NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Czarne chmury nad SKM Szczecin. „Rozwiązanie umowy z wykonawcą to ostateczność”

| Michał Szymajda 18.03.2021 6,7k

Czarne chmury nad SKM Szczecin. „Rozwiązanie umowy z wykonawcą to ostateczność”
Perony w Gryfinie dla projektu SKM Szczecin Trakcja już zbudowałaFot. Trakcja
Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że kontrakt związany z realizacją Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej ma spore opóźnienia. Pociągi w ramach SKM na pewno nie pojadą w 2022 roku.
O problemach związanych z terminową budową przystanków i modernizacją infrastruktury, po której, na czterech liniach, pojechać mają pociągi Polregio, pisaliśmy jesienią 2020. Pomimo, że wykonawca – spółka Trakcja poczyniła pewne postępy w budowie, to opóźnienie w realizacji kontraktu się zwiększa. Obecnie marne są szanse na to, że ze Szczecina do Polic, Stargardu, Goleniowa i Gryfina pociągi SKM pojadą w 2022 roku, choć planowano ich uruchomienie od połowy grudnia 2021, lub na początku 2022 roku.

Ministerstwo, pomimo próśb posła Arkadiusza Marchewki, nie wskazuje w ogóle na konkretny termin zakończenia prac. Pisze jedynie, że prace objęte umową muszą zostać zakończone do końca 2023 r., bo wtedy trzeba będzie rozliczyć dofinansowany przez Unię Europejską projekt. W najgorszym wypadku opóźnienia sięgną więc dwóch lat. Marchewka prosi też o informacje, jakich metod PKP PLK, jako zarządca linii gdzie toczą się prace, używa wobec Trakcji, aby zmobilizować ją do oddawania kolejnych etapów inwestycji.

– Wskazywane są zakresy robót do realizacji w określonym terminie pod rygorem odstąpienia od umowy z winy wykonawcy. Podejmowane są m.in. kolejne próby mobilizacji wykonawcy, wskazywane są konsekwencje wynikające z nierealizowania umów (powiadomienia o roszczeniach, informacje o uprawnieniu do naliczenia kar umownych). Zawarte umowy są traktowane przez zamawiającego jako umowy rezultatu, co oznacza, że wykonawca zobowiązany jest do wykonania przedmiotu zamówienia pomimo upływu terminu ich realizacji – poinformował Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. Poseł Marchewka prosi o więcej szczegółów dotyczących korespondencji PLK z Trakcją. Resort ujawnia sporo jej szczegółów, co rzuca światło na kondycję wykonawcy prac.

Jak PLK motywuje Trakcję?

– W wezwaniu PKP PLK (z 26 sierpnia 2020 – dop. red.) do wykonawcy zostały wskazane czynności, dotyczące zadania A oraz B, (...) w zakresie m.in. przedłożenia kompletnego, zgodnego z postanowieniami kontraktu aktualnego harmonogramu rzeczowo-finansowego, pełnej mobilizacji sprzętu i personelu, zaspokojenia wszystkich wymagalnych roszczeń podwykonawców, rozpoczęcia prac w miejscach, na których zostały udzielone zamknięcia torowe – zdradza kulisy rozmów Andrzej Bittel.

– Zarówno dla zadania A pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Police”, jak również zadania B pn. „Modernizacja wybranej infrastruktury pasażerskiej na liniach kolejowych nr 273, 351 oraz 401”, ostatni termin wskazany w wezwaniu do należytego wykonania umów to dzień 25 września 2020 r. Po upływie ww. terminu PKP PLK dokonała oceny realizacji czynności określonych w wezwaniu. Wykonawca zrealizował część poleceń w terminach wykraczających poza wyznaczone daty. Na podstawie dokonanej przez PLK oceny w stosunku do wykonawcy zostały wystosowane wezwania do wzmocnienia przez niego potencjału personelu i sprzętu na realizowanych zadaniach. Wezwania tej treści zostały wystosowane do wykonawcy w trybie kontraktowym – wyjaśnia resort. Ministerstwo zdradza, że od jakiegoś czasu PKP PLK dokonuje bezpośrednich płatności na rzecz podwykonawców, dzięki czemu kontynuują oni realizację swoich umów.

Czy rozwiązanie umowy z Trakcją wchodzi w grę?

W interpelacji poseł Marchewka pyta, czy koncepcja odstąpienia od umów o roboty budowlane z obecnym generalnym wykonawcą, brana jest przez PKP PLK pod uwagę. Przypomnijmy, że takie rozwiązania miały miejsce w wypadku Astaldi, które przestało realizować prace budowlane między Poznaniem i Wrocławiem i na linii Warszawa – Lublin w 2018 roku.

– Z informacji pozyskanych od PLK. wynika, że spółka rozważa wszelkie formy dokończenia projektu zgodne z przepisami prawa, które umożliwią jego zrealizowanie do końca perspektywy finansowej. Zarówno w ocenie PLK, jak i Ministerstwa Infrastruktury, odstąpienie od umów z przedsiębiorstwem Trakcja jest rozwiązaniem ostatecznym i miałoby olbrzymi wpływ na sektor budowlany i bankowy w Polsce. Spółka poddaje szczegółowej analizie np. możliwość dalszej realizacji umów w formie wykonawstwa zastępczego bądź ogłoszenia nowych postępowań przetargowych – napisał Andrzej Bittel, który dodaje, że ryzyka związane z realizacją projektu SKM są też po stronie miasta Szczecin.

– Z informacji pozyskanych przez PKP PLK od Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego – beneficjenta projektu pn. „Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351” wynika, że wobec Miasta Szczecin toczy się postępowanie wyjaśniające prowadzone przez Prokuraturę Okręgową w Szczecinie. Na skutek tego postępowania Centrum Unijnych Projektów Transportowych wstrzymało spółce refundację poniesionych wydatków uznanych za kwalifikowane do czasu zakończenia przez Prokuraturę prowadzonego postępowania – czytamy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5