NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Łódzkie: Czy w sprawie ED59 dojdzie do procesu z Pesą?

| Roman Czubiński 05.02.2018 7k

Łódzkie: Czy w sprawie ED59 dojdzie do procesu z Pesą?
ED59 na stacji Łódź Kaliska przed odstawieniemfot. Kasper Fiszer
Łódzki Urząd Marszałkowski ma zastrzeżenia do działań Pesy, związanych z elektrycznym zespołem trakcyjnym ED59 Acatus i jego przedłużającym się odstawieniem. Według niektórych wypowiedzi przedstawicieli UMWŁ możliwy jest nawet spór sądowy z producentem pojazdu. Pesa odpiera zarzuty, twierdząc, że samorządowcy otrzymali wszystkie niezbędne informacje na temat sytuacji pojazdu oraz propozycję rozwiązania problemu.
O sytuacji dostarczonego w 2006 r. prototypowego ezt pisaliśmy ostatnio jesienią ubiegłego roku. Przypomnijmy: w kwietniu 2016 r. wygasło świadectwo dopuszczenia pojazdu do eksploatacji. Od tego czasu jednostka nie może kursować liniowo. Urząd Marszałkowski odesłał więc ED59 do producenta, który miał zająć się uzyskaniem kolejnego, bezterminowego dokumentu pozwalającego na powrót pojazdu do służby w łódzkim oddziale Przewozów Regionalnych.

Tajemnicze pismo z 15 grudnia

– Acatus wciąż nie ma świadectwa typu. Pozostaje w dyspozycji Pesy. Jako właściciel pojazdu nie mamy ostatecznej informacji, kiedy otrzyma świadectwo. Wysyłamy kolejne pisma, ale bez skutku. Sądzę, że zakończy się to sporem z Pesą – mówiła w grudniu ubiegłego roku dyrektor Departamentu Infrastruktury UMWŁ Teresa Woźniak.

– Być może wypowiedź padła, zanim Pesa przedstawiła (pismem z 15 grudnia 2017) UM w Łodzi swoje stanowisko – komentuje rzecznik producenta Michał Żurowski. Nie precyzuje jednak treści owego dokumentu, zasłaniając się tajemnicą przedsiębiorstwa. Od właściciela zespołu trakcyjnego nie otrzymaliśmy odpowiedzi na pytanie, czy zapowiedź z grudnia jest aktualna. – Samorząd Województwa oczekuje wywiązania się producenta pojazdu z zawartej umowy, tj. uzyskania bezterminowego świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego – odpisał tylko Grzegorz Sławiński z UMWŁ.

ED59 sprawny, ale wymaga przeróbek

Przedstawiciele producenta nie odpowiadają szczegółowo na pytanie o to, na czym polegają i z czego wynikają problemy z uzyskaniem świadectwa typu dla jednostki. – Pojazd został zbudowany i dopuszczony do ruchu prawie 12 lat temu na mocy poprzednich przepisów kolejowych, a dziś w niektórych obszarach nie spełnia wymagań aktualnie obowiązujących regulacji. Dostosowanie go do nich wymaga znacznych nakładów – mówi rzecznik Pesy, dodając ogólnie, że chodzi o wyposażenie wnętrza pojazdu. Jak twierdzi, pracownicy firmy przekazali przedstawicielom łódzkiego Urzędu Marszałkowskiego propozycje rozwiązania problemu pod względem finansowym i technicznym.

Według deklaracji bydgoskiej firmy pojazd jest sprawny technicznie i ma szanse na powrót do ruchu po uzyskaniu dopuszczenia. Jak dodaje Żurowski, sprawa wydłużenia jednostki o czwarty człon – wyprodukowany niegdyś przez Pesę i przechowywany przez pewien czas na terenie zakładu – nie jest obecnie aktualna, ani rozważana.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5