Chiński producent taboru – CRRC – rozpoczyna produkcję zeroemisyjnej dużej lokomotywy manewrowej do prac przetokowych w Porcie Rotterdam.
Porozumienie w sprawie budowy lokomotywy dużej mocy z napędem bateryjnym, którą można by ładować z sieci trakcyjnej, osiągnięto pomiędzy CRRC a Rail Innovators Group już w 2018 roku. Do tej pory uzgadniano szczegóły techniczne, prace przygotowawcze utrudniła też trwająca od końca 2019 roku pandemia. Obecnie lokomotywa weszła już do produkcji.
Lokomotywa ma być przygotowana do pracy pod różnymi systemami napięcia i wyposażona w baterie dużej pojemności oraz bardzo nowoczesny, inteligentne urządzenia zwracające maksymalną możliwą ilość energii z hamowania do urządzeń ją gromadzących. RIG zapłacił za pierwszą lokomotywę, której operatorem będzie Rail Force One w porcie Rotterdam w roku 2024. Celem jest wyeliminowanie trakcji spalinowej z wszystkich operacji przetokowych i liniowych na krótkie dystanse.
– CRRC jest największym producentem lokomotyw na świecie i może pochwalić się udokumentowanymi osiągnięciami w zakresie technologii bateryjnej i hybrydowej. Mamy ogromne zaufanie do ich wiedzy i kompetencji. Wykorzystując bezemisyjną technologię CRRC i zasilając ją zieloną energią, chcemy stać się liderem w przyjaznej dla środowiska eksploatacji kolei bezemisyjnej – powiedział Julian Remie, prezes Rail Innovators Group.
Nadszedł czas, aby rozpocząć projekt współnie z RIG i dostarczyć innowacyjne i bezemisyjne lokomotywy hybrydowe dla portu w Rotterdamie. Nasze lokomotywy są projektowane zgodnie z celem osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla i oferują przewoźnikom kolejowym i węzłom transportowym zieloną i energooszczędną alternatywę dla tradycyjnych lokomotyw spalinowych. Dostarczając lokomotywy, przyczynimy do realizacji wspólnego celu RIG i Portu w Rotterdamie, jakim jest osiągnięcie zeroemisyjności – powiedział Chen Qianga, dyrektor zarządzający CRRC Europe.
Obsługa portu w Rotterdamie ma być neutralna dla klimaty w 2050 roku. Warto przypomnieć, że już od kilku lat holenderska kolej używa wyłącznie prądu
wytworzonego z odnawialnych źródeł energii.