NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Czechy zmieniają zasilanie na trasie z Brzecławia do Przerowa

| Przemysław Farsewicz 21.05.2022 3,9k

Czechy zmieniają zasilanie na trasie z Brzecławia do Przerowa
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
Czesi przechodzą z zasilania prądem stałym na prąd zmienny na kolejowej trasie z Brzecławia do Przerowa. W związku z pracami na odcinku Nedakonice – Říkovice, przez ponad trzy tygodnie, ruch pociągów prowadzony będzie trakcją spalinową. Następnie prowadzone będą dwumiesięczne testy nowego systemu.
Od 14 czerwca na fragmencie magistrali z Brzecławia do Przerowa, z której korzystają także pociągi międzynarodowe z Polski, a dokładnie na odcinku Nedakonice – Říkovice, rozpocznie się przebudowa systemów zasilania. Czesi rozpoczynają stopniowe przechodzenie z zasilania prądem stałym na prąd zmienny 25 kV AC. To pierwsze takie działania u naszych południowych sąsiadów.

– Jak poinformował rzecznik czeskiego zarządcy (Správa Železnic), Dušan Gavenda, w pierwszej fazie od 14 czerwca zostanie wyłączona na 12 dni sieć trakcyjna na odcinku z miejscowości Moravské Písek do Tlumačova. Odcinek będzie obsługiwany przez pociągi z lokomotywą spalinową. – Od Nedakonic do Otrokovic będą stopniowe wyłączenia jednego toru. W części wyłączonej z ruchu będzie zatem ruch jednotorowy, w pozostałych częściach między Moravským Pískiem i Tlumačovem będzie kontynuowany ruch na obu torach. Pod koniec tego etapu zostanie zabudowane tymczasowe połączenie między dwoma systemami w Otrokovicach – wyjaśnił Gavenda.

Analogicznie do tych prac, te same roboty zarządca przewiduje przez kolejnych dwanaście dni od 3 lipca na odcinku od Otrokovic do Říkovic. – Pod koniec prac tymczasowe przejście między systemami zasilania zostanie zdezaktywowane, tak by od 14 lipca na całym odcinku Nedakonice – Říkovice uruchomić zasilanie na 25 kV AC – podkreśla Gavenda.

Następnie Czesi zapowiadają dwumiesięczną testową eksploatację nowego systemu. Jak wskazuje rzecznik, nie przewiduje się już ograniczeń ruchu, z wyjątkiem tylko dwóch krótkich nocnych zamknięć.

Zmiany uderzą w Leo Express

W związku z tymi zmianami Leo Express zakończy operowanie na trasie Praha – Staré Město w powiecie Uherské Hradiště. Posiadane przez tego przewoźnika jednostki Stadler Flirt nie są przystosowane do zasilania prądem zmiennym. W momencie zakupu składów nie było jeszcze wiadomo, że Czesi będą dążyć do zmiany systemu zasilania sieci trakcyjnej. Były jednak tylko dwa dziennie połączenia LE na tej trasie.

Czechy swoje plany przekształcenia zasilania z sieci trakcyjnej innym prądem ogłosiły w 2017 roku. Odejście z 3kV DC na 25kV AC ma objąć ok. 1796 kilometrów tras sieci krajowej, głównie na północy i zachodzie kraju.

Kiedy zmiany w Polsce?

W Polsce o potrzebie przejścia z systemu zasilania prądem stałym 3kV DC na zmienny 25kV AC mówi się zwłaszcza w kontekście budowy szybkich połączeń kolejowych do CPK. Są już pierwsze przetargi zapowiadające przejście na nowy system. Obecne stosowane rozwiązanie określane jest jako nieefektywne ekonomicznie – zwłaszcza przy dużym zapotrzebowaniu mocy np. przy dużych prędkościach pociągów. Różne systemy zasilania są jedną z ważniejszych barier dla interoperacyjności kolei w Europie. Generalnie kraje na południe i wschód od Polski stosują system 25 kV, a np. Niemcy, Austria i Szwajcaria - 15 kV.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (854)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Czechy (854)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5