Partnerzy serwisu:
Świat

Walka o przewozy w czeskich regionach. Czy kraj liberecki powtórzy wybór przewoźnika?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-12-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
zdopravy.cz

Podziel się ze znajomymi:

ŚWIAT
Walka o przewozy w czeskich regionach. Czy kraj liberecki powtórzy wybór przewoźnika?
fot. ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0Pociąg Arrivy w Czechach
Procedura wyboru przewoźnika dla dwóch linii w kraju libereckim zostanie prawdopodobnie powtórzona – donosi portal zdopravy.cz. Powodem jest wyjście na jaw potencjalnego konfliktu interesów: jeden z pracowników Arrivy był wspólnikiem biznesowym odpowiedzialnego za cały proces operatora urzędnika samorządowego. Właśnie Arriva była jedynym uczestnikiem postępowania, dopuszczonym według niedawnego komunikatu władz regionu do kolejnego etapu rozmów.

19 grudnia samorząd kraju libereckiego w Czechach poinformował, że dalsze negocjacje w sprawie obsługi linii Liberec – Stara Paka – Lomnice nad Popelkou i Tanvald – Železny Brod będą prowadzone już tylko z Arrivą. Oznaczałoby to, że w przyszłym roku – gdy zakończy się obecnie obowiązująca umowa – przestaną kursować na tych trasach pociągi regionalne Kolei Czeskich.

Dziwne okoliczności wyboru oferty

W dwa dni później sytuacja uległa jednak zmianie. Czuwający nad przebiegiem postępowania urzędnik okazał się prowadzić firmę Korid LK wspólnie z pracownikiem Arrivy. Według cytowanego przez portal zdopravy.cz hetmana (odpowiednik polskiego marszałka województwa) Martina Půty organ władzy samorządowej nie był poinformowany o tej okoliczności. Choć obaj zainteresowani zapewniają, że nie mieli nawet możliwości wpływania na wynik procedury, w celu wykluczenia wszelkich podejrzeń władze regionu zdecydowały się odsunąć urzędnika od sprawy, a decyzję o dalszym postępowaniu odłożyć do pierwszego posiedzenia w styczniu. Sam Půta zamierza rekomendować ponowne rozpoczęcie rozmów ze wszystkimi zainteresowanymi uzyskaniem zlecenia przewoźnikami.

Według portalu zdopravy.cz cała sprawa pokazuje niekomfortowe położenie, w jakim znalazły się władze czeskich regionów. Większość z nich pozostawiła wybór operatorów lokalnych połączeń kolejowych na ostatnią chwilę, choć termin wygaśnięcia obowiązujących jeszcze umów z Kolejami Czeskimi był znany od dziesięciu lat. Warto prześledzić w tym kontekście historię wyboru przewoźnika dla dwóch wspomnianych tras.

Władze krajów zaspały


Władze kraju libereckiego początkowo zamierzały wybierać operatora na liniach lokalnych wspólnie z sąsiednim krajem kralowohradeckim. W tym ostatnim umowa na obsługę linii wygasa jednak dopiero w roku 2021. Samorząd liberecki podjął więc najpierw starania o przedłużenie umowy z narodowym przewoźnikiem na obecnych warunkach o kolejne dwa lata. Koleje Czeskie powiadomiły jednak tymczasem o zamiarze znacznego podniesienia poziomu opłat. Zamawiający, decydując się – jak władze wielu innych regionów w Czechach – na procedurę „konsultacji rynkowych”, w październiku skierował więc zapytania do sześciu podmiotów (wliczając dotychczasowego operatora). Za najkorzystniejszą uznano ofertę Arrivy: choć GW Train Regio proponowała niższą stawkę za pociągokilometr, spółka-córka Deutsche Bahn wygrała jednak ostatecznie dzięki lepszemu taborowi (zaoferowała wykonywanie przewozów jednostkami Desiro produkcji Siemensa). Według doświadczeń kraju, w którym w latach 2009-2017 liczba pasażerów kolei wzrosła aż o 43%, jakość obsługujących linie pojazdów przekłada się na zainteresowanie ze strony podróżnych.

Współpraca z krajem kralowohradeckim, graniczącym z krajem libereckim od południowego wschodu, jest w dalszym ciągu brana pod uwagę. Po 2021 r. może dojść do wydłużenia relacji pociągów z Liberca, które – zamiast w położonej przy granicy obu jednostek Starej Pace kierować się do Lomnice nad Popelkou – mogłyby dojeżdżać przez Jaroměř aż do Hradca Kralove. Tak wydłużone pociągi osobowe miałyby wraz z pospiesznymi zapewniać między obiema stolicami regionów w przybliżeniu takt godzinny.

Rozwiązanie takie wymagałoby powiększenia taboru o dodatkową jednostkę. Na razie jednak Arriva będzie zobowiązana do wystawienia pięciu wagonów motorowych. Trzy z nich zostaną wykorzystane do obsługi codziennych połączeń z Libera do Lomnice, jeden – do pociągów dodatkowych uruchamianych na tej samej trasie w sezonie turystycznym (np. przeznaczonego dla rowerzystów „Cyklovlaku” Liberec – Turnov), a ostatni – do pociągów Tanvald – Železny Brod. Zamówienie, którego zamierza udzielić samorząd, obejmuje 739 153 pociągokilometrów rocznie, podzielonych na trzy pakiety.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5