpośrednio zarządzać ruchem pasażerskim. To oficjalnie potwierdziły Koleje Ukraińskie.
Ołeksandr Kamyszyn, prezes UZ, poinformował, że DB ma opracować plan realizacji ruchu pasażerskiego dalekobieżnego i podmiejskiego na najbliższe pięć lat. Minister Infrastruktury Ukrainy Ołeksandr Kubrakow zaznaczył, że powierzenie zarządzania operacyjnego przewozami jest „pierwszym systematycznym krokiem w kierunku całkowitej transformacji transportu kolejowego na Ukrainie”. – Dążymy do niemieckiej jakości na ukraińskim rynku kolejowym – powiedział Kubakow.
Eksperci DB E&C mają też sprawdzić czy na Ukrainie istnieją szansę na zakup i produkcję nowoczesnego taboru pasażerskiego – głównie zespołów trakcyjnych (
trwają zaawansowane rozmowy ze Stadlerem)