NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Czesi zbudują prawie 5 kilometrowy tunel kolejowy

| Roman Czubiński 24.01.2019 104

Czesi zbudują prawie 5 kilometrowy tunel kolejowy
fot. Tomáš Pelech - vlaky/Youtube
Budowa prawie pięciokilometrowego tunelu kolejowego ma rozwiązać problem wąskiego gardła między Pragą a Ostrawą. Wielomiliardowa inwestycja została zatwierdzona przez czeskie Ministerstwo Transportu – informuje portal zdopravy.cz. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej, niż za 7 lat. Równolegle zostaną jednak zachowane tory w obecnym przebiegu.
Odcinek Ústí nad Orlicí – Choceň to fragment trasy Praga – Ostrawa uważany za jego największe wąskie gardło. Obowiązuje na nim najniższa między obydwoma miastami prędkość szlakowa (od 80 do 120 km/h). Kręty przebieg trasy z ostrymi łukami uniemożliwia znaczące podniesienie prędkości bez dużych nakładów inwestycyjnych. W każdym z kierunków odcinkiem tym przejeżdża obecnie ok. 150 pociągów pasażerskich i towarowych dziennie.

Rzeczniczka czeskiego zarządcy infrastruktury SŽDC Radka Pistoriuosová potwierdziła w wypowiedzi dla portalu zdopravy.cz decyzję o aktualizacji studium wykonalności. Centralny Wariant modernizacji wybrała po długich debatach komisja czeskiego ministerstwa transportu zatwierdzająca wielkie inwestycje transportowe. Na odcinku tym powstaną dwa tunele, z których jeden będzie najdłuższym tego typu obiektem w całym kraju. Budowa tuneli ma umożliwić wyprostowanie przebiegu torów i tym samym podniesienie prędkości szlakowej. Wybrany wariant M+B przewiduje pozostawienie równoległego fragmentu linii w istniejącym śladzie, który ma zostać połączony z nowymi torami przy pomocy bezkolizyjnych węzłów. Odcinek Ústí nad Orlicí – Choceň stanie się więc de facto czterotorowy.

Decyzja ministerstwa oznacza zielone światło dla rozpoczęcia przygotowań jednej z największych inwestycji na czeskiej sieci kolejowej. Według szacunków SŽDC jej wartość może wynosić ok. 14,9 miliardów koron (ok. 2,34 mld zł). W pierwszej kolejności będzie musiał zostać opracowany wniosek o pozwolenie na budowę oraz ocena wpływu inwestycji na środowisko. Ponieważ nowy przebieg linii kolejowej ma zostać wytyczony w rejonie cennym przyrodniczo i w paśmie ochronnym wód, etap ten może okazać się najtrudniejszym w całym procesie przygotowawczym.

Sama inwestycja ma rozpocząć się dopiero w 2026 r. Nowe tunele mają powstać w rejonie miejscowości Hemže i Oucmanice. Ten ostatni, podzielony na dwie nitki obiekt o długości 4,985 km, będzie najdłuższym na czeskiej sieci kolejowej (obecnie tytuł ten należy do otwartego w ubiegłym roku, również ponadczterokilometrowego tunelu pod wzgórzami Chlum i Homolka).

Przeprowadzone niedawno przez zarządcę infrastruktury studium wykonalności wykazało, że planowane wyprostowanie linii przyniesie duże korzyści ekonomiczne. Podniesienie prędkości pociągów do 160 km/h skróci czas przejazdu i zmniejszy zużycie energii, poprawiając konkurencyjność kolei. Możliwość ewentualnego podniesienia prędkości na części nowych torów do 200 km/h będzie przedmiotem dalszych analiz.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (478)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Świat

Wiecej z regionu:

Czechy (478)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5