Pesa opublikowała sprawozdanie finansowe za 2020 rok. Zgodnie z zapowiedziami, po trudnym 2019 roku producent wyszedł na plus, jeśli chodzi o wynik operacyjny. Dziś Pesa ogłosi nową strategię rozwoju na kolejne lata.
Według opublikowanego sprawozdania finansowego, przychody netto ze sprzedaży Pesy w 2020 roku wyniosły 1,96 mld złotych, co stanowi znaczny wzrost względem 2019 r. (1,3 mld zł). Na uwagę zasługuje poprawa wyniku operacyjnego EBITDA –
zgodnie z zapowiedziami. Pesa osiągnęła +5,1 mln zł EBITDA, a w 2019 r. było to minus 507 mln zł.
Ogółem rok 2020 spółka zakończyła ze stratą w wysokości 73,9 mln zł netto. Zadłużenie finansowe firmy wobec jednostek niepowiązanych w 2020 roku z tytułu posiadanych kredytów bankowych i pożyczek wzrosło w stosunku do roku poprzedniego, osiągając na koniec roku poziom 1 220,4 mln PLN (kapitał) oraz 30,1 mln PLN (odsetki).
Jak podkreśla spółka w sprawozdaniu, w marcu 2020 roku w porozumieniu z dotychczasowymi wierzycielami ustanowione zostało długoterminowe finansowanie dłużne – przedmiotem tej umowy jest udzielenie przez podmiot z grupy właściciela pożyczki odnawialnej w maksymalnej wysokości do 750 mln zł. Co istotne, zapisy umowy pożyczki przewidują konwersję długu wraz z jej kosztami na kapitał.
Prezes Krzysztof Zdziarski, zauważył w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym", że Pesie udało się w ubiegłym roku zakończyć kontrakty z lat ubiegłych, co buduje dobrą pozycję spółki na kolejne lata. W tym roku producent ma dalej poprawiać swój wynik, mimo nie najlepszej koniunktury na rynku zamówień. – Znajdujemy się w dołku pomiędzy perspektywami unijnymi; zamawiający wstrzymali się z ogłaszaniem nowych postępowań. Ale my wykorzystujemy ten czas na badania i rozwój – podkreśla. Jeszcze dziś producent zaprezentuje nową strategię i portfolio produktów.
Mimo braku przetargów, Pesa nie narzeka na niedobór zamówień. W ostatnim czasie udało się m. in. pozyskać kilka zamówień eksportowych na tramwaje. Jak mówi członek zarządu Pesy Maciej Maciejewski, przychody ze sprzedaży zarówno w 2021, jak i w 2022 roku przekroczą 1,5 mld złotych. W kolejnych latach można spodziewać się wzrostu, kiedy uruchomione zostaną projekty taborowe z KPO i nowej perspektywy unijnej.
Jeszcze dziś producent zaprezentuje nową strategię i portfolio produktów. Zapraszamy na relację na naszym portalu!