NUMER 01-02/2023
NUMER 01-02/2023
Temat numeru:
Przewozy kolejowe 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Dariusz Seliga: Konieczna rewizja strategii PKP Cargo do roku 2023

| Michał Szymajda 31.01.2023 2,6k

Dariusz Seliga: Konieczna rewizja strategii PKP Cargo do roku 2023
fot. MS, Rynek Kolejowy
Prezes PKP Cargo wziął udział w konferencji prasowej dotyczącej rewizji Strategii Grupy PKP Cargo na lata 2019-2023. Chodzi o redukcję założeń ekonomicznych grupy. Nową strategię spółki na lata 2024-2028 poznamy w ostatnim kwartale roku.
Prezes PKP Cargo Dariusz Seliga zaczął od tego, że rewizja strategii jest konieczna, bo pewnych zdarzeń na rynku europejskim nie dało się przewidzieć, chociaż niektóre z nich, takie jak pandemia, miały miejsce już 3 lata temu. Do innych Seliga dorzucił wojnę na Ukrainie i związane z tym sankcje na Rosję i Białoruś, spadek konsumpcji w Europie czy zmiany na Jedwabnym Szlaku. Ale także problemy z łańcuchami dostaw od producentów aut w Czechach.

Rewizja w konkretnych liczbach? Tego podczas konferencji było niewiele. Prezes Seliga poinformował natomiast o zatrzymaniu spadkowego trendu udziału w rynku, które, według opublikowanych dziś danych z UTK, nie ma pokrycia w rzeczywistości, ponieważ PKP Cargo traci udziały w przewożonej masie w skali całego polskiego rynku. Pochwalił się jednak, że spółka „odzyskuje stabilność finansową” i że "zdrowa, dobrze funkcjonująca organizacja pracuje nad wzrostem”. Oczywiście pomagają w tym kontrakty na przewóz węgla. Seliga powiedział, że w szczytowym momencie spółka uruchamiała dziennie nawet 50 pociągów z węglem z polskich portów.

"Numer 1 w obszarze Trójmorza". Marzenie to walka z DB

Dalej prezes operatora powiedział, że celem spółki będzie „bycie numerem 1 w obszarze Trójmorza”. Między innymi w tym celu w tym roku Cargo odbierze z Newagu 24 dwunapięciowe lokomotywy Dragon i pięć Vectronów. Powstanie też nowy terminal przeładunkowy w Zduńskiej Woli Karsznicach. Szef PKP Cargo powiedział też, że mocno wierzy w przyszłość intermodalu. Mówił też kilkukrotnie, że najważniejszy jest dla spółki klient, choć przyznał, że dostawy węgla miały pierwszeństwo i zdarzało się, że inne przesyłki musiały „chwilę poczekać”.

– Moje marzenie jest takie, żebyśmy byli najpotężniejszym przewoźnikiem w Europie, chcemy wygrywać konkurencje z DB, mamy kompetencje. Chcemy osiągnąć sukces, który będzie służył Polsce – mówił i dodał, że spółka „rozpycha się w Europie”.

Sporo poświęcono relacji z rządem. To właśnie PKP Cargo jest w głównej mierze beneficjentem masowego przewozu węgla zleconego przez rząd Mateusza Morawieckiego. Prezes Seliga zapewnił, że „wsparcie było wielorakie”, a współpraca z rządem była „wzorowa”.

"Nie oczekiwaliśmy od rządu pomocy finansowej"

– Jako spółka giełdowa nie mieliśmy żadnej dotacji rządowej (…). Życzyłbym sobie, aby jakieś wsparcie rządowe było, (…) ale działamy w oparciu tylko o rynek, o podpisane umowy, nie spodziewaliśmy się od rządu ekwiwalentu finansowego (…) na tym etapie jakoś sobie radzimy (…), mamy honor i ambicję, by poradzić sobie z tym zadaniem, patrzymy na to propaństwowo (…). Bez współpracy z rządem cała ta sytuacja z bezpieczeństwem Polski by się nie udała. A jednak ludzie przechodzą zimę bardzo bezpiecznie – powiedział prezes PKP Cargo.

Kiedy PKP Cargo przedstawi nowy plan strategiczny? Ma się to stać w czwartym kwartale. Będzie obejmował lata 2024-2028. Na razie spółka podpisała 2-letni kontakt z PKP Energetyką warty 2,3 mld złotych. W okresie ostatnich 4 miesięcy czterokrotnie regulowała kwestię płac dla pracowników, tym samym zażegnując zagrożenie strajkiem.

Obecnie spółka ma w taborze 736 lokomotyw spalinowych, 819 elektrowozów i 53 tysiące wagonów towarowych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2023
NUMER 01-02/2023
W najnowszym numerze miesięcznika szczegółowo podsumowaliśmy udany dla kolei rok 2022. Oprócz tego na tapet wzięliśmy temat inflacji, kryzysu gospodarczego i podwyżek cen biletów. Jak zawsze polecamy ciekawe rozmowy, w tym z. A. Popko, T. Myrdą, M. Rodkiem, K. Skorikiem i W. Jurkiewiczem, R. Mordak, T. Lehnertem czy P. Czekałą i T. Prejsem.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5