NUMER 06/2021
NUMER 06/2021
Temat numeru:
Utrzymanie i naprawa taboru
szukaj
Śledź nas:

Coraz lepsza sytuacja finansowa Pesy

| Jakub Madrjas 21.07.2021 6,5k

Coraz lepsza sytuacja finansowa Pesy
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
Pesa opublikowała sprawozdanie finansowe za 2020 rok. Zgodnie z zapowiedziami, po trudnym 2019 roku producent wyszedł na plus, jeśli chodzi o wynik operacyjny. Dziś Pesa ogłosi nową strategię rozwoju na kolejne lata.
Według opublikowanego sprawozdania finansowego, przychody netto ze sprzedaży Pesy w 2020 roku wyniosły 1,96 mld złotych, co stanowi znaczny wzrost względem 2019 r. (1,3 mld zł). Na uwagę zasługuje poprawa wyniku operacyjnego EBITDA – zgodnie z zapowiedziami. Pesa osiągnęła +5,1 mln zł EBITDA, a w 2019 r. było to minus 507 mln zł.

Ogółem rok 2020 spółka zakończyła ze stratą w wysokości 73,9 mln zł netto. Zadłużenie finansowe firmy wobec jednostek niepowiązanych w 2020 roku z tytułu posiadanych kredytów bankowych i pożyczek wzrosło w stosunku do roku poprzedniego, osiągając na koniec roku poziom 1 220,4 mln PLN (kapitał) oraz 30,1 mln PLN (odsetki).

Jak podkreśla spółka w sprawozdaniu, w marcu 2020 roku w porozumieniu z dotychczasowymi wierzycielami ustanowione zostało długoterminowe finansowanie dłużne – przedmiotem tej umowy jest udzielenie przez podmiot z grupy właściciela pożyczki odnawialnej w maksymalnej wysokości do 750 mln zł. Co istotne, zapisy umowy pożyczki przewidują konwersję długu wraz z jej kosztami na kapitał.

Prezes Krzysztof Zdziarski, zauważył w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym", że Pesie udało się w ubiegłym roku zakończyć kontrakty z lat ubiegłych, co buduje dobrą pozycję spółki na kolejne lata. W tym roku producent ma dalej poprawiać swój wynik, mimo nie najlepszej koniunktury na rynku zamówień. – Znajdujemy się w dołku pomiędzy perspektywami unijnymi; zamawiający wstrzymali się z ogłaszaniem nowych postępowań. Ale my wykorzystujemy ten czas na badania i rozwój – podkreśla. Jeszcze dziś producent zaprezentuje nową strategię i portfolio produktów.

Mimo braku przetargów, Pesa nie narzeka na niedobór zamówień. W ostatnim czasie udało się m. in. pozyskać kilka zamówień eksportowych na tramwaje. Jak mówi członek zarządu Pesy Maciej Maciejewski, przychody ze sprzedaży zarówno w 2021, jak i w 2022 roku przekroczą 1,5 mld złotych. W kolejnych latach można spodziewać się wzrostu, kiedy uruchomione zostaną projekty taborowe z KPO i nowej perspektywy unijnej.

Jeszcze dziś producent zaprezentuje nową strategię i portfolio produktów. Zapraszamy na relację na naszym portalu!
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

Pesa (1644)
(667)

Więcej z regionu:

Polska (45698)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

Pesa (1644)
(667)

Wiecej z regionu:

Polska (45698)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2021
NUMER 06/2021
Ostatnie miesiące przyniosły spore zmiany na rynku napraw taboru kolejowego. PKP Cargo sfinalizowało zakup zakładów w Gniewczynie, PKP Intercity Remtrak przejęło ostatecznie zakład w Opolu, a nieco wcześniej zakończyło rozbudowę swoich głównych zakładów. Ostatnie lata przyniosły także budowę wielu zapleczy utrzymaniowych, przeważnie w ramach realizacji dużych kontraktów taborowych. Pomimo tego ciągle utrzymują się mniejsze podmioty oferujące usługi naprawcze oraz większe zakłady jak Olkol. W tym numerze staraliśmy się porozmawiać z możliwie największą liczbą firm działających na tym rynku, by pokazać, jakie są perspektywy jego rozwoju na najbliższe lata.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5