NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Hiszpania: Za pół roku start nowego przewoźnika KDP

| Roman Czubiński 24.09.2020 1

Hiszpania: Za pół roku start nowego przewoźnika KDP
fot. Cramos, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons
Start 15 marca, początkowo 5 par pociągów Madryt – Barcelona na dobę i pula biletów promocyjnych za 1 euro – to najważniejsze informacje związane z wejściem Ouigo na rynek hiszpański. Tani przewoźnik dużych prędkości z grupy SNCF zamierza wykorzystać proces liberalizacji rynku przewozowego za Pirenejami. Hiszpański przewoźnik narodowy Renfe nie chce pozostawać w tyle i rozważa wejście z własną ofertą przewozów KDP na rynek francuski.
Według zapowiedzi SNCF pierwsze pociągi pod marką Ouigo wyruszą na tory 15 marca przyszłego roku. Tabor będą stanowiły używane piętrowe TGV Euroduplex, wykorzystywane dotychczas we Francji. Trwa ich adaptacja do nowego zadania. Obejmuje ona – między innymi – instalację dostosowanych do hiszpańskiej infrastruktury systemów kontroli ruchu (ETCS, ASFA i LZB). Częścią tego procesu jest także zmiana aranżacji wnętrza: ciaśniejsze ustawienie siedzeń pozwoli na zapewnienie w każdym pociągu 610 (choć inne źródła podają liczbę 509) miejsc siedzących bez podziału na klasy. Inną zmianą będzie dodanie części barowej.

Zwiększona pojemność taboru pozwoli nowemu przewoźnikowi na zaoferowanie na trasie Madryt – Barcelona docelowo 30 tysięcy miejsc dziennie. Na początku par pociągów na dobę będzie 5, potem – według planów – aż 30. Od dziś można rezerwować bilety Ouigo (system zostanie uruchomiony o 18.00 czasu lokalnego). Dla 10 tysięcy pierwszych klientów przewidziano przejazdy za 1 euro.

Jak pisaliśmy pod koniec czerwca, początkowo Rielsfera z grupy SNCF zamierzała wejść na hiszpański rynek pod nowo utworzoną marką Falbala. Ostatecznie zdecydowano się jednak wykorzystać istniejącą już markę tanich pociągów dużych prędkości Ouigo, dobrze znaną francuskim pasażerom. Przesunięciu uległ również termin uruchomienia przewozów, które – w myśl pierwotnych planów – miały rozpocząć się w grudniu bieżącego roku, i to na większej liczbie tras jednocześnie. Kolejne miejscowości, do których w przyszłości zaczną kursować z Madrytu pociągi Ouigo, to Walencja, Alicante, Sewilla i Malaga.

Z drugiej strony także koleje hiszpańskie (Renfe) informowały niedawno o planach ekspansji na rynku francuskim. Do obsługi 4 par połączeń na dobę między wybranymi miastami połączonymi liniami KDP (ale nie między Paryżem a Lyonem) miałyby zostać wykorzystane jednopoziomowe składy TGV z początku lat 90.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Świat

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5