NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Czy czeska kolej jest bezpieczna?

| Michał Szymajda 05.08.2021 4,5k

Czy czeska kolej jest bezpieczna?
Wypadek pod DomažlicamiFot. HZS Plzeňského kraje
Po katastrofie pociągu z Monachium do Pragi, który zderzył się z regionalnym pociągiem w zachodnich Czechach, wracają pytania o bezpieczeństwo na czeskiej sieci kolejowej. Na domiar złego – 4 sierpnia miała miejsce nie tylko katastrofa pod Domažlicami, ale także wykolejenie na innej linii.
W zeszłym roku w Republice Czeskiej mieliśmy do czynienia z serią poważnych wypadków na kolei. W efekcie dwóch zdarzeń zginęli ludzie. W 2021 roku mamy podobną sytuację. Przed kilkoma dniami doszło do poważnego wypadku w miejscowości Němčice nad Hanou, który mógł się zakończyć o wiele gorzej, gdyby nie to, że w uderzonym przez lokomotywę pociągu osobowym było już niewielu pasażerów. Mniej szczęścia miała już obsługa pociągów Ex 351 i osobowego 7406 oraz pasażer jednego z pociągów, którzy wczoraj zginęli pod Domažlicami. 5 osób jest wciąż w stanie krytycznym. Na domiar złego – także 4 sierpnia doszło do wykolejenia pociągu towarowego pod miejscowością Kralupy. Nikt nie został ranny, ale straty są znaczne.

W Niemczech, w związku z tym, że wśród ciężko rannych są obywatele tego państwa, publicznie padają pytania o to, czy kolej w Czechach, przy takiej liczbie wypadków, jest jeszcze bezpieczna. Zachodzi bowiem podejrzenie, że problem jest systemowy. Głos zabrał m.in. Karl-Peter Naumann, prezes propasażerskiej organizacji Pro Bahn.

– Czeski system bezpieczeństwa na kolei wymaga pilnej zmiany. Rząd wie o tym i prowadzi nad tym prace, niestety zajmuje to dużo czasu – mówił Naumann w niemieckiej telewizji ARD. Chodzi m.in. o implementację systemu ERTMS/ETCS, który prawdopodobnie nie dopuściłby do takiego zdarzenia jak pod Domažlicami (czeskie Linki, z których jeden brał udział w zdarzeniu mają otrzymać ten system już wkrótce).

Jak podaje portal zdopravy.cz, na wypadek zareagowała także organizacja Allianz Pro Schiene, skupiająca w Niemczech 150 organizacji kolejowych. Na wykresach wskazała, że poziom bezpieczeństwa w Czechach odbiega od średniej europejskiej, jest też dużo mniej bezpiecznie niż w Niemczech. Czesi mogą się pocieszać jedynie tym, że podróż samochodem w tym kraju jest osiemnastokrotnie mniej bezpieczna.



Według raportów z lat 2018-2019 czeska kolej pod względem wypadków na sieci kolejowej (także z udziałem aut na przejazdach) była na 23 miejscu. Polska zajmowała pozycję następną, jednak głównie z uwagi na wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych. Liczba ta zresztą spadła w Polsce, tymczasem w Czechach mamy do czynienia z eskalacją niebezpiecznych zdarzeń.

W Domažlicach nie zawinił system bezpieczeństwa. Sygnalizacja i system przekaźnikowy systemu sterowania ruchem kolejowym, choć nie najnowszy, działał bezbłędnie. Błąd popełnił prawdopodobnie maszynista ekspresu z Monachium (narodowości czeskiej, z uprawnieniami do prowadzenia tego typu pojazdu), który z jakiegoś powodu przejechał semafor, który zakazywał dalszej jazdy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (802)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Czechy (802)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5