DB Schenker Rail Polska przyjął z dużym zaskoczeniem przede wszystkim sposób, w jaki spółka PKP PLK podjęła decyzję o zamknięciu wybranych linii kolejowych - Nawet nie odbyły się jakiekolwiek wcześniejsze konsultacje z podmiotami korzystającymi z tych linii - zauważa przewoźnik.
W odpowiedzi na pytania "Rynku Kolejowego" spółka DB Schenker Rail Polska przesłała do redakcji oficjalne stanowisko w tej sprawie. Przewoźnik zauważa w nim, że plan zamknięcia w ramach tzw. planu optymalizacji sieci kolejowej dotyczy w sumie aż 10 proc. długości sieci w Polsce. Oto stanowisko DB Schenker RP (śródtytuły od redakcji).
DB Schenker Rail Polska, jeden z największych prywatnych przewoźników w Polsce, przyjął z dużym zaskoczeniem przede wszystkim sposób w jaki spółka PKP PLK podjęła decyzję o zamknięciu wybranych linii kolejowych, bo nie nawet nie odbyły się jakiekolwiek wcześniejsze konsultacje z podmiotami korzystającymi z tych linii. Prowadzimy działalność w oparciu o zasady rynkowe, a niestety ogłaszanie decyzji przez PKP PLK bez konsultacji z przewoźnikami utrudnia realizację planowanych działań ze względu na brak stabilnego otoczenia biznesowego.
Nie było żadnej dyskusji
Trudno jest ocenić zmiany proponowane przez PKP PLK bazując tylko i wyłącznie na prezentacji, która znajduje się na stronie internetowej PKP PLK. Niestety – z nami, czyli bezpośrednim klientem PKP PLK - do dnia dzisiejszego nie odbyła się żadna merytoryczna dyskusja na ten temat.
Generalnie uważamy, że sprawny system infrastruktury transportowej jest warunkiem koniecznym dla rozwoju polskiej gospodarki a nowoczesna sieć linii kolejowych powinna być częścią takiego systemu. Niestety z naszych obserwacji wynika, że jakość polskiej sieci kolejowej jest najgorsza w Europie (oprócz Rumunii), a jednocześnie stawki dostępu do sieci w Polsce należą do najwyższych w Europie.
Zamykanie linii bocznej zmniejsza przewozy na całej sieci
Z zaniepokojeniem zauważamy również, że procentowy udział środków z budżetu przeznaczonego na finansowanie infrastruktury w Polsce jest jednym z najniższych w Europie. Uważamy, że rezultatem złej jakości infrastruktury kolejowej oraz wysokich stawek dostępu jest przeniesienie dużej ilości ładunków, które mogłyby być transportowane koleją na przepełnione drogi, co wiąże się z ponoszonymi kosztami społecznymi. Na podstawie doświadczeń z Wlk. Brytanii i innych krajów, które radykalnie zredukowały swoje sieci kolejowe, uważamy, że nie można wyznaczyć tzw. „rentownej sieci kolejowej”, a zamknięcia tzw. „słabo używanych” linii bocznych prowadzą do zmniejszania przewozów na całej sieci.
Zwracamy uwagę, że wcześniejsze szeroko zakrojone ograniczenia długości sieci kolejowej w latach 1991 i 2000 nie doprowadziły do oczekiwanych korzyści finansowych. Uważamy, że rząd powinien przygotować program transportowy z przejrzystą polityką odnośnie celów, które miałyby być osiągnięte przez polską sieć kolejową. Cele powinny brać pod uwagę społeczne i środowiskowe zalety transportu szynowego oraz całkowite koszty transportu drogowego.
Negatywne konsekwencje również dla PKP PLK
To jest ważna decyzja i uważamy, że tego rodzaju decyzje powinny być konsultowane i dyskutowane z przewoźnikami, którzy są bezpośrednimi klientami PKP PLK. Każda tego typu decyzja powoduje poważne konsekwencje dla realizacji planów, a w konsekwencji ma wpływ na podejmowane decyzje biznesowe. Zanim jakiekolwiek dalsze linie kolejowe zostaną zamknięte lub „zawieszone”, szczegóły analizy PKP PLK dotyczącej tzw. „nierentownych linii” powinny zostać przedyskutowane i podane w całości podane do wiadomości publicznej tak, aby mogły zostać poddane niezależnej ocenie.
DB Schenker Rail Polska uważa, że decyzja PKP PLK o wyłączeniu linii kolejowych niesie niestety również negatywne konsekwencji nie tylko dla przewoźników, ale i dla samego PKP PLK w postaci braku przychodów z tytułu przewozów realizowanych na tych liniach. Wykaz linii kolejowych przeznaczonych do likwidacji jednoznacznie wskazuje, że na liście znajdują się odcinki o dużym natężeniu w obrocie towarowym, a także połączenia, których likwidacja bezpowrotnie zaprzepaści szansę rozwoju, jak np. dojazdy do elektrowni, kopalń i innych zakładów. Ma to ogromne znaczenie, gdyż niesie ze sobą konieczność ponoszenia kosztów przez całe społeczeństwo.
Czytaj też: