NUMER 05/2018
NUMER 05/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Zielona Kolej
szukaj
Śledź nas:

PKP SA: Opłata dworcowa będzie, dyskusja tylko o jej kształcie

| Kasper Fiszer 14.05.2018 100

PKP SA: Opłata dworcowa będzie, dyskusja tylko o jej kształcie
Dworzec Łódź Kaliskafot. Kasper Fiszer
Polskie Koleje Państwowe zapowiadają wprowadzenie tzw. opłaty dworcowej pobieranej od przewoźników. Zarządca kończy proces negocjacji z niektórymi spółkami kolejowymi. Inne podważają podstawę do naliczania tego zobowiązania.
– Cieszy mnie to, że z przewoźnikami nie dyskutujemy już raczej o tym, czy opłata za korzystanie z infrastruktury dworcowej w ogóle jest zasadna i czy można ją pobierać, a o tym, w jaki sposób ją wprowadzić, czy właściwie została obliczona stawka – mówił w zeszłym tygodniu na Uniwersytecie Łódzkim mec. Przemysław Ciszak z Polskich Kolei Państwowych SA. Przyznał przy tym, że negocjacje w tej sprawie są trudne, ale znalezienie rozwiązania tej kwestii ocenił jako konieczne. W jego opinii po zmianie ustawy o transporcie kolejowym z 2016 r. nie ma już wątpliwości prawnych w zakresie możliwości naliczania przez zarządcę dworców opłat przewoźnikom, choć zaznaczył, że część podmiotów wyraża zdanie przeciwne.

Wyliczenia dla przeszło 500 dworców są już gotowe

Ocenił on, że jednym z budzących najwięcej kontrowersji elementów wpływających na docelowy kształt tzw. opłaty dworcowej jest pojęcie powierzchni przeznaczonej do odprawy podróżnych (to ona ma być bowiem jedną z podstaw wyliczeń). Wskazywał on, że przewoźnicy wielokrotnie nie zgadzają się z propozycjami PKP SA w tym zakresie, argumentując, że określona przestrzeń służy innym celom, np. komercyjnym. Tłumaczył przy tym, że zarządca bierze pod uwagę wszystkie powierzchnie udostępniane pasażerom, a nieobjęte umowami najmu, dzierżawy czy innymi o podobnym charakterze, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych, klatek schodowych prowadzących do mieszkań na dworcach itp.

Panelista konferencji „Konsument na rynku kolejowych przewozów pasażerskich” mówił też, że w zeszłym roku pracownicy PKP SA dokonali tzw. paszportyzacji wszystkich przeszło 500 czynnych dworców zarządzanych przez spółkę. W ramach tego procesu każdy z obiektów został szczegółowo opisany, co stanowiło podstawę do propozycji wyliczeń opłaty dworcowej. – Kolejnym trudnym elementerm było przypisanie kosztów do określonej powierzchni – stwierdził Przemysław Ciszak.

Przewoźnicy dalekobieżni zapłacą prawdopodobnie więcej niż regionalni

Przedstawiciel PKP SA przekonywał także, że tzw. opłata dworcowa jest związana z kosztami utrzymania obiektów i na jej naliczanie nie mają wpływu subwencje na modernizację dworców. Zapewnił także, że koszty modernizacji, które finansowane są z innych źródeł, nie będą wliczane do stawki dla przewoźników. Aspektem budzącym wątpliwości jest natomiast kategoryzacja dworców na sześć grup cenowych – jednym z przypadków dyskusyjnych ma być dworzec Łódź Kaliska.

Na ostateczną kwotę, jaką przekazywać do PKP SA mają poszczególni przewoźnicy, wpływ ma mieć także kategorie ruchu kolejowego. – Przewoźnik dalekobieżny ma mieć opłatę dwa razy wyższą niż regionalny – tłumaczył prelegent. Dodał, że zaproponowany przez PKP SA system oparty jest na funkcjonujących już w Europie przykładach. – Państwa UE stosują opłatę za korzystanie z dworców kolejowych. Jednym z punktów odniesienia była dla nas kolej francuska, ale badaliśmy również modele funkcjonujące w Niemczech czy w Austrii – powiedział Przemysław Ciszak. Zakończył, wskazując, że umowy z kilkoma przewoźnikami są już praktycznie wynegocjowane. – Z kilkoma innymi rozmowy idą dość trudno, ale idą. W niewielkim zakresie mamy też taką postawę, że przewoźnicy w ogóle odmawiają [wnoszenia opłaty] – zakończył.



VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2018
NUMER 04/2018
Lata zaniedbań w szkolnictwie kolejowym i niskie płace na kolei sprawiły, że do pracy w naszej branży niewielu się garnęło. Teraz kolej musi konkurować o młodych ludzi, a nie będzie to zadaniem łatwym. O tym piszemy w aktualnym raporcie. Oprócz tego w numerze: Rozmowy z D. Blocherem (Budimex), J. Krupińskim i A. Śliwińskim (Strabag), podsumowanie przewozów intermodalnych w 2017 roku oraz rynku tramwajowego w tym samym okresie. Polecamy obszerny artykuł Jana Raczyńskiego na temat Kolei Dużych Prędkości w ujęciu międzynarodowym.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS