NUMER 09/2022
NUMER 09/2022
Temat numeru:
Innotrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Co słychać na kolei za wielką wodą?

| Piotr Kumelowski 09.02.2020 4k

Co słychać na kolei za wielką wodą?
Michigan Central StationFot. Brian W. Schaller, FAL, wikimedia
Piotr Kumelowski, korespondent „Rynku Kolejowego” ze Stanów Zjednoczonych, pisze o najciekawszych wydarzeniach kolejowych z początku 2020 roku, które miały miejsce poza kontynentem europejskim.
  • Styczniowy numer amerykańskiego miesięcznika Trains przynosi interesujące informacje n/t sposobów negocjacji umów zbiorowych między zarządami największych towarzystw kolejowych (tzw. Class I) a 12 związkami zawodowymi, reprezentującymi 140 tys. zatrudnionych. Do negocjacji przystępuje się co 5 lat, ostatnie ciągnęły się przez trzy lata, trwają one tak długo, póki wszystkie strony widzą jakiś postęp w rozmowach. W razie impasu obie strony udają się do federalnych mediatorów. Jeśli i to zawiedzie – agenda rządu federalnego oferuje wiążący arbitraż. Jeśli żadna ze stron nie chce przyjąć arbitrażu – po 30 dniach związki mogą zacząć strajk, ale pracodawcy mogą rozpocząć zwalnianie pracowników. Jeśli sprawy przybierają poważny obrót – prezydent ustanawia grupę roboczą, analizującą całość sytuacji, zaś Kongres ogłasza ostateczne rozwiązanie. Ten pozornie skomplikowany system ma dobre strony – w ostatnich 35 latach strajki zatrzymały koleje tylko na 6 dni. Oczywiście głównym tematem są płace i świadczenia pozapłacowe, ale obecnie największe koleje chcą forsować jednoosobową obsadę pociągów towarowych, czemu związki będą się zdecydowanie sprzeciwiać.
  • Ten sam numer Trains podejmuje temat ogromnego, wciąż zrujnowanego, głównego dworca Detroit (tutaj można zobaczyć o nim materiał filmowy). Okazuje się, że poznański Swiat Kolei, mimo geograficznego oddalenia, o prawie 2 lata wyprzedził pismo Trains relacją na swoich łamach: „Piotr Kilanowski w zakończeniu swojej szeroko zakreślonej panoramy “Michigan Central Station w Detroit, relikt złotej ery pociągów pasażerskich w USA (Swiat kolei 3/2018) wyraża nadzieje na pomyślniejszy los tego wyjątkowego obiektu. Życie lubi płatać niespodzianki i oto właśnie rozeszła się dobra wiadomość, ze Ford Motor Company, decyzja swojego szefa, prawnuka Henry Forda, odkupił budynek stacyjny od dotychczasowych właścicieli – deweloperskiej rodziny Moroun, która utrzymywała obiekt w nadziei znalezienia poważnego kupca i to mimo prób jego wyburzenia przez miasto. Ford po gruntownej, trzyletniej renowacji zamierza urządzić tam laboratoria badawczo-rozwojowe dla 2,5 tys. pracowników a część obiektu przeznaczyć na publiczna strefę sklepów i restauracji.” 
  • Wychodzący w Bostonie polityczno-kulturalny miesięcznik ‘The Atlantic” opublikował wyjątkowo gwałtowny atak na całe amerykańskie kolejnictwo, jako winowajcy, który systematycznie i od lat “zaprzecza istnieniu zmian klimatycznych”, a co gorsza wg pisma, finansuje polityczny lobbying “trucicielskiego kwartetu górnictwa, kolejnictwa, energetyki węglowej oraz hutnictwa”. Artykuł, ilustrowany mocno dymiącym brytyjskim (?) parowozem-tendrzakiem, opiera się na kompilacji głosów kilku profesorów ze znanych uczelni oraz na wynikach kwerend, jakie przeprowadziła czwórka 20-letnich studentów. Dla zainteresowanych więcej informacji tutaj.
  • Czteromilionowa, przemysłowa aglomeracja Monterrey położona w płn-wsch. meksykańskim stanie Nuevo Leon dysponuje trzema liniami metra. Wobec wydłużenia sieci tamtejsze metro kupi 24 używane składy Duewag z Frankfurtu oraz 26 nowych składów od chińskiego producenta CRRC, który otworzy w Monterrey bazę techniczno-serwisową. 
  • Wiadomość z listopada 2019 r brzmiała następująco: Chińskie konsorcjum zwycięża w przetargu na zaprojektowanie, budowę, 20-letnia eksploatację i utrzymanie pierwszej linii metra w Bogocie, stolicy Kolumbii. Napowietrzna trasa będzie mierzyć 24 km z 16 stacjami z uwzględnieniem sejsmicznych zagrożeń. Tabor wyprodukują CRRC i Bombardier. W ślad za powyższym, 14 stycznia br. ogłoszono, że strona chińska dodatkowo w ciągu 4 lat zaprojektuje, wybuduje i wyposaży w tabor podmiejską kolej o długości 40 km, obsługującą zachodnie przedmieścia Bogoty, oraz zapewni utrzymanie taboru przez lat 21.
  • Najgęściej zaludniony i najbogatszy skrawek globu ostatecznie wzbogacił się 10 grudnia ub. r. o pierwszą linię metra. Chodzi o Macao, dawną portugalską kolonię, założoną już w 1557 r. u ujścia Rzeki Perłowej do Morza Południowochińskiego. Na 33 km 2 mieszka tam 670 tys. ludzi, a zamożność bierze się z turystyki oraz kasyn, o obrotach siedmiokrotnie większych niż w amerykańskim Las Vegas. Portugalia wynegocjowała odstąpienie terytorium Chinom w 1999 r., z okresem przejściowym do 2049 r. Macao utrzymuje dużą administracyjną niezależność, z własną walutą, językiem portugalskim jako drugim urzędowym i …lewostronnym ruchem. W ostatnich latach przed 1999 r. Portugalia wybudowała nowe lotnisko i port kontenerowy, na metro przyszedł czas dopiero teraz. Linia nr 1 ma 9,3 km długości z 11 stacjami. W pełni zautomatyzowany tabor na ogumionych kołach pochodzi od japońskiego Mitsubishi. 

  • Toronto pożegnało ostatnie tramwaje serii CLRV, zaprojektowane i zbudowane w Kanadzie. Wchodziły do służby sukcesywnie od roku 1980. Cieszyły się wyjątkowo wysoką niezawodnością. Obszerny fotoreportaż tutaj.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Świat (114)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Świat (114)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2022
NUMER 09/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy, dwujęzyczny numer "Rynku Kolejowego" przygotowany na targi Innotrans 2022. Warto przeczytać rozmowy z prezesami PKP SA, PKP PLK, UTK, Pesy, Siemens Mobility, Kolei Śląskich... oprócz tego piszemy o stanie bezpieczeństwa na kolei w Polsce i Europie, słynnym bilecie za 9 euro w Niemczech i o obiecującym kierunku ekspansji dla polskich firm z branży kolejowej. Zapraszamy do lektury! 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5