Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
15-06-2023
Źródło:
Rynek Kolejowy/zdopravy.cz

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego
fot. Michal Gregor, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International
Transport kolejowy w Czechach może wkrótce zyskać znaczący impuls rozwojowy dzięki utworzeniu Funduszu Modernizacyjnego, który będzie zasilany wpływami z obrotu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla. Nowe inwestycje przewidywane są w takich obszarach, jak elektryfikacja linii kolejowych oraz zakup nowego taboru szynowego, w tym z napędami alternatywnymi.

O zaistnieniu takiej możliwości poinformowano w ubiegłym tygodniu podczas konferencji zorganizowanej przez ŽESNAD.cz, stowarzyszenie zrzeszające kolejowych przewoźników towarowych w Republice Czeskiej, na której obecni byli przedstawiciele administracji rządowej. – W kontekście wsparcia dla kolejowego transportu pasażerskiego mają już miejsce negocjacje z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, jednak szczegółowe warunki i obszary wykorzystania środków nie zostały póki co określone – powiedziała Lucie Ješátková, rzecznik prasowa Ministerstwa Środowiska. Wiadomo natomiast, że w ramach Funduszu Modernizacyjnego transport publiczny będzie wspierany poprzez program TRANSgov, a szczegółowe informacje mogą zostać przedstawione przez rząd do publicznej wiadomości jeszcze w czerwcu.

Co istotne, środki z Funduszu Modernizacyjnego będą mogły zostać przeznaczone zakup taboru szynowego zarówno o napędzie elektrycznym, jak i zasilanego różnego typu napędami alternatywnymi. W grę mają wchodzić w tym kontekście rozwiązania wodorowe i biogazowe. – Po dokonaniu uzgodnień pomiędzy Ministerstwem Środowiska a Ministerstwem Transportu program będzie wspierał zakup pojazdów szynowych z napędem alternatywnym, bioCNG, bioLNG, wodorowym, bateryjnym lub z napędem elektrycznym ze źródeł bezemisyjnych. Uzgodniliśmy również, że wspierane będą także projekty elektryfikacyjne. Na wsparcie (dla sektora – red.) w ramach tego funduszu przeznaczono dziesiątki miliardów koron – powiedział František Jemelka, rzecznik prasowy w czeskim resorcie transportu.

Elektryfikacja linii kolejowych w Czechach. Duże potrzeby, skromne plany

Uwzględnienie projektów elektryfikacyjnych w funduszach na zieloną transformację transportu w przypadku Czech jest tym bardziej istotne, że sieć kolejowa Republiki Czeskiej składa się w większości z tras niezelektryfikowanych, choć wiele z nich charakteryzuje intensywny ruch pasażerski. Przykładem takowej może być choćby aglomeracyjny odcinek między Ostrawą a miastem Frýdek-Místek, na której pociągi kursują w godzinach szczytu nawet co pół godziny. Podobnych linii kolejowych w Republice Czeskiej jest znacznie więcej, a dotychczas stosunkowo niewiele projektów elektryfikacyjnych zostało zrealizowanych lub zaplanowanych do realizacji w nieodległej przyszłości, choć niedawno zapowiedziano np. ambitne plany w tym zakresie w odniesieniu do kraju libereckiego.

Niektóre aktualne plany elektryfikacyjne obejmują tylko część linii kolejowych, przez co przykładowo między Pragą a Rakovnikiem w najbliższych latach pociągi elektryczne dojadą tylko do Kladna. Tabor bateryjny cechuje wciąż zbyt niski zasięg, zaś jednostki dwutrakcyjne (określane w Polsce często mianem “hybrydowych”) nie mogą już liczyć na dofinansowanie unijne. Dlatego przeznaczenie wpływów z uprawnień do emisji dwutlenku węgla na elektryfikację linii kolejowych wydaje się zasadnym kierunkiem działania.

Wskazówka dla decydentów w Polsce?

Wydaje się, że przeznaczenie wpływów z obrotu uprawnieniami emisyjnymi na wsparcie dla transportu kolejowego należy postrzegać w kategoriach polskiej racji stanu w kontekście ogromnych potrzeb w zakresie dekarbonizacji transportu, ale także problemów z finansowaniem sektora kolejowego, które dzisiaj pozostaje nadmiernie uzależnione od dostępności środków europejskich. – Dziś sytuacja jest podobna, jak w latach 2015-2016, acz zgoła inna: szuflady z projektami są pełne, ale konto puste. Bez stabilnego finansowania, którego brakuje od lat, kolej nie będzie atrakcyjna ani dla przemysłu, ani dla pasażera, ani dla pracowników – mówiła Marita Szustak, prezes zarządu w Izbie Gospodarczej Transportu Lądowego (IGTL) podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Dlatego też IGTL we współpracy z Railway Business Forum (RBF) zaproponowało projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Kolejowym, który zakłada zmianę struktury wydatków z wpływów z opłaty paliwowej. Dziś większość tych wydatków zasila transport drogowy, a na kolej trafia zaledwie 19,45%, przez co trudno mówić o równym traktowaniu poszczególnych gałęzi transportu i zrównoważonej polityce mobilności. Projekt IGTL i RBF zwiększyłby środki do dyspozycji PKP Polskich Linii Kolejowych z przeznaczeniem na bieżące finansowanie zadań inwestycyjnych, w szczególności prefinansowanie projektów docelowo objętych finansowaniem ze środków unijnych.

Propozycje wnioskodawców obejmują także emisję obligacji na rzecz Funduszu Kolejowego z przeznaczeniem na prefinansowanie inwestycji unijnych w wysokości ok 15 miliardów złotych, wprowadzenie możliwości pozyskiwania środków z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, czy wprowadzenie w Funduszu Kolejowym możliwości rolowania długu na zasadach analogicznych jak w przypadku Krajowego Funduszu Drogowego. Z projektem ustawy można zapoznać się tutaj.
Partner działu

Hanton

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Ważna linia kolejowa w kraju morawskośląskim do elektryfikacji

Infrastruktura

Ważna linia kolejowa w kraju morawskośląskim do elektryfikacji

Mikołaj Kobryński 14 października 2025

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Infrastruktura

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Mikołaj Kobryński 07 października 2025

Praga z nowym obejściem dla pociągów towarowych?

Infrastruktura

Praga z nowym obejściem dla pociągów towarowych?

Mikołaj Kobryński 04 października 2025

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Ważna linia kolejowa w kraju morawskośląskim do elektryfikacji

Infrastruktura

Ważna linia kolejowa w kraju morawskośląskim do elektryfikacji

Mikołaj Kobryński 14 października 2025

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Infrastruktura

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Mikołaj Kobryński 07 października 2025

Praga z nowym obejściem dla pociągów towarowych?

Infrastruktura

Praga z nowym obejściem dla pociągów towarowych?

Mikołaj Kobryński 04 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij