Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

CPK: Uzupełnimy brakujące ogniwa europejskiej kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
20-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
19-09-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
CPK: Uzupełnimy brakujące ogniwa europejskiej kolei
fot. AstomZdjęcie ilustracyjne
Komponent kolejowy Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie ważny nie tylko z punktu widzenia Polski, ale i państw sąsiednich. Planowane linie dużych prędkości uzupełnią wiele luk w połączeniach Wschód – Zachód i Północ – Południe. Pierwsze prace budowlane i przygotowawcze rozpoczną się późną jesienią bieżącego roku – to wnioski z debaty podczas trwającej 15. edycji targów TRAKO.

Wstępem do debaty była prezentacja przedstawiona przez Konrada Popławskiego z Ośrodka Studiów Wschodnich. – Możemy skorzystać z renty zapóźnienia i wybudować linie KDP, unikając błędów państw zachodnich. Europejski Trybunał Obrachunkowy zwraca uwagę na nieefektywność niektórych inwestycji w KDP, wynikającą ze złych założeń projektowych: niedopasowania do rzeczywistych potrzeb, złego planowania czasu podróży, przeszacowywania liczby pasażerów czy wysokich kosztów projektowych, zwłaszcza dla linii o prędkości ponad 300 km/h. Wielu z nich możemy uniknąć dzięki współpracy w regionie. Naszym atutem może też być właściwe planowanie węzłów przesiadkowych – lokowanie dworców blisko lotnisk – wyliczał prelegent.

Powołując się na analizy Międzynarodowego Funduszu Walutowego, poinformował, że odpowiednio zainwestowane w infrastrukturę środki mogą zwrócić się w PKB nawet trzykrotnie. Oszczędności dla pasażerów, po pomnożeniu przez potoki, mogą sięgnąć nawet 100 tysięcy godzin rocznie. – Prognozy dla polskiego programu KDP to całkowite zyski 119 mld euro przy 62 mld euro inwestycji. Nie uwzględniono tu dodatkowych korzyści zewnętrznych dzięki efektowi synergii – zastrzegł.

Rail Baltica: Połączenie z UE to kwestia bezpieczeństwa

Kristine Malnaca reprezentowała podczas debaty ponadnarodową spółkę koordynującą budowę Rail Baltica w krajach bałtyckich. – Doświadczenia ukraińskie pokazują, że dobrze działająca kolej może być sprawą życia i śmierci. Sieć kolejowa pozwala reagować szybko i w sposób bezpieczny. Przekłada się to na myślenie o kolei w naszych państwach – stwierdziła. Rail Baltica to połączenie ważne również w kontekście Ukrainy. – Po rozpoczęciu wojny w Ukrainie dały znać o sobie ograniczenia przepustowości, zwłaszcza na granicy Polski. Musimy stworzyć taką sieć, która okaże się odporna i drożna we wszystkich okolicznościach Taka właśnie ma być Rail Baltica. Linia od początku była projektowana z myślą o wykorzystaniu do celów wojskowych – stwierdziła Malnaca.

Nowa infrastruktura na całej 900-kilometrowej długości w Litwie, Łotwie i Estonii – a także na odcinku polskim i planowanym docelowo fińskim – ma spełniać te same wymagania i specyfikacje techniczne. – Podsystemy sterowania i kontroli będą uruchamiane jako jeden element organizacyjny. Trwa przetarg na SRK i elektryfikację, obejmujący całą linię. Zapewne to największy pojedynczy projekt elektryfikacyjny w UE – stwierdziła przedstawicielka RB. Główną funkcjonalnością korytarza ma być „bezszwowe” połączenie transgraniczne. Optymalne byłoby wspólne układanie przez zainteresowane państwa rozkładu jazdy dla ruchu pasażerskiego i towarowego, choć – jak przyznała Malnaca – zwiększy to poziom złożoności projektu i utrudni układanie rozkładu.

– Rail Baltica to projekt w megaskali, realizowany przez 3 państwa. Nie znaleźliśmy przykładów podobnego przedsięwzięcia na świecie. Mamy nadzieję, że stanie się dobrym przykładem dla innych. Bardzo dobrze układa się współpraca z Polską, w tym z PKP PLK i z CPK – zapewniła.

CPK: Doganiamy Zachód, czerpiąc z jego doświadczeń

– Polska to zwornik całego systemu transportowego Europy Środkowo-Wschodniej – przypomniał członek zarządu CPK Radosław Kanthak. Przed kilkoma laty spółka nawiązała współpracę z Rail Baltica oraz z zarządcami infrastruktury w innych sąsiednich krajach członkowskich Unii Europejskiej. – Trzeba dbać nie tylko o linie horyzontalne, ale i wertykalne. Komponent kolejowy CPK jest w stanie docelowo usprawnić także połączenia z Ukrainą: częścią komponentu kolejowego będzie połączenie Trawniki – Zamość. Trwają wstępne analizy na temat przedłużenia do Lwowa. Podpisaliśmy list intencyjny o współpracy w tej sprawie. Prawdopodobieństwo przyszłego rozszerzenia KDP jest więc duże – przekonywał.

Według Kanthaka Polska ma okazję, by dogonić Europę Zachodnią w zakresie infrastruktury, którą jednak wybudowano tam w zupełnie innych warunkach. Mimo to spółka postanowiła skorzystać z doświadczenia wypracowanego już we Włoszech, Niemczech, Francji oraz Hiszpanii. – Tworzenie naszego katalogu parametrów trwało ponad 2,5 roku. Prędkość pociągów w początkowym etapie zaplanowaliśmy na 250 km/h, ale z geometrią dostosowaną do osiągnięcia w przyszłości 350 km/h. Kolejnym etapem było wypracowanie wspólnego mianownika z rynkiem. Pod wpływem zgłoszonych opinii zmodyfikowaliśmy pewne zapisy. Raport z konsultacji z partnerami hiszpańskimi oraz francuskimi powinien być gotowy za dwa miesiące – zadeklarował Kanthak.

Jesienią pierwsze prace na linii 85

Spółka jest na etapie studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych dla prawie 2000 km nowych linii. Jak poinformował Kanthak, etap ten jest zakończony w ok. 75%. Kolejnym etapem będzie projektowanie, które dla linii takich, jak Warszawa – CPK – Łódź, Katowice – Ostrawa czy Łętownia – Rzeszów już się rozpoczęło. – Etap budowy rozpocznie się późną jesienią. Zaczną wtedy powstawać pierwsze elementy tunelu KDP w Łodzi. W podobnym czasie planujemy badania archeologiczne, badania geologiczne i wycinkę drzew na odcinku Warszawa – CPK – Łódź – zapowiedział.

Planowane przez CPK nowe w polskich warunkach rozwiązania to np. pasażerski model transportowy, horyzontalny rozkład jazdy czy nowy system elektryfikacji (2x25 kV prądu przemiennego). – Będziemy podpisywać z wykonawcami umowy ramowe, które stosujemy już w badaniach środowiskowych, skracając czas o 4-6 miesięcy. Podział prac ma być horyzontalny, nie wertykalny – stwierdził Kanthak. To ostatnie rozwiązanie spotyka się jednak z krytyką części doświadczonych wykonawców. – Popełniliśmy błędy, ale eliminowaliśmy je na kolejnych etapach – przyznał członek zarządu. Jak uznał, biorąc pod uwagę skalę projektu, tempo prac jest „imponujące”.

Czechy: Korzyści z KDP trzeba tłumaczyć

Inną perspektywę przyjmuje czeski zarządca infrastruktury – Správa železnic. – Czechy mają jedną z najgęstszych sieci kolejowych na świecie. Obecna infrastruktura jest jednak tak obciążona, że w wielu przypadkach pociągi towarowe mogą jeździć tylko nocą. Możemy albo dobudowywać tory do istniejących linii, albo budować nowe linie KDP – stwierdził dyrektor generalny Jiří Svoboda. Duże znaczenie przewozów międzynarodowych (między innymi z Wiednia do Berlina) przechyliło jednak szalę na korzyść drugiej opcji.

Budowa KDP pozwoli odciążyć linie konwencjonalne, uwalniając przepustowość dla ruchu towarowego. Jak podkreślił Svoboda, ma to znaczenie również w kontekście mobilności wojskowej.

Proces inwestycyjny nie przebiega jednak bezproblemowo. – Jeździmy po całym kraju i wyjaśniamy w poszczególnych gminach konsekwencje przeprowadzenia przez nie linii KDP – i to, jak poprawi ona życie mieszkańców. Staramy się dostosować kolej do lokalnych warunków – ale musimy to robić krok po kroku. W demokracji taka mrówcza praca to konieczność – wyjaśnił przedstawiciel Správy železnic. – Przepisy unijne i krajowe można zmieniać, ułatwiając np. budowę linii kolejowych. Uproszczenie biurokracji zależy od nas – dodał.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy CPK utworzy spółkę taborową? Na razie trwa przetarg

Biznes

Czy CPK utworzy spółkę taborową? Na razie trwa przetarg

Roman Czubiński 28 lutego 2024

CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu

Infrastruktura

CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu

Roman Czubiński 17 stycznia 2024

Zobacz również:

Pociąg dużych prędkości... na wodór!

Innowacje

Pociąg dużych prędkości... na wodór!

Mikołaj Kobryński 28 stycznia 2024

CPK zamówił instrukcję prowadzenia ruchu na KDP

Infrastruktura

CPK zamówił instrukcję prowadzenia ruchu na KDP

Roman Czubiński 16 stycznia 2024

KDP w Kalifornii: Siemens i Alstom walczą o kontrakt

Biznes

KDP w Kalifornii: Siemens i Alstom walczą o kontrakt

Łukasz Malinowski 18 stycznia 2024

Pozostałe z wątku:

Czy CPK utworzy spółkę taborową? Na razie trwa przetarg

Biznes

Czy CPK utworzy spółkę taborową? Na razie trwa przetarg

Roman Czubiński 28 lutego 2024

CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu

Infrastruktura

CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu

Roman Czubiński 17 stycznia 2024

Zobacz również:

Pociąg dużych prędkości... na wodór!

Innowacje

Pociąg dużych prędkości... na wodór!

Mikołaj Kobryński 28 stycznia 2024

CPK zamówił instrukcję prowadzenia ruchu na KDP

Infrastruktura

CPK zamówił instrukcję prowadzenia ruchu na KDP

Roman Czubiński 16 stycznia 2024

KDP w Kalifornii: Siemens i Alstom walczą o kontrakt

Biznes

KDP w Kalifornii: Siemens i Alstom walczą o kontrakt

Łukasz Malinowski 18 stycznia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5