NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Czy ED59 kiedykolwiek wróci na szlaki województwa łódzkiego?

| Kasper Fiszer 17.12.2018 6,5k

Czy ED59 kiedykolwiek wróci na szlaki województwa łódzkiego?
Jednostka ED59-01fot. Tmechatronik, lic. CC BY-SA 3.0
Kończy się kolejny rok przestoju łódzkiej jednostki ED59-01. Prototypowy „Acatus” wyprodukowany przez Pesę znajduje się obecnie w zakładzie w Bydgoszczy. Przynajmniej na razie nie przechodzi tam jednak naprawy, a jej podjęcie wciąż pozostaje przedmiotem niezakończonych ustaleń pomiędzy Pesą a Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego.
Zakup elektrycznej jednostki ED59 można określić mianem jednej z najbardziej nieudanych inwestycji taborowych w historii zamówień samorządowych. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego nabył prototypowy pojazd produkcji bydgoskiej Pesy w 2005 r. Acatus, bo taką handlową nazwę nadano modelowi, trafił do Łodzi rok później. Zaledwie dwunastoletni pojazd większość czasu swojej eksploatacji... stał.

Dwa lata trwałego wyłączenia z użytkowania

Jego utrzymanie od początku było trudne, bo dużym wyzwaniem dla Przewozów Regionalnych, którym UMWŁ przekazał jednostkę, było zdobycie części zamiennych. Później problematyczn okazało się zlecenie naprawy rewizyjnej, bo jedynym chętnym do jej przeprowadzenia był sam producent. Właściciel pojazdu długo nie mógł porozumieć się z nim w zakresie kosztów przeprowadzenia prac.

W 2016 r. z kolei zakończył się okres ważności wydanych na dziesięć lat dokumentów dopuszczających typ pojazdu do eksploatacji, tzw. świadectwa typu. Na razie UMWŁ nie uzyskał w Urzędzie Transportu Kolejowego nowej – tym razem już ważnej bezterminowo – dokumentacji. Od przeszło dwóch lat pojazd jest więc trwale wyłączony z użytkowania, co z pewnością nie wpływa korzystnie na jego stan techniczny.

Acatus wciąż stoi w Bydgoszczy w zakładach Pesy

– Elektryczny zespół trakcyjny typu ED59 stanowiący własność województwa łódzkiego znajduje się nadal na terenie zakładów Pesa Bydgoszcz S.A. – informuje nas Grzegorz Sławiński z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej UMWŁ. Producent nie zajmuje się jednak obecnie dostosowaniem pojazdu do aktualnych przepisów. – Tryb dalszych działań jest przedmiotem ustaleń – mówi bowiem przedstawiciel łódzkiego samorządu regionalnego.

Przedłużający się brak konkretnych działań zmierzających do przywrócenia ED59-01 do ruchu każe zapytać, czy jednostka jeszcze kiedykolwiek będzie wykorzystywana do prowadzenia przewozów w regionie łódzkim. Trudny do określenia koszt niezbędnych prac może bowiem wykluczać racjonalność ich podejmowania – tym bardziej, że po ich przeprowadzeniu nie znikną problemy np. ze zdobywaniem części zamiennych. Stanowisko łódzkiego samorządu jest jednak w tej kwestii nieprecyzyjne.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódzkie (1796)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódzkie (1796)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5