Partnerzy serwisu:
Biznes

Czy Alstom i Bombardier połączą działy kolejowe? Trwają rozmowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
28-01-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Czy Alstom i Bombardier połączą działy kolejowe? Trwają rozmowy
fot. Bombardier
Kolejowa część koncernu Bombardiera może wkrótce przejść pod skrzydła Alstomu – podaje Bloomberg.com. Poufne rozmowy biznesowe na ten temat miały rozpocząć się w ubiegłym roku. Nie wiadomo jednak, czy zamiar dojdzie do skutku – przeszkodą mogą okazać się unijne regulacje antymonopolowe lub problemy lotniczej części Bombardiera.

Według dziennikarzy portalu dwaj potentaci na światowym rynku, dotychczas konkurujący ze sobą, prowadzą rozmowy wstępne na temat fuzji działów wytwarzających pojazdy szynowe. Powołując się na anonimowe źródła, twierdzą, że sondaże rozpoczęły się przed kilkoma miesiącami. Przedstawiciele obu koncernów oficjalnie odmawiają komentarzy.

Jak podaje Bloomberg, pojawienie się pogłosek o współpracy producentów wpłynęło na wzrost kursu akcji ich obydwu. Na paryskiej giełdzie za akcje Alstomu zaczęto płacić o 2,1% więcej. Inwestorzy w Toronto na wieść o możliwym połączeniu wycenili akcje Bombardiera aż o 5,7% wyżej (wartość całej firmy wzrosła dzięki temu do 2,43 mld dolarów).

Nie wiadomo jednak, czy fuzja dojdzie do skutku. Jeśli nawet obu stronom uda się osiągnąć porozumienie, na przeszkodzie może stanąć postępowanie antymonopolowe. Co więcej, ze strony Bombardiera podjęcie rozmów ma być rzekomo elementem szerszej strategii, obejmującej także lotniczą część koncernu. Tymczasem zapowiedź niższych od zakładanych zysków za ostatni kwartał 2019 r. oraz możliwości wycofania się z produkującej model A220 spółki joint venture z Airbusem doprowadziła w ubiegłym tygodniu do rekordowego, 39-procentowego spadku kursu akcji Bombardiera.

Ewentualne przejęcie kolejowej części Bombardiera przez Alstom mogłoby ułatwić nowo powstałemu podmiotowi konkurowanie z wchodzącymi na rynek europejski producentami taboru z Chin. Wcześniej, w 2017 r., temu samemu celowi miały służyć rozmowy o fuzji Bombardiera z Siemensem, zakończone jednak niepowodzeniem. Siemens podjął następnie negocjacje z Alstomem, zablokowane jednak w lutym 2019 r. przez Komisję Europejską. – Bez odpowiednich środków zaradczych spowodowałoby to wzrost cen systemów sygnalizacyjnych (…), a także następnych generacji bardzo szybkich pociągów. Komisja zakazała fuzji, ponieważ przedsiębiorstwa nie chciały rozwiązać naszych poważnych zastrzeżeń związanych z konkurencją – uzasadniła wówczas tę decyzję komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager. Obawy budziła przede wszystkim możliwość przejęcia większości rynku systemów ETCS i ERTMS.

Według cytowanych przez Bloomberga ekspertów wpływ ewentualnej fuzji Bombardier – Alstom na rynek byłby zbliżony do tego, który nastąpiłby w przypadku dojścia do skutku porozumienia Alstom – Siemens. Analitycy twierdzą również, że ujawnione później problemy lotniczej części kanadyjskiego koncernu mogą zniechęcić obie strony do transakcji.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bombardier wraz z CRRC z kolejnym zamówieniem na szybkie pociągi

Tabor i technika

Bombardier wraz z CRRC z kolejnym zamówieniem na szybkie pociągi

Michał Szymajda 16 stycznia 2021

Bombardier dostarczy system ETCS Baseline 3 dla 73 lokomotyw Traxx z Railpool

Tabor i technika

Bombardier z kontraktem na 40 dodatkowych tramwajów dla Zurychu

Zintegrowany transport

Bombardier dostarcza CARGOUNIT pierwszą z trzech lokomotyw TRAXX

Tabor i technika

Bombardier dostarcza pojazdy dla kolei jednoszynowej w Bangkoku

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Bombardier wraz z CRRC z kolejnym zamówieniem na szybkie pociągi

Tabor i technika

Bombardier wraz z CRRC z kolejnym zamówieniem na szybkie pociągi

Michał Szymajda 16 stycznia 2021

Bombardier dostarczy system ETCS Baseline 3 dla 73 lokomotyw Traxx z Railpool

Tabor i technika

Bombardier z kontraktem na 40 dodatkowych tramwajów dla Zurychu

Zintegrowany transport

Bombardier dostarcza CARGOUNIT pierwszą z trzech lokomotyw TRAXX

Tabor i technika

Bombardier dostarcza pojazdy dla kolei jednoszynowej w Bangkoku

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5