NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Coraz więcej kobiet chce prowadzić pociągi

| ms, Rynek-Kolejowy.pl/UTK 17.10.2016 318

Coraz więcej kobiet chce prowadzić pociągi
Uprawnienia do prowadzenia pojazdów kolejowych ma w Polsce 16180 osóbFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Ile osób w Polsce ma uprawnienia do prowadzenia pojazdów kolejowych? Ile jest wśród nich kobiet? Urząd Transportu Kolejowego opublikował raport na ten temat.
Jak informuje UTK, uprawnienia do prowadzenia pojazdów kolejowych ma 16 180 osób – (stan na koniec pierwszego kwartału 2016 r). Są to osoby pracujące jako maszynista pojazdów trakcyjnych, maszynista zakładowy, kierowca lokomotywy spalinowej, kierowca drezyny i wózka motorowego, maszynista wieloczynnościowych i ciężkich maszyn do kolejowych robót budowlanych i kolejowej sieci trakcyjnej, maszynista z licencją i świadectwem maszynisty prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe.

Kobiety za nastawnikiem

Na stanowisku maszynisty pracuje sześć kobiet. – Cztery panie są zatrudnione w spółce „Przewozy Regionalne”, jedna w spółce „Koleje Wielkopolskie” i jedna w spółce PKP Cargo Service. Te dane wynikają z Rejestru maszynistów prowadzonego przez UTK – informuje urząd.

Do lutego 2016 r. kobietom wydano 12 licencji maszynisty. Licencja maszynisty nie uprawnia do prowadzenia pojazdu kolejowego. Dokumentem uprawniającym maszynistę do prowadzenia pociągu lub pojazdu kolejowego są licencja maszynisty oraz świadectwo maszynisty. Pewna liczba kobiet przechodzi obecnie szkolenie w celu uzyskania świadectwa maszynisty.

Ile lat ma polski maszynista?

Dominującą grupę stanowią maszyniści w wieku 40-50 lat. Jednakże ponad 55% maszynistów ma ponad 50 lat. Najstarszy maszynista ma 78 lat i pracuje na stanowisku maszynisty zakładowego.

Najmłodszy maszynista posiadający licencję i świadectwo maszynisty ma 22 lata. Najmłodsza osoba zatrudniona na stanowisku prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe: prowadzący pojazdy kolejowe wyłącznie w obrębie bocznicy kolejowej ma 21 lat. Najmłodsza kobieta maszynista, posiadająca licencję maszynisty i świadectwo maszynisty ma 25 lat i pracuje w spółce Przewozy Regionalne.

– W 2013 r. maszyniści w wieku 20-30 stanowili niecały 1%, a w 2016 r. stanowią już prawie 6%. Ogólna liczba maszynistów będzie jednak maleć, gdyż w najbliższych latach na emeryturę odejdzie ich ok. 35 % –
informuje UTK. Spora cześć z nich odejdzie w związku z prowadzoną w Przewozach Regionalnych restrukturyzacją i Programem Dobrowolnych Odejść, o którym piszemy tutaj. Część maszynistów, po osiągnięciu wieku emerytalnego pozostanie w zawodzie, przechodząc na stanowisko prowadzącego pociągi lub pojazdy kolejowe, ze względu na mniejsze wymagania zdrowotne.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5373)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (5373)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5