Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Czy PKP PLK znów pokochała niebieskie stacje?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
17-04-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Czy PKP PLK znów pokochała niebieskie stacje?
fot. PKP PLKPeron w Kościanie
Powoli zmienia się podejście państwowego zarządcy infrastruktury do estetyki obiektów będących pod jego opieką. Modernizowane właśnie przystanki i stacje na magistrali E59 nie są tego chlubnym przykładem.

Już kilka lat temu PKP PLK szczęśliwie zauważyły, że malowanie obiektów peronowych na kolor niebieski, zarówno wiat, jak i małej architektury, w towarzystwie różowych płyt peronowych, wdzięku nowym stacjom nie przydaje. Tym bardziej nie licuje to z pięknem obiektów starszych, nawet XIX-wiecznych, które z pietyzmem są przez zarządcę torów odnawiane.

Nowe wytyczne nie obowiązują wszędzie

W 2017 roku PKP PLK szczęśliwie wprowadziły nowe „Wytyczne architektoniczne dla kolejowych obiektów obsługi podróżnych”, które w jasny sposób określają jakich farb używać, aby z pięknych obiektów nie tworzyć jaskrawych potworków, ostro niekorespondujących z otoczeniem. W regulacji określono, że do malowania np. wiat nie wolno stosować kolorów, niezwykle rzadko występujących w naturze, a więc np. koloru niebieskiego, czy różowego. Jasno wskazuje się, że należy stosować kolory neutralne dla otoczenia. W wyraźny sposób poprawiło to estetykę stacji i przystanków ostatnio oddanych do użytku na sieci PKP PLK. Bardzo dobrze widać to na liniach na Dolnym Śląsku, ale też np. przy okazji modernizacji linii na Lubelszczyźnie, czy na Śląsku. Bardzo ładnie prezentuje się też po modernizacji warszawska linia obwodowa.

Niestety, od tych pozytywnych przykładów odstaje Wielkopolska, gdzie właśnie kończone są perony w Kościanie. Tam wiaty są ponownie niebieskie, co dziwi, ponieważ jest to wbrew wytycznym PKP PLK. Okazuje się, że to ze względu na projektowanie, które zakończyło się dla linii E59 znacznie przed wprowadzeniem nowych instrukcji.

– Wykonawcy przestrzegają „Wytycznych architektonicznych dla kolejowych obiektów obsługi podróżnych”. Modernizacja linii kolejowej E59 między Poznaniem a Wrocławiem rozpoczęła się w 2009 r., a więc jeszcze przed wejściem w życie ww. wytycznych, które obowiązują od 2017 r. Na wszystkich stacjach i przystankach na tej linii zarówno w Wielkopolsce, jak i na Dolnym Śląsku wiaty są koloru niebieskiego. Obecnie modernizowany odcinek, między Czempiniem a granicą województwa dolnośląskiego, jest utrzymany w tej samej, jednolitej barwie – poinformował nas Radosław Śledziński z wielkopolskiego biura prasowego PKP PLK.

Piła Główna też niebieska?

Przy okazji zapytaliśmy też, czy to samo spotka zabytkowe perony w Pile Głównej, które PKP PLK ma zamiar odnawiać, a twórcy wizualizacji odnowionych pięknych nitowanych wiat z rozpędu „pomalowali” je na niebiesko.

– Trwająca modernizacja peronu nr 3 w Pile zakłada odnowienie historycznej wiaty w porozumieniu z konserwatorem zabytków. Zachowa ona swój obecny charakter. Kolorystyka tego obiektu nie jest jeszcze uzgodniona. Z pewnością będzie ona uwzględniać obowiązujące w Spółce wytyczne. Pozostałe perony, na których stoją obecnie niebieskie wiaty, będą remontowane w najbliższych latach – napisał Radosław Śledziński.

Warto podkreślić, że zmiana nastawienia PKP PLK następuje także w kwestii stosowania ekranów dźwiękoszczelnych przy liniach kolejowych. PLK szuka obecnie innych sposobów wyciszania szlaków. Czesi już mają na to pomysł.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5