Praca maszynisty to szczególnie odpowiedzialne zajęcie. Zmieniające się warunki na trasie czy zaskakujące sytuacje na torach wymagają stałej uwagi i umiejętności zachowania spokoju równocześnie z szybką reakcją na zaistniałe zdarzenie. O realiach pracy na kolejowym szlaku warto przypomnieć przy okazji Europejskiego Dnia Maszynisty, obchodzonego 16 września.
PKP Intercity uruchamia każdego dnia 514 pociągów. O to, by każdy dotarł bezpiecznie do stacji docelowej, dba przede wszystkim drużyna pociągowa na czele z maszynistą, który prowadzi skład. PKP Intercity ma obecnie w swoich szeregach 1508 maszynistów, w tym 54 maszynistów instruktorów. Najliczniejszą grupę tworzą ludzie w wieku od 27 do 48 lat. Do zawodu przygotowuje się 491 kandydatów, z czego największy odsetek stanowią osoby poniżej 26. roku życia.
Zawód nie tylko dla mężczyzn
Przez lata funkcjonowało przekonanie, że praca maszynisty to typowo męskie zajęcie. W ostatnim czasie odnotowujemy jednak wzrost liczby kobiet, które aplikują na to stanowisko. W czynnej służbie jest obecnie 18 pań. Pierwsza z nich zaczęła pracę w 2017 roku i od tej pory sukcesywnie inspiruje kolejne kandydatki do tej roli. Aktualnie wśród adeptek znajduje się 27 kobiet, z tego połowa już w młodym wieku postanowiła związać swe zawodowe życie z koleją.
Od czego zacząć?
Aby zostać maszynistą PKP Intercity i samodzielnie prowadzić pociągi, konieczne jest uzyskanie licencji oraz świadectwa maszynisty. Licencję zdobywa się po odbyciu dwumiesięcznego szkolenia i zdaniu egzaminu państwowego, przeprowadzanego przez Urząd Transportu Kolejowego.
Po zdaniu egzaminu na licencję maszynisty i pozytywnym przejściu rekrutacji kandydat uczestniczy w szkoleniu trwającym co najmniej 14 miesięcy. W tym czasie zalicza staż stanowiskowy przy naprawie i utrzymaniu taboru oraz przy czynnościach rewidenta taboru i maszynisty (min. 280 godzin), kurs teoretyczny (min. 152 godziny) oraz odbywa praktykę prowadzenia pojazdów kolejowych pod nadzorem (min. 960 godzin).
To szkolenie jest zakończone egzaminem państwowym, przeprowadzanym przez Urząd Transportu Kolejowego w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów. Po pozytywnym zdaniu wszystkich części egzaminu na świadectwo maszynisty, kandydat otrzymuje uprawnienia do samodzielnego prowadzenia pociągów.
Doskonalenie na symulatorach
Kandydaci do zawodu dodatkowo, już w trakcie szkolenia, po zrealizowaniu co najmniej połowy jazd pod nadzorem (tj. minimum 480 godzin), doskonalą swoje umiejętności na symulatorze pojazdu kolejowego. Dzięki temu sprawdzają i utrwalają zdobyte umiejętności w sytuacjach nadzwyczajnych i niestandardowych, do których może dojść na szlaku.
PKP Intercity dysponuje trzema nowoczesnymi symulatorami pojazdów kolejowych – dwa działają w Warszawie, a jeden w Gdyni. Te urządzenia na co dzień służą doskonaleniu umiejętności przyszłych i obecnych maszynistów. Kolejne cztery nowoczesne symulatory trafią w przyszłym roku
do Katowic, Krakowa, Wrocławia i Poznania.
Benefity w PKP Intercity
Odpowiedzialna praca maszynistów zasługuje na szereg dodatkowych świadczeń i benefitów. Oprócz wynagrodzenia zasadniczego otrzymują premie regulaminową, premie kwartalną, ekwiwalent za deputat węglowy czy dodatki: za staż pracy, kilometrowy, za jednoosobową obsługę trakcyjną, za pracę w warunkach uciążliwych.
Maszyniści korzystają również z dodatkowych urlopów – 8 dni rocznie oraz 12 dni zdrowotnych co trzy lata, w ramach których pracodawca finansuje turnusy profilaktyczne. Po wypadkach i zdarzeniach kolejowych zapewniona jest pomoc psychologiczna i dodatkowe dni wolne. Ponadto PKP Intercity dofinansowuje wypoczynek, karty sportowe, opiekę medyczną, ubezpieczenia na życie, oferuje też zniżki na przejazdy czy dofinansowanie edukacji.
Następna stacja: Kariera w PKP Intercity
Kursem przygotowawczym przed przystąpieniem do szkolenia na Licencję Maszynisty warto zainteresować się już teraz, gdyż między 19 a 21 września oraz między 26 a 28 września Branżowe Centrum Umiejętności nr 2 w Siedlcach we współpracy z PKP Intercity organizuje bezpłatne szkolenia dla osób od 25 do 64 roku życia.
PKP Intercity organizuje również komercyjne szkolenie na licencję maszynisty w trybie weekendowym. Pierwsze szkolenie ruszy na początku października. Kurs będzie przeprowadzony w wymiarze łącznym 310 godzin (w tym 244 godziny wykładów i 56 godzin ćwiczeń oraz 2 godziny szkolenia na symulatorze pojazdu kolejowego i 4 godziny przeznaczone na egzamin wewnętrzny).
Informacji o aktualnych naborach można zasięgnąć na stronie internetowej PKP Intercity w zakładce "Kariera" oraz na profilach przewoźnika w mediach społecznościowych.