NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Czy opłata dworcowa obniży konkurencyjność kolei?

| Kasper Fiszer 23.05.2018 17

Czy opłata dworcowa obniży konkurencyjność kolei?
Pociąg regionalny na tle dworca Kutnofot. Kasper Fiszer
Część samorządów i przewoźników sprzeciwia się wprowadzeniu tzw. opłaty dworcowej. W ich opinii podniesie ona i tak wysokie koszty funkcjonowania kolei, a pasażerowie kolei regionalnej korzystają z budynków dworcowych w coraz mniejszym stopniu.
9 maja podczas konferencji „Konsument na rynku kolejowych przewozów pasażerskich” PKP SA jednoznacznie zapowiedziały wprowadzenie opłaty dworcowej. Założenia wskazują, że przewoźnicy regionalni zapłacą połowę stawki nakładanej na spółki prowadzące ruch dalekobieżny, a poziom cen na konkretnym dworcu będzie zależny m.in. od jego powierzchni i od przyporządkowania go do jednej z sześciu kategorii. Według zarządcy dworców finalizowane są już rozmowy z częścią podmiotów zmierzające do podpisania umów.

Kolej przegrywa kosztowo z komunikacją autobusową

Pomysł – podobnie jak podczas poprzednich prób wprowadzenia podobnej opłaty – budzi jednak duże kontrowersje. – Wszyscy mówimy, że trzeba stawiać na ekologiczny transport kolejowy. Jednocześnie dyskutujemy o nowych opłatach, które podnoszą już i tak bardzo wysokie koszty [funkcjonowania], które są tak naprawdę niezależne od operatora – komentowała Teresa Woźniak, dyrektor w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego.

– W efekcie transport autobusowy jest dużo tańszy – skonkludowała przedstawicielka samorządu. – Wydaje się więc, że powinniśmy próbować rozwiązać problem kosztów niezależnych od operatora. Kolejna nowa opłata powoduje bowiem to, że organizatorzy muszą myśleć, co zrobić: czy nas na to stać, czy też zamiast rozwijać kolej, powinniśmy ograniczyć przewozy – podkreślała. Dodała także, że problemem pozostaje również wysokość opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej (liniowej).

MI: Wysokie stawki dostępu do infrastruktury to mit

– Koszty są wciąż wyższe – stwierdziła Teresa Woźniak. – Choć integracja [różnych środków transportu] jest jak najbardziej wskazana, zasadne jest pytanie, co zrobić, by postawić na kolej, a nie na autobusy – mówiła. Dodała także, że koszt zakupu jednego wozokilometra w transporcie autobusowym bywa niższy niż sama tylko opłata za dostęp do infrastruktury kolejowej na odcinku jednego kilometra.

Z jej punktem widzenia stanowczo nie zgodził się Tomasz Buczyński, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury. – Wysokie stawki dostępu do infrastruktury to jest w dużej mierze mit, jeśli chodzi o pasażerski transport kolejowy. Pragnę zauważyć, że są to jedne z najniższych stawek w Europie – ocenił. Stwierdził także, że samorządy otrzymały dodatkowe środki z CIT, co sprawia, że powinny wziąć odpowiedzialność za funkcjonowanie kolei w swoim regionie. – Kolej po prostu kosztuje. Cele państwa są takie, a województwa jako jednostki publiczne także w tym uczestniczą, aby rozwijać transport kolejowy – podsumował. Zwrócił także uwagę, że wielokrotnie operatorzy mogą zmniejszyć koszty swojego funkcjonowania dzięki optymalizacji obiegów.

KW: Przewoźnik regionalny dworca w zasadzie nie potrzebuje

Stanowisko zasadniczo zbieżne z wyrażonym przez Teresę Woźniak przedstawił natomiast Włodzimierz Wilkanowicz, prezes zarządu Kolei Wielkopolskich. – Powiem coś przeworotnego, ale stoję na stanowisku, że dworce kolejowe są nam niepotrzebne. Fajnie, że są odbudowywane, bo często mają charakter zabytkowy, ale zwróćmy uwagę, że nasz pasażer wbiega do pociągu w ostatniej chwili. Jeśli pociągi będą kursować punktualnie, to dworzec nie powinien służyć nawet temu, by kupować na nim bilety – zakończył.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS