Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Coraz mniej motoraków na czeskich lokalnych liniach. Powodem... Pesa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
05-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
05-12-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Coraz mniej motoraków na czeskich lokalnych liniach. Powodem... Pesa
Fot. Adam KilianWagon motorowy serii 810
Dostawy nowoczesnych spalinowych zespołów trakcyjnych RegioFox z Pesy są przyczyną znikania legendarnych autobusów szynowych serii 810 z ruchu planowego. Od 2024 roku będą pojawiać się tylko na kilkunastu trasach.

Wagony motorowe serii 810, bardziej znane w Czechach i w Polsce pod nazwą „motorak”, to ikona linii lokalnych u naszych południowych sąsiadów. Proste, ale niezawodne, mogące zabrać kilkudziesięciu pasażerów, okazały się ratunkiem dla trzeciorzędnych linii kolejowych w Czechach, na Słowacji a także na Węgrzech. Od 1973 do 1984 roku wyprodukowano ich 680 sztuk, a kilkanaście lat temu część z nich doczekała się modernizacji, która sprowadzała się do połączenia dwóch jednostek i stworzenia w nich przestrzeni z niską podłogą. Regionovy, bo tak się nazywają, w większości przypadków zastąpiły najstarsze motoraki, ale nie wszędzie. Wygląda na to, że kresem ich eksploatacji będzie dopiero wejście na linie większych spalinowych RegioFoxów, które polska Pesa konsekwentnie dostarcza do państwowych Kolei Czeskich.

– Region pardubicki to kolejny region, w którym tej zimy definitywnie zakończy się eksploatacja motoraków serii 810. Stanie się to dzięki zakupowi nowych jednostek RegioFox z Pesy, które stopniowo będą wjeżdżać na linię z Pardubic do stacji Havlíčkov Brod. Nowe jednostki zastąpią jednostki Regionova, a Regionovy zastąpią najstarsze motoraki – napisał czeski portal zdopravy.cz. Te informacje potwierdza przewoźnik České dráhy.

Zdopravy.cz dodaje, że jednostki 810 już od roku nie pojawiają się na trasach w sąsiednim Hradcu Králové i okolicach. Tam też motoraki zostały zastąpione Regionovami, lub używanymi wagonami motorowymi Stadler RS1. Jak podają Koleje Czeskie, w pierwszej połowie roku spółka České dráhy posiadała jeszcze na stanie 183 motoraki, ale zapotrzebowanie operacyjne, łącznie z rezerwami, wynosiło 104 pojazdy. Rzecznik operatora przyznaje, że w roku 2024 w ruchu będzie pojawiać się już tylko około 60 pojazdów. Co więcej – Čd wystawia je na sprzedaż i możliwy jest ich zakup. Kilka sprawnych pojazdów kupiły już czeskie muzea.

Motoraki kursują także w Polsce. Codziennie można je zobaczyć na lokalnej, obsługiwanej przez SKPL linii w Pleszewie, a także w barwach GW Train, współpracującej z Kolejami Dolnośląskimi, na linii Sędzisław – Kralovec.

Obecnie Koleje Czeskie zamówiły aż 106 spalinowych zespołów trakcyjnych RegioFox w Pesie. Piszemy o tym tutaj.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czechy: Zderzenie pociągów towarowych między Pardubicami a Ołomuńcem

Infrastruktura

Czeski pociąg specjalny na mecz Polska - Czechy

Pasażer

Czeski pociąg specjalny na mecz Polska - Czechy

Michał Szymajda 14 listopada 2023

Nowe czeskie wagony restauracyjne trafiły do "piekarnika" [zdjęcia]

Tabor i technika

Czesi chcą jeździć 200 km/h. Trwają testy

Tabor i technika

Czesi chcą jeździć 200 km/h. Trwają testy

Michał Szymajda 06 listopada 2023

Zobacz również:

Czechy: Zderzenie pociągów towarowych między Pardubicami a Ołomuńcem

Infrastruktura

Czeski pociąg specjalny na mecz Polska - Czechy

Pasażer

Czeski pociąg specjalny na mecz Polska - Czechy

Michał Szymajda 14 listopada 2023

Nowe czeskie wagony restauracyjne trafiły do "piekarnika" [zdjęcia]

Tabor i technika

Czesi chcą jeździć 200 km/h. Trwają testy

Tabor i technika

Czesi chcą jeździć 200 km/h. Trwają testy

Michał Szymajda 06 listopada 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5