Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

CPK kupi pociągi na 300 km/h

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
26-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
26-11-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
CPK kupi pociągi na 300 km/h
wiz. CPK
Spółka CPK kontynuuje prace przy poolu taborowym i zapowiada przetargi na zakup pociągów. Ruszą one w przyszłym roku i obejmą jednostki na 300 km/h oraz tabor dla ekspresów regionalnych i lotniskowych. Wygląda więc na to, że doczekamy się dwóch przetargów na tabor KDP - ze strony PKP Intercity jak i CPK.

Mimo tego, że w ostatnich miesiącach pojawiały się głosy o tym, że pool taborowy CPK nie powinien kupować jednostek dużych prędkości - rozpędzających się do co najmniej 300 km/h lub też, że tworzenie poolu nie ma sensu pod takie prognozy ruchu dalekobieżnego oraz międzyregionalnego, to spółka CPK konsekwentnie zmierza do jego powstania.

– Postępując zgodnie z założeniami dokumentów rządowych, w szczególności Programem Inwestycyjnym Centralnego Portu Komunikacyjnego. Etap II. 2024–2032, przyjętego 31 grudnia 2024 r., CPK realizuje działania ukierunkowane na powołanie spółki taborowej typu ROSCO (ang. Rolling Stock Operating Company) oraz zapewnienie taboru do obsługi nowo budowanych linii kolejowych KDP – informują nas przedstawiciele Biura Prasowego i Komunikacji Korporacyjnej spółki CPK.

Przedstawiciele spółki przypominają, że opracowano już biznesplan oraz model finansowy poolu, którego zadaniem będzie zakup pociągów trzech kategorii. Jak już informowaliśmy, pool zakupi tabor dalekobieżny dużych prędkości, rozpędzający się do ponad 300 km/h, pociągi do połączeń Aero Express - prędkość co najmniej 200 km/h, które będą dedykowane do obsługi połączenia Warszawy i Łodzi z CPK, z dostosowanym układem funkcjonalnym wnętrza do potrzeb pasażerów lotniska, a także pociągi dwusystemowe na co najmniej 200 km/h do obsługi połączeń regionalnych - Regio Expressów, po Linii Y, które będą także zatrzymywały się w mniejszych ośrodkach leżących przy liniach konwencjonalnych.

Co najmniej 80 jednostek, z czego połowa na 300 km/h. Przetargi już w 2026 roku

Jak informuje nas CPK, spółka zamierza kupić łącznie minimum 80 jednostek, z czego połowę ma stanowić tabor KDP jeżdżący ponad 300 km/h. Poza tym CPK kupi też 16 jednostek do obsługi ekspresów lotniskowych oraz 24 pociągi do obsługi kategorii Regio Express.

– Ewentualne korekty liczby kupowanych pociągów mogą dotyczyć w szczególności tej ostatniej kategorii, ponieważ decyzja o uruchomieniu połączeń regionalnych należy do marszałków województw. Wskazane liczby pojazdów nie zawierają części opcjonalnych i mogą zostać rozszerzone – napisało nam Biuro Prasowe CPK.

Ponadto dowiedzieliśmy się także, że biznesplan poolu nie zakłada wariantu, w którym spółka taborowa CPK miałaby kupować tylko jednostki do Aero Expressów oraz Regio Expressów, bez taboru KDP na 300 km/h.

Kiedy więc spółka zamierza ogłosić przetarg na nowy tabor oraz w jaki sposób to zrobi?

– Zgodnie z aktualnym harmonogramem, ogłoszenie dwóch odrębnych przetargów na zakup taboru KDP oraz Aero Express / Regio Express zaplanowane jest na 2026 r. – przekazali przedstawiciele CPK.

Plany CPK i PKP Intercity - przetargi na co najmniej 60 jednostek na 300 km/h

Jednocześnie kilka tygodni temu swoje plany wobec zakupu taboru rozpędzającego się do co najmniej 320 km/h zaprezentowało także PKP Intercity. Przewoźnik chce obsługiwać Linię Y i jeździć po tej linii do Wrocławia oraz Poznania, Szczecina a także Berlina. W związku z tym planuje zakup minimum 20 jednostek, z opcją dokupienia 35 kolejnych.

CPK pytane przez nas o ewentualną współpracę z PKP Intercity przy zakupie taboru KDP odpisało, że aktualnie nie jest zakładany wspólny przetarg na tabor dla poolu. Spółka, jak już wspomniano wcześniej, sama przeprowadzi dwa odrębne przetargi na pociągi. CPK dodało, że plany PKP Intercity i Centralnego Portu nie stoją w sprzeczności, a się uzupełniają.

– Plany spółki taborowej CPK nie stoją w sprzeczności z planami zakupowymi PKP Intercity, a są wobec nich komplementarne. PKP Intercity ogłosiła zamiar zakupu 20 pociągów KDP. Analizy wykonane przez CPK we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, PKP PLK, CUPT oraz UTK w ramach Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ), wskazują na zapotrzebowanie na pojazdy KDP w Polsce w liczbie 98 szt. w 2035 r. Z tych analiz wynika, że nawet łączne plany zakupowe PKP Intercity i spółki taborowej CPK nie wyczerpują prognozowanego zapotrzebowania na tabor dla linii KDP w 2035 r. – informuje Biuro Prasowe CPK.

Tak duża liczba pojazdów KDP potrzebna w Polsce za 10 lat może nieco dziwić, jednak jak tłumaczy nam Biuro Prasowe, do tej liczby wlicza się np. 20 obecnie jeżdżących już jednostek Pendolino – Wskazane zapotrzebowanie odnosi się do całej sieci po oddaniu linii "Y". Czyli dotyczy wszystkich pojazdów KDP, a więc również dostępnych już pociągów Pendolino – informuje Centralny Port Komunikacyjny. Spółka przypomniała też, że na taką liczbę pojazdów KDP mają również wpływ obecnie zakładane połączenia, które skorzystają z Linii Y.

– Relacje pociągów nie będą ograniczały się do trasy Warszawa-Wrocław i Warszawa-Poznań, co wpłynie również na zapotrzebowanie. Zgodnie z HRJ przewidywane są trasy po linii KDP, dalej do m.in. Szczecina, Jeleniej Góry, Lublina, Białegostoku, a także do Wilna, Rygi, Berlina i Ostrawy – tłumaczy spółka.

Na Linię Y potrzeba 20-25 jednostek

Warto jednak zaznaczyć, że do obsługi podstawowej relacji Warszawa – Łódź – Poznań / Wrocław po Linii Y potrzeba 20-25 jednostek (stąd też liczba kupowanych przez PKP Intercity jednostek KDP w ramach zamówienia podstawowego) o czym przypomina Piotr Rachwalski, z zarządu spółki CPK.

– Do obsługi Linii Y potrzebnych będzie około 25 jednostek (licząc wraz z rezerwą) - do jeżdżenia tylko z Warszawy do Poznania / Wrocławia, natomiast z wydłużeniem, czyli jeżdżeniem do Szczecina / Berlina / Jeleniej Góry oraz Białegostoku, Olsztyna czy Lublina niezbędnych będzie około 40 jednostek. To wszystko na 2035 rok. Ta są nasze aktualne szacunki na godzinny takt oraz takt co pół godziny w szczycie przewozowym, jednak wszystko zależy od dojrzałości rynku. Jeśli będzie realna konkurencja i na Linii Y pojawi się więcej niż jeden przewoźnik, to zapotrzebowanie na tabor powinno być większe – mówi nam Piotr Rachwalski.

Wygląda więc na to, że w ciągu najbliższych kilku miesięcy na polskim rynku zobaczymy postępowania na co najmniej 60 szybkich pociągów, rozpędzających się do prędkości większej niż 300 km/h.

1,7 mld złotych tylko dla CPK

Ostatnią ważną kwestią są finanse. W nowym programie wieloletnim CPK ma zagwarantowane na zakup pociągów 1,7 mld złotych - a więc około 20% wartości całego poolu, które będą pochodzić z emisji obligacji. Pozostała część ma pochodzić z rynku dłużnego. Czy środki te mogą zostać wydane tylko przez CPK, czy też, hipotetycznie, mogłyby np. trafić do PKP Intercity i wspomóc zakup jednostek KDP?

– Środki na zakup taboru zostały zagwarantowane w Programie Inwestycyjnym CPK na lata 2024-2032. Program Inwestycyjny CPK jest programem wieloletnim w rozumieniu Ustawy o finansach publicznych. Jedynym wykonawcą wskazanym do realizacji Programu Wieloletniego CPK na lata 2024-2032 jest spółka Centralny Port Komunikacyjny. Środki na zakup taboru mogą zostać wykorzystane tylko przez CPK na potrzeby ROSCO CPK – klaruje tę sprawę spółka CPK.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK odpowiada Stadlerowi w kwestii prędkości na Linii Y

Infrastruktura

CPK odpowiada Stadlerowi w kwestii prędkości na Linii Y

Redakcja 24 listopada 2025

PLK i CPK planują szereg inwestycji kolejowych we Wrocławiu (Mapy)

Infrastruktura

CPK wybrał wykonawcę bocznicy kolejowej do lotniska

Infrastruktura

CPK wybrał wykonawcę bocznicy kolejowej do lotniska

Redakcja/inf. pras. 31 października 2025

Zobacz również:

Malepszak: “Pool taborowy CPK niepotrzebny pod taki ruch”

Tabor i technika

Malepszak: “Pool taborowy CPK niepotrzebny pod taki ruch”

Jakub Rösler 15 lipca 2025

CPK pracuje nad poolem taborowym. Miliardy na nowe pociągi

Biznes

CPK pracuje nad poolem taborowym. Miliardy na nowe pociągi

Łukasz Malinowski, Jakub Rösler 08 stycznia 2025

Pozostałe z wątku:

CPK odpowiada Stadlerowi w kwestii prędkości na Linii Y

Infrastruktura

CPK odpowiada Stadlerowi w kwestii prędkości na Linii Y

Redakcja 24 listopada 2025

PLK i CPK planują szereg inwestycji kolejowych we Wrocławiu (Mapy)

Infrastruktura

CPK wybrał wykonawcę bocznicy kolejowej do lotniska

Infrastruktura

CPK wybrał wykonawcę bocznicy kolejowej do lotniska

Redakcja/inf. pras. 31 października 2025

Zobacz również:

Malepszak: “Pool taborowy CPK niepotrzebny pod taki ruch”

Tabor i technika

Malepszak: “Pool taborowy CPK niepotrzebny pod taki ruch”

Jakub Rösler 15 lipca 2025

CPK pracuje nad poolem taborowym. Miliardy na nowe pociągi

Biznes

CPK pracuje nad poolem taborowym. Miliardy na nowe pociągi

Łukasz Malinowski, Jakub Rösler 08 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij