NUMER 04/2021
NUMER 04/2021
Temat numeru:
Maszyniści
szukaj
Śledź nas:

Coradia iLint przed europejskim tournée. Pociąg na wodór poprawił zasięg

| Michał Szymajda 21.04.2021 21

Coradia iLint przed europejskim tournée. Pociąg na wodór poprawił zasięg
fot. Alstom
- Technika wodorowa jest technologią przyszłości. Po szeregu testów, które przeszedł nasz iLint, jesteśmy przekonaniu o wartości tego pojazdu – powiedział Henri Poupart-Lafarge, dyrektor generalny Alstomu. Na internetowym spotkaniu z dziennikarzami spółka przedstawiła plany dotyczące sprzedaży wodorowych pojazdów i omówiła wszelkie jego zalety. W samej konstrukcji zaszły zmiany.
– Pierwotnie planowaliśmy, że iLint będzie w stanie na jednym tankowaniu wodorem przejechać 600 kilometrów. Obecnie ten zespół trakcyjny przejeżdża 1000 kilometrów, także w trudnych warunkach ruchowych, przy dużej liczbie stacji, sporym napełnieniu, albo w trudnym terenie. To zasięg, który stawia technologię wodorową ponad silnikiem spalinowym – dodał Andreas Frixen, dyrektor ds. Rozwiązań Kolei Ekologicznych Alstom. Frixen twierdzi, że dalsze podniesienie zasięgu jest jak najbardziej możliwe. – Tak duży zasięg daje nam znaczne korzyści w stosunku do wykorzystania technologii wyłącznie akumulatorowych – mówi.

Większy zasięg osiągnięto dzięki zastosowaniu ogniw paliwowych o większej wydajności, zastosowaniu lżejszych materiałów montowanych na dachu i w pojeździe, a także poprzez zmiany oprogramowania. Ten ostatni aspekt został dopracowany podczas testów iLinta, które odbywały się w Niemczech, w Holandii i Austrii. Do tego wszystkiego pojazd porusza się znacznie bardziej dynamicznie niż autobus szynowy z silnikiem diesla, co wpływa na skrócenie czasów przejazdu.

Dziennikarze pytali o to ile kosztuje wodorowy pojazd, w porównaniu z dieslowskim odpowiednikiem. iLint wywodzi się bowiem ze spalinowego pierwowzoru: Linta. Alstom przyznaje, że pojazd tani nie jest, jednak jego eksploatacja na liniach lokalnych na pewno będzie tańsza niż elektryfikacja linii. Prezes Alstomu zwrócił też uwagę, że efekt skali osiągnięty dzięki masowej produkcji iLinta, pomoże obniżyć kwotę zakupu. – Stacje tankowania wodorem mogą też być używane przez innych użytkowników pojazdów, np. przez zakłady komunikacji miejskiej. To także obniża koszty tego projektu – mówił. Zwracał jednak bardzo uwagę na aspekt ekologiczny projektu.

Do tej pory Alstom zbudował dwa iLinty z przeznaczeniem do testowania technologii, uzyskania homologacji (pojazd może już zabierać pasażerów w Austrii i w Niemczech) oraz do prezentacji. Podczas spotkania zapowiedziano, że iLint będzie testowany m.in. w Rumunii, a także w innych europejskich krajach. W marcu 2022 roku gotowy i przekazany do eksploatacji będzie pierwszy iLint, który Alstom w zakładzie w Salzgitter wyprodukuje dla Dolnej Saksonii. Trafi tam 14. iLintów. W grudniu 2022 roku do ruchu trafić mają natomiast wodorowe pojazdy zamówione przez RMV, czyli Związek Komunikacyjny Ren – Men. Będzie ich 27. Kolejny kontrakt, ale już na wodorowe Coradie Stream – Alstom zyskał we Włoszech.

Podczas spotkania Alstom poinformował, że w kręgu zainteresowania firmy leży też produkcja lokomotyw o napędzie wodorowym. Zapewne z Bombardierem.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Europa (267)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Europa (267)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2021
NUMER 04/2021
W najnowszym numerze przeczytają państwo raport na temat bardzo ważny dla przyszłości kolei: pracy maszynistów. Oprócz tego polecamy przekrojowe materiały o Kolei Dużych Prędkości na świecie, planach modernizacji warszawskiej linii średnicowej czy problemach z budową Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie. Jak zawsze nie brakuje też ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5