Marcin Kamola, kierownik ds. rozwoju biznesu DCT Gdańsk, mówi „Rynkowi Kolejowemu”, że modernizacja linii kolejowej nr 226 i budowa nowego mostu na Martwej Wiśle to z punktu widzenia władz gdańskiego terminala kluczowa inwestycja.
Zgodnie z najnowszymi zapowiedziami PKP PLK, modernizacja linii 226 Pruszcz Gd. – Port Północny, wraz z budową nowego, dwutorowego mostu na Martwej Wiśle, ma się rozpocząć w czerwcu br. i potrwać do końca 2015 r. Trwa obecnie procedura przygotowywania odpowiedzi na pytania zaproszonych wykonawców, w przetargu ograniczonym na wykonanie zasadniczych robót budowlanych. Planowana data wyłonienia wykonawcy to kwiecień 2014 r., natomiast rozpoczęcie prac powinno nastąpić dwa miesiące później.
Należy jednak przypomnieć, że procedura przetargowa ślimaczy się od wielu miesięcy, a zarządca infrastruktury kilkakrotnie przesuwał już terminy zarówno podpisania umowy na realizację tego przedsięwzięcia, jak i samej budowy. Nie wspominając o tym, iż kwestia modernizacji linii 226 była dyskutowana już w poprzedniej dekadzie.
„Poczekajmy z radością”
– Modernizacja linii 226 i budowa mostu nad Martwą Wisłą to palące dla nas inwestycje. Obecna przepustowość linii jest na tyle mała, że mówimy o „wąskim gardle”, dodatkowo istniejący most jest stary, a jego stan techniczny bardzo słaby. Mimo że cieszy nas fakt, iż PKP PLK zapowiedziały rozpoczęcie prac modernizacyjnych na czerwiec, a także zapewniły, że inwestycja zostanie zakończona do 2015 roku, podchodzimy do tych deklaracji z rezerwą – mówi Marcin Kamola. – Do tej pory pojawiało się w mediach wiele zapewnień o konkretnych terminach rozpoczęcia tej inwestycji, dlatego prawdziwą radość z rozpoczęcia inwestycji wolimy pozostawić na czas, kiedy rzeczywiście ruszą prace na linii 226 i rozpocznie się budowa mostu nad Martwą Wisłą – dodaje Kamola.
Obecnie do i z terminala DCT Gdańsk dociera średnio ok. 35 pociągów tygodniowo. Liczba ta prawdopodobnie znacząco wzrośnie w momencie otwarcia drugiego terminala w Gdańsku (co jest planowane na 2016 r.), w wyniku czego przepustowość DCT zwiększy się z obecnych ok. 1,5 mln do ok. 4 mln TEU.
Przepustowość: z 60 do 360
Projekt modernizacji linii 226 obejmuje m.in. budowę nowego dwutorowego mostu przez Martwą Wisłę oraz modernizację torowiska i sieci trakcyjnej, co pozwoli na podniesienie prędkości do 100 km/godz. Wartość projektu to 505 mln zł, z czego 270 mln zł pochodzić ma z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.
PKP PLK doprecyzowały, jak zmieni się przepustowość tej linii dzięki jej modernizacji (w mediach pojawiały się różne informacje na ten temat). Obecnie przepustowość linii 226 wynosi ok. 60 pociągów dziennie, po modernizacji będzie to ok. 360 pociągów.