NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Co z polskimi zakładami Alstom i Bombardier po fuzji?

| Jakub Madrjas 22.09.2020 56

Co z polskimi zakładami Alstom i Bombardier po fuzji?
Produkcja taboru w fabryce Alstom Konstal w ChorzowieFot. Alstom
Alstom podpisał umowę w sprawie przejęcia Bombardier Transportation. Co to oznacza dla polskich fabryk obu koncernów? Rozmawialiśmy o tym z dyrektorem zarządzającym Alstomu na Polskę i Ukrainę, Arturem Fryczkowskim. 
Przedstawiciele Alstomu podpisali umowę w sprawie przejęcia Bombardier Transportation. W stosunku do wcześniejszych deklaracji zmianie uległa cena: kanadyjski koncern zdecydował się sprzedać swój dział związany z transportem szynowym o pół miliarda taniej od wcześniejszych najniższych szacunków. – W minionym tygodniu podpisaliśmy umowę zakupu Bombardier Transportation, tak więc nasze plany udało się zrealizować, ale cena zakupu faktycznie uległa zmniejszeniu. Obecna sytuacja finansowa Bombardiera nie ma aż takiego znaczenia – kupujemy firmę z jej potencjałem – mówi "Rynkowi Kolejowemu" Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal, dyrektor zarządzający Alstom na Polskę i Ukrainę.

Proces potrwa kilka miesięcy


Jak zdradza Fryczkowski, fuzja planowana jest do realizacji w pierwszej połowie 2021 r. – Mamy zgodę Komisji Europejskiej, natomiast musimy pamiętać, że to jest przedsięwzięcie w skali globalnej  – podobnych zgód potrzeba kilkadziesiąt, w tym w Stanach Zjednoczonych. Natomiast zgoda Komisji Europejskiej była dla nas kamieniem milowym, który pozwolił nam pójść do przodu – przyznaje prezes Alstom Konstal. Dodaje, że obecna fuzja jest przygotowana inaczej niż wcześniejsze połączenie z Siemensem – dzięki zdobytemu wówczas doświadczeniu wszystko dzieje się dużo sprawniej. 

– Trend łączenia się jest globalny – wszyscy czujemy oddech Chińczyków, którzy po własnej fuzji stali się gigantycznym konsorcjum. Warto pamiętać, że nawet po połączeniu Alstomu i Bombardiera będziemy dwa razy mniejszą firmą niż CRRC, choć jednocześnie dwukrotnie większą niż Siemens. Chiński gigant próbuje zresztą wchodzić na rynek europejski, co widać było po próbie przejęcia Vossloha – przypomina.

Polskie fabryki nie konkurują ze sobą

W Polsce obecność zarówno Alstomu, jak i Bombardiera jest bardzo duża. Zakład produkcyjny Alstom Konstal w Chorzowie zatrudnia około 2000 osób i jest to jedną z największych fabryk Alstomu na świecie. Równie duży jest zakład Bombardiera we Wrocławiu (dawny Pafawag), produkujący m.in. lokomotywy i pudła do najnowszych szybkich składów ICE 4. W Polsce są jeszcze m.in. zakłady produkujące systemy sterowania ruchem (Bombardier ZWUS), warszawski depot Alstomu utrzymujący Pendolino czy fabryka wózków w Piasecznie. 

Szczegółowy plan działań zostanie dopiero opracowany. Ale na razie nie wydaje się, żeby były powody do obaw. – Połączenie da koncernowi w Polsce olbrzymie portfolio. Obydwie firmy na razie działają osobno. Zakłady Bombardiera we Wrocławiu i w Katowicach prowadzą biznesy komplementarne z tymi prowadzonymi przez Alstom w Polsce. Nie konkurujemy ze sobą, ponieważ mimo tak dużej obecności nasza produkcja jest inna. Praktycznie cała produkcja głównych fabryk obu firm idzie na eksport – wskazuje Artur Fryczkowski. I zapowiada dalsze inwestycje, które w samym Konstalu wyniosą aż 50 mln euro.

– Przeszliśmy pewną transformację. Z jednostki którą nazywamy “participating unit”, czyli jednostki współpracującej, wykonującej pewne elementy jak pudła czy wyposażenie pociągów, staliśmy się jednostką wiodącą. Mamy ponad 100 inżynierów i to jest zespół, który jest w stanie zaprojektować i zbudować każdy pojazd – oczywiście nie odbywa się to bez udziału całej grupy Alstom. Jednak nie tylko fabryki grupy Alstom uczestniczą w tym procesie – w ciągu ostatnich sześciu lat wydaliśmy ponad 3 miliardy złotych u polskich dostawców, a w szczycie produkcyjnym mieliśmy w Chorzowie ponad 3 tysiące pracowników. Myślę, że to oraz skala przekazanych przez nas do kasy państwa podatków pokazują, że jesteśmy jak najbardziej polską firmą – podsumowuje szef Konstalu.

Całą rozmowę z Arturem Fryczkowskim będzie można przeczytać w nowym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy"!
Zapraszamy do prenumeraty oraz bezpłatnego pobrania ostatnich numerów!
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5